Klacht indienen na 6 jaar ?

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Klacht indienen na 6 jaar ?

#1 , 28 jul 2009 14:25

In oktober 2003 ging mijn moeder (toen 71 jaar) naar de huisarts om een voorschrift dat ze nodig had voor iets dat de dokter van wacht had voorgeschreven in het w.e. Mijn moeder vertelt hem dat die dokter had gezegd dat ze "een beetje scheef stond". De huisarts heeft toen onmiddellijk zomaar mijn moeder "gekraakt", zonder voorafgaande foto's te nemen. Het kraken was letterlijk, want er werden wervels gebroken, zoals later bleek. Ze bleef hevige pijnen hebben en diezelfde huisarts stuurde haar dan nog naar een kinesist voor 10 beurten. Dit verergerde alleen nog maar de pijnen en mijn moeder is na enkele beurten dan ook moeten opgehouden met naar de kinesist te gaan. Later bleek dat er nog meer wervels gebroken waren (4 of 5 in totaal). Mijn moeder heeft bijna een jaar in haar zetel gezeten, want in bed slapen was bijna onmogelijk. Hierdoor is haar rug ook heel gebogen komen te staan en is ze zeker 25 cm "kleiner" geworden. Na verder onderzoeken is dan uiteindelijk gebleken dat ze de Ziekte van Kahler heeft.
Sedert oktober 2003 is ze geen dag zonder pijn, maar het is ook vooral psychisch dat ze lijdt : vroeger was ze een mooie ranke vrouw met een zeer rechte rug die altijd heel fier was dat ze zich mooi kon kleden, en nu - elke dag - wordt ze geconfronteerd met haar spiegelbeeld, hetgeen ze niet kan verwerken en zwaar depressief van geworden is.
Haar vraag is of ze nog klacht kan neerleggen tegen die huisarts en een morele schadevergoeding kan eisen ?
Graag uw mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 jul 2009 10:50

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

“Art.420.Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Indien uw moeder het slachtoffer was van voornoemd misdrijf,dat een wanbedrijf is,dan verjaart dit na vijf jaren te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd.

Onverminderd het strafrechtelijk aspect kunnen voornoemde feiten burgerrechtelijk een ‘buitencontractuele aansprakelijkheid’ uitmaken,waarvoor geldt :
“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar. In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar vanaf de dag volgend op die waarop de benadeelde kennis heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon....”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 30 jul 2009 11:15

Bedankt voor uw antwoord.
Als ik het goed begrijp dan is het in feite "verjaart" en te laat om nog morele schadevergoeding aan te vragen ?
Buiten topic : onderaan uw bericht staat zoiets van "Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’". Ik heb vind die link niet !!! (ik zie nergens staan "juridische aard". Kunt u mij even op weg helpen ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 30 jul 2009 18:06

j demoor bedoeld hiermee - belgische wetgeving .. dan komt men in Justel .. daar staan via middenknop een hele hoop Belgische wetten.

via een zoekrobot kan men op het internet ook veel vinden probeer eens met 'medische fouten'

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 31 jul 2009 10:44

Stap 1 ga naar http://just.fgov.be/ ;
Stap 2 klik op Nederlands;
Stap 3 ga naar Belgische Staatsblad en klik op Belgische Wetgeving;
Stap 4 open Belgische Wetgeving door erop te klikken;bovenaan verschijnt onder meer ‘Juridische aard’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#6 , 12 aug 2009 09:57

Hartelijk dank ! Het was zoals "Sesam open u" ! :)

Terug naar “Medische Fouten”