GEEN GARANTIE BIJ DE TANDARTS?

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

GEEN GARANTIE BIJ DE TANDARTS?

#1 , 09 nov 2020 19:22

Vorige jaar 29 maart 2019 ben ik naar de Tandarts om een kies te laten terug vullen omdat de vorige tandarts zijn werk niet goed deed en het vulling uit mijn kies viel.
Deze kies raakte geïnfecteerd en ik had een vreselijke pijn dat ik in maart 2020 naar de Endodontist moest, tegen die tijd was de zenuw al gestorven, zodat de Endodontist mijn wortel moest behandelen.
Een paar weken geleden had ik die zelfde tand een lichte pijn die beetje bij beetje groeide, vandaag tijdens mijn avondmaal hoorde ik een sterke knauw, alsof ik stenen at en ik realiseerde me dat het vulling van diezelfde kies was gevallen en zie dat deze kies zwart is van binnen.
Nu vrees ik dat misschien moet ik voor de vierde keer weer een wortelbehandeling laten doen!
Mijn vraag is; heb ik een garantie voor het slechte werk dat tandartsen doen? Moet ik dezelfde Endodontist opnieuw betalen voor dezelfde tand die hij zelf heeft behandeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 09 nov 2020 19:46

Een wortelbehandeling kan maar éénmaal, omdat hierbij de zenuw uitgeschakeld wordt. Wat wel kan, is dat een vulling niet lang houdt omdat de tand te broos geworden is, de holte te groot of te weinig houvast biedt voor een vulling. Dat heeft dus niets met onkunde te maken van de tandarts. Vaak probeert men nog eens een vulling te plaatsen om niet over te moeten gaan tot een dure invasieve prothese. En nog een belangrijk detail: heeft uw tandarts misschien vastgesteld dat u nachtelijk tandenknarst? Ook dat is nefast voor vullingen. Dus neen, een garantie heeft u niet. Ik heb een vermoeden dat U in Nederland behandeld bent? Want dit is een Belgisch forum dat de Belgische wetgeving toelicht.

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2020 23:45

Dag Eylis,
Neen, ik woon in België en mijn tand is inBelgië behandeld.
Ik knars inderdaad mijn tanden 's nachts, maar dat zou niets te maken hebben met hoe zwart mijn kies van binnen is. Dat betekent dat de Endodontist niet goed de kies heeft schoongemaakt en dat is de reden waarom de vulling eruit is gevallen.
De wortelbehandeling is op 17 maart 2020 gebeurd, dus 8 maanden en is al er uit, vind je dat normaal?

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 10 nov 2020 11:29

We zijn hier geen tandartsen, maar vanuit de praktijk kan ik u wel de volgende info geven: Als u tandenknarst houdt geen enkele kiesvulling het lang uit. Reeds lange tijd voordat de nieuwe vulling er weer uit valt, is er voortdurend speling en erosie op de vullingsranden. hierdoor is er voortdurend insijpeling én ontstaat er caries en/of infectie. Het is dus niet zwart omdat de tandarts niet goed reinigt. Het is zwart geworden omdat er spleten ontstaan zijn waar tandcaries welig kan tieren. Die kies moet er op de duur uit. (en eventueel prothese plaatsen) Maar een nachtbit moet u dragen om de resterende kiezen te conserveren.

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2020 21:38

Dankuwel voor uw reactie en info.

Terug naar “Medische Fouten”