aansprakelijkheid arts?

renata.c
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aansprakelijkheid arts?

#1 , 11 mei 2020 22:07

Enkele weken geleden ben ik met mijn vriend naar mijn huisarts gegaan omdat hij een psychiatrisch probleem had (stemmen hoorde). De reden waarom we naar mijn huisarts gingen was omdat hij uit Polen kwam en geen verzekering had. Omdat hij geen patiënt van mijn huisarts was en geen Nederlands sprak, heeft mijn huisarts hem niet verder gesproken en enkel medicatie voorgeschreven. Enkele maanden later heeft mijn vriend zelfmoord gepleegd. Nu vraag ik me af of de dokter niet nalatig is geweest door hem niet door te verwijzen naar een Poolse psychiater. Misschien had dat zijn dood kunnen voorkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 11 mei 2020 23:00

Met misschien gaat er niets gebeuren, er moet worden aangetoond dat de huisarts een fout heeft gemaakt en dat die fout rechtstreeks tot de zelfmoord heeft geleid.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 11 mei 2020 23:41

en dan gaat de advocaat van de arts ook zeggen dat u meer had kunnen doen en de nodige diensten had kunnen waarschuwen (politie, ocmw, gemeente; etc . . . )

een (juiste) diagnose stellen zonder de voorgeschiedenis te kennen van iemand is moeilijk genoeg, laat staan als het om mentale problemen gaat

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2020 10:35

Misschien toch uw tekst nog een goed nalezen. Er staan immers nogal wat tegenstrijdigheden in. Zelfmoord is een zeer delicaat probleem. Het is voor iedereen die hier van dicht bij betrokken is een harde slag. Toch zal je moeten proberen hierin te berusten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Medische Fouten”