arts negeert vraag tot overdracht dossier - ingebrekestelling?

Nck01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

arts negeert vraag tot overdracht dossier - ingebrekestelling?

#1 , 28 nov 2022 10:17

De vorige huisarts van mijn vader werd al talloze keren gevraagd om zijn dossier over te maken aan de nieuwe arts (door verhuis). De vorige arts reageert gewoon niet, en gezien de gezondsheidstoestand van mijn vader is dit gewoon misdadig. Kan ik de vorige arts een ingebrekestelling sturen of is dit enkel voor handelsconflicten? Ik ben een beetje ten einde raad ...

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 28 nov 2022 11:07

U kan zeker een in gebreke stelling sturen en ook de Orde artsen in kennis stellen.
Is dat een Globaal Medisch Dossier.
Wat zegt de huidige arts?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 nov 2022 12:38

ik denk dat het de nieuwe arts zelf is die dat moet aanvragen, kwestie van privacy.

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2022 19:30

De vorige huisarts van mijn vader werd al talloze keren gevraagd om zijn dossier over te maken aan de nieuwe arts (door verhuis). De vorige arts reageert gewoon niet, en gezien de gezondsheidstoestand van mijn vader is dit gewoon misdadig. Kan ik de vorige arts een ingebrekestelling sturen of is dit enkel voor handelsconflicten? Ik ben een beetje ten einde raad ...

Bedankt alvast
Wanneer uw rechten als patiënt worden geschonden, kan u hiervoor terecht bij de federale ombudsdienst Rechten van de patiënt, zie: https://www.health.belgium.be/nl/de-fed ... de-patient
.

Nck01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2022 17:42

Dank voor de reacties. Zowel de nieuwe arts als mijn vader zelf hebben dit al opgevraagd en er komt gewoon geen reactie. Geen ja, geen nee, geen ik heb geen tijd, geen ik ben er mee bezig, gewoon niets.
Ik zit nu helemaal vast in de aanvraag voor zorgpremies, zorgverlof, aanvraag sociaal tarief, noem maar op .... want de nieuwe arts kan niet verder.
Privacy lijkt me niet echt te spelen, aangezien het mijn vader zelf is en de nieuwe arts die het opvraagt.
Ik volg van op de zijlijn om administratief alles op poten te krijgen.
Goed, stap per stap dus.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2022 19:50

Dank voor de reacties. Zowel de nieuwe arts als mijn vader zelf hebben dit al opgevraagd en er komt gewoon geen reactie. Geen ja, geen nee, geen ik heb geen tijd, geen ik ben er mee bezig, gewoon niets.
Ik zit nu helemaal vast in de aanvraag voor zorgpremies, zorgverlof, aanvraag sociaal tarief, noem maar op .... want de nieuwe arts kan niet verder.
Privacy lijkt me niet echt te spelen, aangezien het mijn vader zelf is en de nieuwe arts die het opvraagt.
Ik volg van op de zijlijn om administratief alles op poten te krijgen.
Goed, stap per stap dus.
Als je door het stilzitten van de zorgverlener (het niet bezorgen van een kopie van het patiëntendossier) sociale voordelen misloopt (omdat er bijvoorbeeld bepaalde formulieren e.d niet kunnen worden ingevuld doordat het dossier ontbreekt), kun je hen hiervoor aansprakelijk stellen. Je kunt de zorgverlener misschien hierop attenderen. Wellicht zal er dan wel gereageerd worden.
.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 30 nov 2022 08:48

Zo'n dossier kan al eens "verloren gaan" :(

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2022 09:51

Zowel bij het RIZIV als op provinciaal vlak zijn er diensten waar je een gemotiveerde klacht tegen een zorgverstrekker kan indienen. Die diensten zullen de betrokken huisarts aanmanen om het GMD dadelijk over te maken aan de nieuwe huisarts. U kan tevens de orde van geneesheren vragen om betrokken arts tot enige spoed aan te manen.

https://www.health.belgium.be/nl/de-pro ... -commissie

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/con ... fault.aspx

https://ordomedic.be/nl

Terug naar “Medische Fouten”