een vraag voor een blinde kameraad

fa472746
Topic Starter
Berichten: 49

een vraag voor een blinde kameraad

#1 , 11 dec 2021 18:58

mijne kameraad 70 jaar oud en is blind aan de twee ogen nu heeft hij een experement onder gaan in het ziekenhuis in KU leuven en heeft hij ook een document onder tekend dat hij geen klacht kan indienenen en het niet openbaar mag maken van daar dat ik het doen.
hij heeft een camera in zijn oog laten inplanten en ziet nog niets wat hij ziet zijn kleuren heel den dag verschillende kleuren of hij zijn ogen dicht doet of open laat altijd kleuren en dat is nu al een maand of zes en er gebeurd niets meer ze sturen hem van het kastje naar de muur ,nu denkt hij dat hij geen rechten meer heeft om iets te onder nemen door het feit dat hij die brief heeft ondertekend Kan u mij hier mee verder helpen aubwat zijn zijn rechten hier omtrend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 11 dec 2021 19:13

Laat dit door een advocaat bekijken.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2021 20:05

mijne kameraad 70 jaar oud en is blind aan de twee ogen nu heeft hij een experement onder gaan in het ziekenhuis in KU leuven en heeft hij ook een document onder tekend dat hij geen klacht kan indienenen en het niet openbaar mag maken van daar dat ik het doen.
hij heeft een camera in zijn oog laten inplanten en ziet nog niets wat hij ziet zijn kleuren heel den dag verschillende kleuren of hij zijn ogen dicht doet of open laat altijd kleuren en dat is nu al een maand of zes en er gebeurd niets meer ze sturen hem van het kastje naar de muur ,nu denkt hij dat hij geen rechten meer heeft om iets te onder nemen door het feit dat hij die brief heeft ondertekend Kan u mij hier mee verder helpen aubwat zijn zijn rechten hier omtrend.
Een dergelijk beding is verboden!!!

Neem contact op met de juridische dienst van het ziekenfonds van uw kameraad. Hij kan zijn belangen kosteloos laten behartigen door deze instantie.
.

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2021 08:33

Wet experimenten op de Menselijke Persoon

Aansprakelijkheid en verzekering ( Art. 29. § 1)

De opdrachtgever is, zelfs foutloos, aansprakelijk voor de schade die de deelnemer (of, in het geval van overlijden, zijn rechthebbenden) opliepen en die een rechtstreeks dan wel indirect verband met de (experimenten) vertoont; iedere contractuele bepaling tot beperking van deze aansprakelijkheid wordt nietig geacht (eigen onderlijning).
.

fa472746
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 12 dec 2021 08:37

bedankt wij zullen het nodige doen

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2021 09:31

Men ziet tot wat de moderne medische geneeskunde in staat is, hé. Deze zogenaamde fatsoenlijke zorgverleners laten hun patiënten aan hun lot over.

Nochtans zijn ze op deontologisch en juridisch vlak verplicht om open en eerlijk te communiceren en zich loyaal en verantwoordelijk op te stellen jegens hun patiënt. Maar het tegendeel is het geval: ze willen de patiënt elke vergoeding ontnemen door hem/haar een contract te laten ondertekenen waarin de deelnemer verklaart af te zien van elke aansprakelijkheid ten aanzien van de opdrachtgever. Ver-wer-pe-lijk.
.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 12 dec 2021 11:01

Informeert u zich (samen met uw vriend) terdege bij zowel het ziekenhuis als de mutualiteit over de gebeurde ingreep. De wetenschap is nog niet ze ver gevorderd dat men camera's in het menselijke oog kan plaatsen die het zicht vervangen.

jef007
Berichten: 1680

#8 , 12 dec 2021 13:34

jaja,
maar ik kan me niet inbeelden dat KUL tot zoiets in staat is!

misschien is dit weeral zo'n cowboyverhaal dat er genuanceerd en met horten en stoten zal uitkomen

jef007
Berichten: 1680

#9 , 12 dec 2021 13:35

dat hij het ondertekende document hier even plaatst

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#10 , 12 dec 2021 14:14

Ik denk dat een tweede opinie op medisch vlak ook nooit kwaad kan.
De afdeling oogziekten in Leuven stond ooit zeer hoog aangeschreven, helaas is dat wel verleden tijd. Momenteel ben je beter af in Antwerpen of Gent.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 dec 2021 14:50

Ik denk dat een tweede opinie op medisch vlak ook nooit kwaad kan.
De afdeling oogziekten in Leuven stond ooit zeer hoog aangeschreven, helaas is dat wel verleden tijd. Momenteel ben je beter af in Antwerpen of Gent.
Ik heb bijzondere slechte ervaringen met die afdeling daar.

Aangezien moderator Leen nogal snel overgaat tot het sluiten van onderwerpen, omdat ze nogal allergisch is aan openbare polemieken, wil ik haar meedelen dat de Nationale Raad van de Orde der Artsen, er geen probleem mee heeft dat patiënten hun oordeel geven (op onlineplatforms) over de kwaliteit van de zorg, zoals zij die ervaren. (…). De patiënt moet ook de mogelijkheid hebben klachten te formuleren in verband met zijn behandeling. Het moet worden aangemoedigd omdat het de communicatie tussen arts en patiënt bevordert en zo bijdraagt tot een betere kwaliteit van zorg (Bron: Domus Medica).
.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 12 dec 2021 15:50

En blinde die heeft getekend? En wie heeft dan overeenkomst voorgelezen als niet belanghebbende partij? Notaris advocaat familielid???

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 dec 2021 16:01

Zolang we niet de volledige toedracht kennen, kan hier geen correct antwoord gegeven worden. Gissen kan immers ook missen betekenen. Voor zover ik dit kan beoordelen, ik ben reeds lid ab initio, dus reeds bij de voorganger van dit forum, is het de bedoeling dat hier zo correct mogelijke informatie wordt gegeven.
De TS kan altijd een geanonimiseerde kopie van de overeenkomst posten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

fa472746
Topic Starter
Berichten: 49

#14 , 13 dec 2021 13:15

jef007 dit zijn geen cowboyverhalen ik schaam mij in uw plaats om zoiets te denken.

jef007
Berichten: 1680

#15 , 13 dec 2021 14:26

plaats dan het document hier!!

Terug naar “Medische Fouten”