tanden afgebroken

suske60
Topic Starter
Berichten: 14

tanden afgebroken

#1 , 06 mar 2009 19:37

vandaag werd mijn schoonbroer geopereerd van een maagring. Dit was een 2de operatie omdat de eerste ring lekte door productiefout...

Nu hebben ze (de anesthesist waarschijnlijk) een heel deel van zijn tanden afgebroken(vermoedelijk met de laryngoscoop) .

Het" paraplusysteem" begint nu al.... op de dienst zeggen ze dat het in de OK gebeurde , dus zij weten nergens van!!!

Wie kan mij helpen en zeggen waar we moeten zijn en wie dit zal moeten vergoeden??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 mar 2009 21:03

Dat is in feite niet uw probleem. Uw broer dient de schade aan te geven bij zijn verzekeraar en zeker bij zijn medische verzekering. (hieronder versta ik ook de mutualiteit) Het is de taak van uw verzekeraar om uit te vissen wie er nu verantwoordelijk en om een medische expertise te laten uitvoeren om de schade bij uw broer te becijferen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 mar 2009 12:35

“Art.418.Schuldig aan onopzettelijk...toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.Art.420.Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.”(8 JUNI 1867. - STRAFWETBOEK).

‘Elke fout,hoe licht ook,kan een gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg in de zin van art.418 Sw. opleveren(Cass. nr.4356-4480,27 september 1985).

U kan dus strafklacht neerleggen, ook tegen onbekende, bij de procureur des Konings,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.

Indien dit wanbedrijf u benadeelt en de procureur geen strafvordering instelt maak dan toepassing van : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ontevredenklant
Berichten: 3

#4 , 20 jul 2012 11:25

Ik heb jarenlang in een operatiezaal gewerkt en het kan inderdaad gebeuren dat er tijdens de intubatie één of meerdere tanden loskomen of zelfs afbreken. Zelf heb ik het maar 1 keer meegemaakt.
Dat men op de dienst zegt dat het op het OK gebeurd is, lijkt me logisch.
De vraag is natuurlijk hoe de toestand van het gebit was op het moment dat er geïntubeerd werd. Als de tanden al los stonden, zal je geen verhaal hebben.
Ik zou je de raad geven rechtstreeks met de betrokken anesthesist contact op te nemen. Een anesthesist is normaal gezien verzekerd voor dergelijke gevallen.
In dialoog gaan, lijkt me hier de beste oplossing.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 jul 2012 12:43

Hopelijk heeft die patient ondertussen al andere tanden, anders heeft hij al 3 jaar problemen met eten gehad :lol: :lol:

Terug naar “Medische Fouten”