Mag een huisarts huisbezoek weigeren ?

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Mag een huisarts huisbezoek weigeren ?

#1 , 02 apr 2022 23:07

Een tante van mij (83) haar huisarts onlangs overleden en zij zoekt naar een nieuwe. Zij heeft allerlei kwaaltjes en is slecht te been. Na een zestal telefoontjes staat zij nog even ver. Geen enkele dokter is bereid naar huis te komen. Is dit toegelaten of strafbaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 03 apr 2022 00:15

Uiteraard is dit toegelaten, een arts mag nog steeds zelf kiezen welke patiënten hij aanneemt en onder welke voorwaarden.

Hij kan zijn patiënten ook veel beter helpen in de praktijk. Laat uw tante familie of een taxibedrijf inschakelen om tot daar te geraken. Als het echt te slecht gaat, is een woonzorgcentrum misschien de beste oplossing.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 apr 2022 07:55

Steeds meer dokters doen geen of zo weinig mogelijk huisbezoeken meer.

Is tijdverspilling voor hen.
Op die tijd kunnen ze 3, 4 patiënten in hun praktijk zien.

Huisdokter is een knelpuntberoep geworden ...

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 apr 2022 10:06

https://ordomedic.be/nl/orde/artseneed

https://ordomedic.be/nl/orde/artseneed/eed-hippocrates

Is er een te kort aan dokters of is er een te kort aan doktersuren ?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 03 apr 2022 11:30

Het algemeen welzijn kalft zienderogen af.
De generatie van mijn ouders werd op het vlak van gezondheid en welzijn zeer goed gepamperd.
Mijn generatie kijkt nu aan tegen een muur van gesukkel. Men zou angst krijgen om oud te worden...

"Als het echt te slecht gaat, is een woonzorgcentrum misschien de beste oplossing."
Nochtans opteert het officiële beleid ervoor om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen.
Helaas gaat de realiteit in sneltreinvaart de andere richting uit. Zoals ondermeer de praktijk met de immobiele huisarts aanwijst.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 apr 2022 11:41

@ THOMAS

Correct.
Ik dacht altijd dat een dokter een roeping was en geen 9 to 5 job.

U moet ook maar eens trachten een beroep te doen op de dokter van wacht, wachtdiensten, wachtposten of de spoeddiensten.
En mensen zonder traansportmiddel blijven volledig in de kou staan.
Ook wat betreft apotheken in de weekend of na de uren : kan zelfs enkele dorpen verder zijn, makkelijk voor de zieken zonder vervoer en 's nachts ??

https://www.artsenkrant.com/actueel/een ... 1648978229

Een goede tip voor die nieuwe generaties dokters : neem eens een medisch administratieve kracht aan.

LeenW
Berichten: 12817

#7 , 03 apr 2022 11:43

Als een arts geen huisbezoek doet, en in de plaats 4 patiënten in zijn praktijk kan behandelen omdat hij zich niet hoeft te verplaatsen, is hij dan echt zo slecht bezig?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 03 apr 2022 11:56

Als een arts geen huisbezoek doet, en in de plaats 4 patiënten in zijn praktijk kan behandelen omdat hij zich niet hoeft te verplaatsen, is hij dan echt zo slecht bezig?
Men voelt instinctief toch aan dat er iets "niet meer klopt".....
Want dit leidt ertoe dat er meer en meer onnodig wordt afgevoerd naar ziekenhuizen. De doodzieke (oudere of niet zo oude) alleenstaande kan enkel nog een ambulance bellen om zich te laten afvoeren naar een ziekenhuis. Ook voor kleine kwalen die ter plekke perfect behandeld kunnen worden door een huisarts.
DAT IS DUIDELIJK NIET GOED.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

artemis
Berichten: 3293

#9 , 03 apr 2022 12:07

Vermoedelijk ligt het tekort aan huisartsen aan de oorzaak. Hier hebben verschillende praktijken zelfs een patiëntenstop.

Bij moeder die 4 jaar geleden overleden is kwam de huisarts om de 4 weken aan huis (maar die man is nu waarschijnlijk met pensioen). Bij schoonmoeder zaliger ook.

Mijn huisarts wordt dit jaar 65 en doet wel nog huisbezoeken.
Probeer misschien een wat oudere huisarts te contacteren? Hij/zij mag natuurlijk niet van te ver komen. Of informeren bij de mutualiteit? Of eens navragen bij de apotheker? Die weten ook wel wat over huisartsen uit hun buurt.

Mee eens: Als men wil dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen is dit geen overbodige luxe.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 03 apr 2022 12:17

Hier geldt ook praktisch overal een patiëntenstop.
Ik vraag me af wat een "inwijkeling" moet doen indien hij bij geen enkele huisarts terecht kan.
Is er iets voorzien voor dergelijke gevallen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 apr 2022 12:42

Ik doe aan zelfzorg, ik behandel dus de meeste kwalen bij mezelf met alternatieve geneesmiddelen én steeds met succes, waardoor ik nauwelijks beroep moet doen op een reguliere arts.
.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 03 apr 2022 13:30

Ik doe aan zelfzorg, ik behandel dus de meeste kwalen bij mezelf met alternatieve geneesmiddelen én steeds met succes, waardoor ik nauwelijks beroep moet doen op een reguliere arts.
Zelfzorg gaat niet altijd lukken om bepaalde kwalen te behandelen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

puttemanp
Berichten: 613

#13 , 03 apr 2022 15:37

Ik doe aan zelfzorg, ik behandel dus de meeste kwalen bij mezelf met alternatieve geneesmiddelen én steeds met succes, waardoor ik nauwelijks beroep moet doen op een reguliere arts.
Gevaarlijke uitspraak waar mijn haren van gaan rechtstaan… hoe ga jij met zelf zorg het onderscheid maken tussen clusterhoofdpijn (wat ik heb en een zeldzame aandoening is, amper bekend door de meeste huisartsen) en migraine waar enorm veel mensen aan leiden? Symptomen zijn gelijkaardig, hoewel veel zwaarder bij cluster, maar behandeling totaal anders. Cluster behandelen als migraine of omgekeerd kan zelfs levensbedreigend zijn…
Pak maar een paracetamolleke zou ik zeggen.

P.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 apr 2022 16:18

Ik doe aan zelfzorg, ik behandel dus de meeste kwalen bij mezelf met alternatieve geneesmiddelen én steeds met succes, waardoor ik nauwelijks beroep moet doen op een reguliere arts.
Gevaarlijke uitspraak waar mijn haren van gaan rechtstaan… hoe ga jij met zelf zorg het onderscheid maken tussen clusterhoofdpijn (wat ik heb en een zeldzame aandoening is, amper bekend door de meeste huisartsen) en migraine waar enorm veel mensen aan leiden? Symptomen zijn gelijkaardig, hoewel veel zwaarder bij cluster, maar behandeling totaal anders. Cluster behandelen als migraine of omgekeerd kan zelfs levensbedreigend zijn…
Pak maar een paracetamolleke zou ik zeggen.

P.

Hier schuild dus het gevaar!!! Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=Lp3pFjK ... sMcCormack
.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 03 apr 2022 16:52

En wat doe je tegen ziektes die zeldzaam en toch dodelijk kunnen zijn, en waar tot voor enige tijd zelfs geen medicijn bestond? Wat doe je met ziektes waar enkel een behandeling in een ziekenhuis mogelijk is, zoals bvb "plasmaferése" ?

Terug naar “Medische Fouten”