euthanasie vreemde wijze

TDK36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

euthanasie vreemde wijze

#1 , 30 nov 2021 20:12

Moeder wordt opgenomen in ziekenhuis ze had kanker.
Moeder was de hele week nog goed.
Plots belt men mij als zoon op dat er een morfinepomp bij mijn moeder is geïnstalleerd. Ik vraag waarom. Om de longen wat open te zettenen wat comfort te geven. Ze belde mij op om te waarschuwen dat ik niet moest schrikken als ik zou binnen komen in haar kamer. Maar ik mocht niet binnen vanwege Corona. Mijn zuster ging steeds op bezoek bij haar. Mijn zuster gaat dus op bezoek bij moeder en ze was nog vrij goed. Plots komt er een arts binnen die dat weekend van dienst is . Mijn zus is aanwezig. Ze brengt mijn vader en mijn zus op de hoogte dat ze gaan beginnen met morfine. Mijn moeder antwoord dat ze dit niet wil omdat ze geen pijn heeft. Zuster vraagt dan ook waarom ze daarmee willen starten. Om het haar een beetje comfortabeler te maken en longen open te zetten. Arts beweerd ook dat wanneer ze daarmee starten het onomkeerbaar is dus dat er nimmer mee kan gestopt worden. Dus zus denkt dat het voor de pijn was. Arts komt vrij arrogant over en vader zegt nogmaals dat hij geen morfine wilt arts zegt dan je gaat toch niet willen afzien hé en zet dus door morfine. Wij denken dus dat het beter was om de pijn te bestrijden. 'S nachts overlijd mijn moeder. Volgens verpleger die mijn zus nog gesproken heeft toen ze ging kijken toen ze dood was is er begonnen met 20 dan 40 en nadien nog wat bij op uitdrukkelijk aangeven van arts. Wij vinden dit een hele vreemde situatie. Er is dus tegen de wil van mijn moeder in begonnen met morfine. Er is stelselmatig opgedreven. En men heeft ons hier niet duidelijk van ingelicht wat de bedoeling was. Is dit de wettelijke gang van zaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 dec 2021 22:10

bij kanker kan het snel, heel snel gaan bij een patient

ik vermoed dat uw moeder werd opgenomen op een paliatieve eenheid binnen een ziekenhuis

van wat ik hier lees heeft men gewoon comfort zorg toegepast voor de laatste dagen/uren van uw moeder of wat ook wel paliative sedatie word genoemd

https://www.kanker.be/pati-ntenhulp/pal ... ve-sedatie

morfine is niet alleen een pijnstiller (de meest gekende werking), het zorgt er inderdaad ook voor dat het lichaam ontspant waardoor de patient meer comfort in het algemeen ervaart, of zoals de arts zegt, om meer comfort te hebben bij het ademen, wat (afhankelijk welke soort kanker en hoever deze uitgezaaid zou zijn) geen overbodige luxe is in de laatste dagen en uren van een persoon.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 02 dec 2021 14:43

Innige deelneming .
Als nabestaande kunt u inzage krijgen in het patientendossier , of via de huisarts .
Download brochure rechten van de patient : https://www.health.belgium.be/nl/brochu ... chor-31040
Verder kan er op dit moment weinig gezegd , aangezien de concrete omstandigheden helemaal niet duidelijk naar voor gebracht worden ( palliatieve afdeling of niet / informatie via een familielid / arts met week-end dienst - overleg met behandelende geneesheer of niet enz.. )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 03 dec 2021 12:00

Het is allesbehalve een aangename manier om een dierbare op deze manier te verliezen. Juridisch is er inderdaad de mogelijkheid om het dossier in te kijken. Daarnaast lijkt het me voor uw eigen verdere rouwproces aangewezen om eens rustig met de arts rond de tafel te gaan zitten zodat u al uw vragen kan stellen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2021 14:52

Nabestaanden kunnen inderdaad - via een beroepsbeoefenaar – inzage verzoeken van het patiëntendossier na het overlijden van een familielid om na te gaan wat er precies is gebeurt.

Tip. Als u werkelijk wilt weten wat er precies is gebeurt, dan kan u een raadsgeneesheer van het ziekenfonds de opdracht geven tot inzage van het dossier. Interessant hieraan is dat u op deze wijze zowel op medisch-juridisch én financieel vlak wordt bijgestaan door het ziekenfonds.

Nog even dit: pijn bestrijden, met mogelijks levensverkortend effect, zonder geïnformeerde toestemming van de patiënt, is natuurlijk strafbaar.

Anderzijds moet men ervoor zorgen dat een goed pijnbeleid voor de patiënt niet in de weg staat.

Vroeger werden namelijk palliatieve/terminale patienten vaak aan hun lot overgelaten, lees: er werd nauwelijks, onvoldoende of ontoereikend aandacht gegeven aan pijnbestrijding, waardoor ze de laatste dagen en uren van hun leven in de hel terecht kwamen. Verschrikkelijk! Ik zou in die periode niet terminaal willen geweest zijn.

Gelukkig is er nu in de wet voorzien dat de patiënt recht heeft op pijnbestrijding (Wet Palliatieve Zorg en Wet Patiêntenrechten).
.

TDK36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 dec 2021 22:05

Hallo. Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat er pijnbestrijding nodig is maar ik vind het bijzonder vreemd omwille van volgende.
Het betrof hier inderdaad kanker. Maar het gaat mij meer over het feit dat mijn moeder duidelijk kenbaar heeft gemaakt geen morfine te willen omdat ze geen pijnn had en dat er toch is doorgezet. Toen mijn moeder zegde geen morfine te willen was ze verwonderd dat ze het niet wilde en maakte nog een vreemde opmerking. Ze legde een link met haar 90 jarige vader dat dat ze zelf dat haar vader niet zou toewensen. Verder is er nog het volgende. De arts die beslist heeft morfine te starten ondanks dat mijn moeder tegen was ,was niet de arts die haar behandelde maar een arts met een heel andere specialiteit. Haar behandelend arts was net op verlof. De arts die toch gestart was met morfine is niet van onbesproken blad want heeft een Nederland een schimmig verleden ( rechtbank fouten diagnoses enz) volgens mijn goeddunken geschorst door ziekenhuis Nederland
Wij zijn drie dagen na overlijden moeder bij haar behandelend arts geweest. Deze stond ook versteld van haar snel overlijden. Wat achteraf plots tot ons doordrong was dat de hoeveelheid morfine dat ze gekregen had niet klopte. Wat de verpleger ons verteld heeft de nacht dat ze overleden is klopte niet met wat er in het verslag stond van haar behandelend arts. De arts die de opdracht tot morfine had gegeven heeft de opdracht gegeven aan de verpleger om na 40 mg nog wat bij te zetten. Dit stond niet in het verslag van haar behandelend arts. Dus toch allemaal vreemd. Maar toch bedankt voor het antwoord. Ik ga zien wat ik ermee verder kan. En ja ik weet het wij hadden dit misschien moeten melden aan haar behandelend arts dat ze geen morfine wilde maar dit is ons door emoties wat ontgaan.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2021 11:37

Tegen de wil van de patiënt? Dus, uw moeder was vlak voor aanvang van de pijnbestrijding (met mogelijks levensverkortend effect) nog wilsbekwaam en heeft zich hiertegen verzet?

Pijnstillers toedienen die het leven kunnen verkorten zonder geïnformeerde toestemming van de patiënt, is een vergiftigingsmisdrijf (art. 397 Sw).

Laat het dossier in extenso onderzoeken door een beroepsbeoefenaar en de juridische dienst van het ziekenfonds van uw moeder, is kosteloos.
.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 05 dec 2021 13:50

Akkoord met #7
Of er veel mee te bereiken valt is een andere zaak . ( juridische dienst zou mischien wel eens de antecedenten van betreffende arts kunnen onderzoeken ) .
Maar in praktijk zal het woord tegen woord zijn .
Wat de arts in het verslag zal gezet hebben , tegen het woord van de verpleger .
Niet moeilijk te raden wie hier aan het kortste eind zal trekken .

En dan mag men er niet eens aan denken of de ziekenhuisdirectie een " Covid triage protocol " volgt . ( bedden vrijmaken , en kiezen wie er nog behandeld wordt en wie niet ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

basejumper
Berichten: 4620
Locatie: Diest

#9 , 05 dec 2021 18:48

Beste

Toch wel even benadrukken dat hier geen sprake is van euthanasie indien uw beschrijving correct is. euthanasie gebeurt op verzoek van de patiënt. Indien er geen verzoek is van de patiënt, kan er ook geen euthanasie zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

TDK36
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 dec 2021 12:56

Ik heb enige tijd gelden een post geplaats.
4 dagen na het laatste antwoord op mijn post word het onderwerp al gesloten.
Ik had nog extra vragen dus.
Ik stel mij de vraag waarom dit onderwerp zo snel gesloten word?

freelance
Berichten: 2615

#11 , 09 dec 2021 13:57

Als het over deze topic gaat : viewtopic.php?f=6&t=134690&p=682135#p682135
kunt u uw extra vragen hier stellen .
Mogelijks dat een moderator eventueel beide topics kan samenvoegen ( en de eerste dus her-openen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Medische Fouten”