Problemen door nikkel-allergie

Linda001
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Problemen door nikkel-allergie

#1 , 27 mei 2021 03:30

Beste,

Begin november 2020 ben ik gevallen met als gevolg een "Tibia-plateau-fractuur". Ik werd de dag nadien geopereerd. Vlak voor de operatie vroeg de chirurg mij of ik allergisch was aan nikkel. Ik zei hem "Ja, daar ben ik allergisch aan, ik verdraag geen nepjuwelen, zelfs een knoop aan een jeans geeft me jeuk en huiduitslag"
In mijn onderbeen werd een plaat en verschillende schroeven geplaatst, volgens de de chirurg zou alles goed komen, ik moest geduld hebben.
De weken nadien merk ik dat mijn knie scheef staat, ik krijg ook last van jeuk en eczema op armen en mijn benen. Vooral rond mijn litteken was het rood en gezwollen en jeukte verschrikkelijk.

Ik neem contact op met de huisdokter die dacht dat ik een infectie had en geeft me een antibioticakuur, maar dat heeft niks geholpen.
Ook zalfjes met cortisone, pillen tegen de jeuk mocht niet baten. Vervolgens een andere antibiotica , maar ook dat werkte niet.
Dan terug op controle met de chirurg.. Deze zei dat alles normaal was, ik me geen zorgen moest maken.
Mijn scheve knie zou in orde komen ik moest geduld hebben. Mijn brace ook dag en nacht dragen wat ik ook heb gedaan.

Toen hij mijn huiduitslag en mijn litteken bekeek vroeg hij of ik veranderd was van zepen of bodymilk... ik zei neen, ik gebruik al jaren dezelfde producten voor mijn huid, en dan gebruik ik enkel producten voor gevoelige huid, niks met parfum.
Wat later vroeg hij mij of ik allergisch was aan "nikkel", Ik zei meteen "ja, dat had ik u toch gezegd voor de operatie";
Hij ging dan naar zijn computer, zei dan " ik zie nergens staan dat je allergisch bent voor nikkel, maar als dat zo is moeten die metalen meteen verwijderd worden, want daar zit nikkel in".
Nog diezelfde dag vroeg ik mijn huisarts wat ik moest doen, en deze zei, "laat zo snel mogelijk de metalen verwijderen".
Ik wilde dit liever door een andere chirurg laten doen maar gezien het zo dringend was heb ik de operatie laten uitvoeren door dezelfde chirurg.

Enkele dagen na de operatie moest ik naar de huisarts voor wondspoeling. Toen mijn verband was verwijderd zagen we dat mijn wonde was gehecht met 35 metalen haakjes (nietjes) waar ook "nikkel" in zit. Zelfs mijn huisarts begon te vloeken.
De haakjes zijn ondertussen verwijderd, maar de jeuk en rode huiduitslag (eczema) is er nog altijd. .. ook mijn scheve knie.

Nu... 7 maanden verder kan ik nog steeds niet fatsoenlijk op een stoel zitten, ik kan mijn been niet voldoende plooien , ik kan alleen op mijn rug slapen of ik wordt wakker van de pijn... traplopen gaat moeizaam, tis trap per trap, zowel naar beneden als naar boven. Mijn been blijft ook gezwollen en moet vaak gebruik maken van een rolstoel. Ik loop met mijn voet naar buiten, ben wankel op mijn benen,

Ondertussen ben ik naar een andere chirurg geweest die mijn verslagen had gelezen van de vorige chirurg.
Blijkbaar waren er tijdens de eerste operatie schroeven afgebroken en zijn er heel waarschijnlijk metalen deeltjes achter gebleven , dit stond te lezen in het verslag van mijn operatie. Hierdoor blijf ik last hebben van jeuk en eczema.
Volgens hem zal ook mijn scheve knie niet meer goed komen, wellicht zal een nieuwe knie nodig zijn zodat ik mijn been weer op een normale manier kan plooien. Of ik ooit weer normaal kan lopen en fietsen valt nog af te wachten.

Zowel huisarts, als kinesist denkt dat mijn operatie niet correct is uitgevoerd. Ook de de chirurg waar ik was gegaan voor 2de opinie fronste zijn wenkbrauwen. Nu moet ik 1 juni opnieuw gaan voor een scan en dan zal beslist worden of ik een nieuwe knie zal krijgen.

Uiteraard ben ik boos op de chirurg die mij geopereerd heeft , maar wat kan ik ondernemen om hem op zijn fouten te wijzen en vooral te voorkomen dat hij andere mensen op die manier behandeld?

Ik ben vooral moedeloos... wellicht moet ik ook verhuizen naar een woning gelijkvloers en wat korter in het centrum. Nu kan en kom ik nauwelijks nog buiten.







.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2021 17:01

Een aansprakelijkheidsvordering instellen tegen de betrokken arts als u vermoed het slachtoffer te zijn van een medische fout. Dat kan u bijvoorbeeld doen middels uw ziekenfonds. De meeste ziekenfondsen bieden namelijk rechtsbijstand onder de vorm van een ledenverdediging, deze zit in de premie inbegrepen die door de leden betaald wordt. Het ziekenfonds zal jou klacht dan laten onderzoeken door hun raadsgeneesheren en u inlichten over hun bevindingen.

U kan mogelijks ook uw belangen laten behartigen door uw rechtsbijstandverzekering (familiale verzekering). Vaak bieden zij toch dekking wanneer er sprake is van lichamelijke schade. Controleer uw verzekeringspolis en/of informeer hiervoor bij uw verzekeraar.
.

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”