Bevoegdheden ambulancier

jantjebollen
Topic Starter
Berichten: 1

Bevoegdheden ambulancier

#1 , 03 feb 2010 22:24

Ik zou graag willen weten in welke mate er wetgeving bestaat rond de bevoegdheden die een ambulancier binnen het kader van de Dringende Geneeskundige Hulpverlening (DGH) heeft.

Er bestaat een wet DGH van 1964, maar hier staat niet in geregeld of een ambulancier medicatie of zuurstof mag toedienen of intraveneuse handelingen kan doen. In een KB van 10 nov 1967 wordt er uiteen gezet welke handelingen er mogen worden uitgevoerd door een verpleegkundige of een paramedicus, al dan niet na vraag van een arts.

In een KB met de lijst van paramedische beroepen worden vervoerders van patiënten wel opgenomen, maar niet zij die vallen onder de DGH-wetgeving. Betekent dit dat een ambulancier op de dienst 100 geen paramedicus is, maar iemand die niet-dringend vervoer doet, wel ?

En houdt dit laatste dan tevens in dat er door ambulanciers niet-dringend vervoer, waarover zo goed als geen wettelijke regelingen bestaan (hoewel men wil invoeren dat zij o.a. 60u vorming gehad moeten hebben), wél medicatie kan worden toegediend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 18 mar 2010 15:53

Enkel een dokter en in sommige gevallen verpleegkundigen kunnen medische handelingen stellen.
iemand die met een auto rijdt is geen verpleger.
Of hij moet dat DIPLOMA hebben en dat is 'IETS' meer dan 60 uur EHBO of nijverheidshelper of....
Deze cursussen zijn goed om een pleister te kleven ( bij wijze van spreke) een aantal technieken toe te passen die ondersteunend zijn en weten wanneer er deskundige hulp moet bijgeroepen worden.
Dan zal de ziekenwagen de patiënt zo spoedig mogelijk naar een aangeduide ziekenhuis brengen via de aangegeven weg

Djezzebel
Berichten: 14

#3 , 02 apr 2010 17:48

Ik denk dat een ziekenwagen enkel mensen in nood mag helpen, maar geen medicatie geven. Van zodra er medicatie aan te pas moet komen, moeten ze bijstand vragen van een MUG (arts).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 03 apr 2010 17:47

misschien duidelijk: ambulancier geeft dat een diploma met een wettelijke of wetenschappelijke graad?
--- ik denk het niet.
Wel een paramedicus heeft een diploma.

Sommige getuigschriften geven wel de mogelijkheid om vrijstellingen te bekomen als men later in een bepaalde richting gaat studeren -
Ik heb zo'n paar getuigschriften maar dat was oa 2 jaar elke zaterdag op de unif. Een ander 3 jaar zaterdag en 2 jaar enkele dagen per week met stage gaf de mogelijkheid om kandidaturen wat in te korten of wat nu wordt genoemd een bacholor.
U moet nu zoveel studiepunten hebben of zoveel uren op bepaald nivo hebben gehaald.

Ik weet ook dat bepaalde opleidingen van het oa rode kruis oa rampenbestrijding bepaalde disciplines een getuigschrift geven dat hoog staat aangeschreven maar zelfs dat is nog geen diploma hoor.

Terug naar “Medische Fouten”