Casus: aansprakelijkheid dierenarts?

jddcorte
Topic Starter
Berichten: 8

Casus: aansprakelijkheid dierenarts?

#1 , 19 mar 2010 14:30

Als eerstejaarsstudent in de rechten is het allemaal nog wat aftasten bij het schrijven van een juridisch advies; daarom vraag ik jullie advies.

Wat denken jullie over de onderstaande casus?

Concreet zou ik adviseren:
1. een minnelijke schikking met de dierenarts/verzekering
2. een klacht bij de Orde der Dierenartsen op grond van art. 28 en 29 van de Code der Plichten (zie hier)
3. een rechtsgeding openen op grond van art. 1382 B.W.; waarbij deskundigenonderzoek zal moeten aantonen of er fout/schuld/causaal verband is.

Paul heeft een paardenstoeterij. Hij heeft een 15-tal fokmerries, die hij telkens laat dekken door hengsten van een bekende stal. De veulens verkoopt hij.

Wanneer in 2006 een zeer mooi hengsteveulen geboren wordt met goede stamboom, besluit hij het veulen te houden en te proberen het zelf als dekhengst te laten registreren wanneer het 4 of 5 jaar oud is. Dat laatste is niet echt eenvoudig, slechts ongeveer 10% van de hengsten die deelnemen aan een keuringsproef worden officieel toegelaten als dekhengst. Paul denkt echter dat dit zeer mooie veulen wel een kans maakt.

Wanneer het paard ongeveer 3,5 jaar oud is, komt het voor het eerst op een wedstrijd. Op de wedstrijd raakt de jonge hengst in paniek. Hij raakt in ademnood en Paul belt de dichtstbijzijnde dierenarts op om langs te komen. Deze laatste komt onmiddellijk ter plaatse en dient het paard een kalmeringsmiddel toe, waardoor het tot rust komt. Voor alle zekerheid raadt hij Paul aan om toch maar met het paard naar de dierenkliniek in Merelbeke te gaan om een volledig onderzoek te doen. Het is immers niet normaal dat een jong paard zonder duidelijk aanwijsbare reden in ademnood komt.

Paul vertrekt. Onderweg moet hij evenwel stoppen omdat hij veel tumult hoort in de aanhangwagen. Tegen de tijd dat hij zich veilig aan de kant heeft gezet en bij het paard kan komen, is het gestorven. Paul is in paniek en belt onmiddellijk zijn vaste dierenarts op om langs te komen.

Deze laatste komt ter plaatse en onderzoekt snel de overleden hengst. Hij stelt vast dat er schuim op de mond van het paard staat. Rekening houdend met hetgeen Paul hem vertelde over de eerdere ademnood besluit hij dat het paard zal gestikt zijn.

Paul wil de dierenarts die op de wedstrijd zijn paard heeft verzorgd aansprakelijk stellen voor de schade die hij geleden heeft. Paul denkt immers (conform hetgeen zijn dierenarts hem bevestigde) dat zijn hengst had kunnen gered worden indien de dierenarts een tracheostomie had uitgevoerd – dit is een sneetje in de hals maken, waardoor het paard zou kunnen ademen. Paul denkt dat indien dit was gebeurd, het paard veilig in de kliniek had kunnen aankomen en onderzocht worden. Dan zou Paul zijn beloftevolle paard misschien niet verloren zijn.

Op welke rechtsgrond zou Paul zijn vordering tegen de dierenarts die op de wedstrijd zijn hengst verzorgde moeten steunen?
Indien de vordering van Paul gegrond zou worden verklaard, kan hij dan schadevergoeding bekomen en zoja, waarvoor precies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2010 18:05

Rechtsgrond? 1382?
Bekijk eens de problematiek van de samenloop tussen contractuele en extracontractuele aansprakelijkheid (niet dat dit in de praktijk veel verschil zal uitmaken m.b.t. de schadevergoeding, er is toch een (theoretisch) juridisch verschil).

scorpioen

jddcorte
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 20 mar 2010 09:25

Rechtsgrond? 1382?
Bekijk eens de problematiek van de samenloop tussen contractuele en extracontractuele aansprakelijkheid (niet dat dit in de praktijk veel verschil zal uitmaken m.b.t. de schadevergoeding, er is toch een (theoretisch) juridisch verschil).

scorpioen
Na wat meer research, ben ik op de 'leer van het verlies van kans' (Cass.) gekomen. Is dit een geldige rechtsgrond?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2010 11:38

Het verlies van een kans heeft te maken met een onderdeel van een rechtsgrond, te weten de schade.

Wie een fout (contractueel of extra contractueel) begaat en daardoor schade veroorzaakt (oorzakelijk verban) moet die schade (schade) vergoeden.

Het verlies van een kans is een ander soort schade dan de schade die men lijdt door het verlies van de zaak zelf of het voordeel dat men niet bekomt.

Wanneer je als rechtsgrond art. 1382 aanneemt (kan dat? zie mijn vorige posting) maakt de geleden schade een onderdeel uit van wat moet bewezen worden.

Waarom verdiep je je niet verder in de inhoud van mijn eerste posting?

scorpioen

jddcorte
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 20 mar 2010 18:03

Ik kan je even niet volgen, wat heeft contractuele aansprakelijkheid hiermee te maken? Dit is toch extra-contractueel en de fout in hoofde van de dierenarts kan geen 100 % bewezen worden, dus er loopt iets mis op vlak van causaal verband waardoor volgens mij de 'leer van verlies van kans' [op overleving] van toepassing is; waardoor niet de 100 % schuld in hoofde van de dierenarts moet worden bewezen.

Kan je me anders even op jouw spoor zetten? Ik tracht mee te denken, hoor.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2010 19:24

1. Is de relatie arts-patiënt, advocaat-cliënt, dierenarts-cliënt geen contractuele relatie?
2. Als je de fout niet kan bewijzen, krijg je geen schadevergoeding, ook niet voor verlies van een kans.
3. Verlies van een kans situeert zich op het vlak van de schade.
Je hebt dus 1) fout 2) oorzakelijk verband 3) schade.

Als fout (1) en oorzakelijk verband verband (2) vaststaan, maar er twijfel is over de schade (zou het paard al dan niet gestorven zijn als de dierenarts correct zou zijn opgetreden, we weten het niet), kan er sprake zijn van verlies van een kans.

Om je nog wat verder te helpen: er is een cassatiearrest van nog geen twee jaar geleden dat over de situatie zoals jou casus gaat.

scorpioen

jddcorte
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 21 mar 2010 18:11

Dat cassatiearrest had ik al gevonden en ondertussen heb ik het ook gelezen.

Mij lijkt het diudelijk dat het niet mogelijk is om schadevergoeding te vorderen op basis van art. 1382 B.W. - want als je dit doet moet je bewijzen dat er tussen de fout en de schade, zoals die zich heeft voorgedaan, een oorzakelijk verband bestaat. Op dit vlak heerst een structurele onzekerheid over het causaal verband omdat de kans bestond dat de benadeelde zonder de fout de schade ook zou hebben opgelopen.

Wat we - mijn inziens - moeten vorderen is een vergoeding voor het verlies van een reële overlevingskans: Er bestaat tussen fout en het verlies van kans een conditio sine qua non verband. Want mét tracheostomie zou er een kleiner kans op overlijden zijn.

(dit gebaseerd op rechtsleer van de hand van H. BOCKEN en K. BEIRNAERT; allen in noten op het arrest van 5 juni 2008)

jddcorte
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 21 mar 2010 18:13

Laat mij daar nog aan toevoegen: Een gerechtsexpert zal eerst moeten vaststellen dat het uitvoeren van een tracheostomie door de dierenarts het stikken en bijgevolg de dood van het paard waarschijnlijk had kunnen voorkomen of minstens had kunnen uitstellen.

Als dat vaststaat, staat er een fout vast in hoofde van de dierenarts, niet?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2010 20:29

Rechtsgrond? Welke artikelen uit welke wet?

Verder maak je nog een denkfout als je zegt dat art. 1382 B.W. niet kan worden toegepast omdat er onzekerheid is over oorzakelijk verband. Als er onzekerheid is over oorzakelijk verband. Als er onzekerheid is over oorzakelijk verband kan je geen schadevergoeding vorderen. Toch ben je op de goede weg.

scorpioen

jddcorte
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 21 mar 2010 20:44

Die rechtsgrond vind ik moeilijk.
Moet ik zoeken bij Afdeling IV van het B.W. (Schadevergoeding wegens niet-nakoming van de verbintenis)?
Ik neem aan dat je "het verlies van kans" op zich niet kan vorderen, dus nu moet ik op zoek naar een wetsbepaling die me hierbij helpt?



P.S. Mag ik u vragen wat uw expertise is?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 mar 2010 22:32

Lees het cassatiearrest. Het middel vermeldt de wetsbepalingen die het als geschonden aanwijst.

De rechtsgrond werd overigens al vermeld in mijn eerste posting.

Mijn specialiteit? Dat is niet belangrijk. Ik heb de studie waar jij nu mee bezig bent voleindigd en hou me dagelijks bezig met echte rechtszaken op verschillende domeinen.

scorpioen

jddcorte
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 21 mar 2010 23:34

art. 1147 B.W., art. 1149 B.W. en art. 1151 B.W. dus?

Kan u mij ook helpen bij het opbouwen van zo'n advies; we hebben hierover geen concrete lessen/leerstof gekregen; ze laten ons een beetje aan ons lot over.

Ik veronderstel dat ik zal moeten adviseren dat het mogelijk is om de dierenarts contractueel aansprakelijk te op basis van bovenvermelde artikelen en een schadevergoeding te eisen. Eveneens moet ik dan aanraden om subsidiair hieraan het verlies van kans te vorderen? Daarnaast ook erbij schrijven dat het allemaal afhangt van het oordeel van de gerechtsdeskundige? En zou ik ook moeten vermelden dat het mogelijk is om voor een rechtszaak tot een minnelijke schikking te komen met de dierenarts/zijn verzekering, of een klacht in te dienen bij de Orde der Dierenartsen?

Bedankt alvast.

Michdcruy
Berichten: 2

#13 , 28 mar 2010 11:00

Hallo

Ik heb deze casus ook gekregen, en heb ondertussen al wat opzoekwerk verricht.
Volgens mij is het ook extracontracuteel en moet je dus vorderen op 1382, wat scorpioen zei.
En dus werken met 'verlies van een kans' en alle voorwaarden die daarmee verbonden zijn, en in deze casus wel kunnen bewezen worden ( denk ik ).
Wanneer je met 1382 werkt, kan je 1147,1149 en 1151 toch niet meer gebruiken? Want die zijn van toepassing bij contractuele aanspr.

Is dit juist?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 mar 2010 12:43

Volgens mij is het ook extracontracuteel en moet je dus vorderen op 1382, wat scorpioen zei.
Dat heb ik niet gezegd.

Ik heb wel gezegd dat je moet onderzoeken hoe het zit met de samenloop tussen contractuele en extra-contractuele aansprakelijkheid.
Is er sprake van contractuele aansprakelijkheid? Zo ja, kan je dan vorderen op grond van extra-contractuele aansprakelijkheid (1382)?

scorpioen

Michdcruy
Berichten: 2

#15 , 28 mar 2010 13:28

ja, dat is het probleem.
Ik weet niet of het contractuele of extracontractuele aanspr is.
Is het niet zo dat de dierenarts automatisch een verbintenis aangaat omdat hij instemt met het verzoek om het paard te onderzoeken en beter te maken?
Of kan dat niet en moet het zoiezo extracontractuele aanspr zijn?

De enige info die wij kregen was degene in de casus. Tot nu toe wou ik werken met 1382, maar ik twijfel nog steeds..

Terug naar “Medische Fouten”