sterilitatie op zo een jonge leeftijd toegestaan ?

minoeke
Topic Starter
Berichten: 6

sterilitatie op zo een jonge leeftijd toegestaan ?

#1 , 22 jul 2008 11:14

ik vroeg me af of 27j. geleden een sterilitatie mocht uitgevoerd worden zonder medische redenen, bij een 22j. j.vrouw.
de Orde van de Geneesheren verwijst me naar de wetgeving terzake (zie onder ) maar dat is voor mij te moeilijk, te begrijpen.
misschien kan iemand in begrijpelijke taal me hierover informeren.

Mvgr.
minoeke,

------------------------------------------------------------------------

Van: Orde Geneesheren Brabant [mailto:orde.gen.brabant@online.be]
Verzonden: dinsdag 22 juli 2008 10:02
Aan: **********


Geachte,

Tot onze spijt moeten wij u meedelen dat het artikel 6, 3° van het KB nr. 79 dd. 10.11.1967 de adviesbevoegdheid van de provinciale raden strikt beperkt. Zij mogen enkel aan de artsen die op hun lijst ingeschreven zijn adviezen geven over vragen van medische plichtenleer.
Derhalve kunnen wij uw vraag i.v.m. het uitvoeren van een sterilisatie met toestemming van de patiënt, 28 jaar geleden, niet beantwoorden.
Wij kunnen u evenwel verwijzen naar de wetgeving die gepubliceerd is op de website van de Nationale Raad (www.ordomedic.be), alsook naar de aldaar gepubliceerde adviezen van de Nationale Raad en de Code van Geneeskundige Plichtenleer.

Met de meeste hoogachting,

Kristof Vandamme
Jur. Adviseur

Prov. Raad Vlaams-Brabant
Orde van Geneesheren

________________________________________
Van: ******
Verzonden: maandag 21 juli 2008 13:15
Aan: Orde.gen.brabant@online.be

Geachte,

Zou je me kunnen informeren :
Betreft :een sterilisatie die 27 j. geleden is uitgevoerd bij een 22j. vrouw

Mocht toen een dergelijke ingreep uitgevoerd worden op vraag van patiënt zonder medische redenen ?

Bij voorbaat dank
Hoogachtend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 22 jul 2008 11:53

Waarom zou zoiets niet mogen? Het is de keuze van de patiënt, heb ik begrepen.

Het verwondert me wel dat ze het effectief GEDAAN hebben want de meeste gynaecologen / artsen zijn zeer weigerachtig tegenover sterilisaties ... zelfs toen!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”