onderzoek voor medische fout of medisch ongeval

Linda001
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

onderzoek voor medische fout of medisch ongeval

#1 , 15 apr 2022 02:36

Eind 2020 werd ik slachtoffer van een ongeval. Er volgde een spoedoperatie die behoorlijk slordig is uitgevoerd. Het is me nu even teveel om dit uitgebreid te omschrijven. Het zijn dokters die ik achteraf ben gaan raadplegen die mij aangeraden hebben om de chirurg die me destijds geopereerd heeft in gebreke te stellen.
Omdat ik een kleine invaliditeitsuitkering heb kan ik me geen advocaat veroorloven. Na wat zoekwerk op internet ging ik eind vorig jaar ten rade bij mijn ziekenfonds.
Omdat er toen volop corona heerste ging alle communicatie telefonisch of via email. Het ziekenfonds zei dat ze niet veel voor mij konden doen en dat ik moest wachten tot ik volledig was uitbehandeld... en dit kan nog wel een tijdje duren.

Ik sprak er met mijn huisdokter over.... hij zei "je zal nooit meer uitbehandeld zijn".

Via internet (begin november 2021) vroeg ik een pro deo advocaat aan... nog geen kwartiertje later had ik een advocaat aan de telefoon.

Ik deed mijn verhaal en deze advocaat beweerde dat hij mij kon helpen. Ik moest hem het bewijs van mijn inkomsten bezorgen, alsook alles over mijn medisch dossier, alles over mijn ongeval tot de laatste raadpleging bij de specialist. Mijn huisdokter die op de hoogte was bezorgde me meteen alle medische gegevens, mijn medisch dossier enz. Een hele bundel maakte ik over aan mijn advocaat;

De advocaat was er van overtuigd dat hij mij kon helpen. Nu moest enkel nog bevestigd worden of het ging om een medische fout of om een medisch ongeval. Hiervoor zou ik naar een adviserend geneesheer of gerechtsdeskundige moeten gaan... ik zou hiervan verwittigd worden.

Later krijg ik email van mijn advocaat.... "vraag aan je ziekenfonds of een onderzoek bij adviserend geneesheer wordt terugbetaald".
Meteen gebeld naar het ziekenfonds... men zou mij terug bellen om hierop te antwoorden. 2 weken later krijg ik telefoon van het ziekenfonds dat dit "niet" wordt terug betaald. Ik breng mijn advocaat op de hoogte.
Hij stuurt terug dat hij meteen het ziekenhuis en de chirurg in gebreke gaat stellen en mij op de hoogte zou houden.

Ruim 6 weken later, ik had niks meer gehoord van de advocaat en stuur hem een email met de vraag of hij nog nieuws had.
Geen antwoord.
Nog enkele weken later ... opnieuw stuur ik email met de vraag of er nog nieuws was.

Zijn antwoord op 3 maart
""Het is niet mogelijk om in het kader een pro deo het advies in te winnen van een adviserende arts.
Dit was blijkbaar ook niet mogelijk via uw ziekenfonds.
Wij hebben in de loop van volgende week een bespreking opstaan met een geneesheer, specifiek voor een tweetal dossiers, waaronder het uwe.
Hopelijk hebben wij dan verder nieuws voor u.""

Ook al heb ik hem een week geleden een email gestuurd met de vraag of er nog nieuws was....opnieuw verneem ik niks meer.

Mijn vraag...
Kan een pro deo advocaat medische fouten verdedigen?
Misschien heb ik weinig geduld, maar nu heb ik het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden.

Alvast bedankt om te antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 1383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2022 10:00

Mevrouw, het verbaast mij ten zeerste dat uw mutualiteit hier geen dossier van maakt. Doe een beroep op de hoofdzetel van de mutualiteit. En schakel hun juridische dienst en ombudsdienst in. U heeft daar recht op, indien zij niet willen meewerken en een dossier willen voorbereiden en indienen = schending van uw rechten als aangeslotene. Zij hebben personeel die u helpen in het samenstellen van een dossier.
Indien zij niet meewerken officieel klacht indienen en van mutualiteit veranderen.

Ten tweede : de ombudsdienst - klachtendienst - sociale assistente - bemiddelingsdienst van het betrokken ziekenhuis inschakelen : alle 4 gelijktijdig.
Uw klachten en opmerkingen goed formuleren en dossier indienen.
U heeft trouwens recht op volledige inzage en kopie van uw medisch dossier. Ook de persoonlijke notities van de behandelende artsen/chirurgen opvragen in het ziekenhuis. Zij zijn wettelijk verplicht hun persoonlijke gegevens omtrent de ingrepen u te bezorgen.
U heeft recht op een kopie van uw patiëntendossier in betrokken ziekenhuis.
Deze diensten moeten u bijstaan en uw opgevraagde documenten verzamelen en uw dossier intern opvolgen.

https://www.health.belgium.be/sites/def ... atient.pdf

https://www.health.belgium.be/nl/brochu ... tenrechten

Indien uw dossier volledig is ( wat wel een tijd kan aanslepen omdat ziekenhuizen dikwijls tegenstribbelen, zeker de dokters en chirurgen ).
Niet aflaten en doorduwen. Samen met de hulp van de juridische dienst/sociale assistente mutualiteit ( en ook die inschakelen om uw dossiers te verkrijgen ).

U niet laten afschepen want u heeft wettelijk recht op uw volledige dossiers en ook de persoonlijke aantekeningen van de chirurgen/behandelende dokters.

Ook attesten van de nu nog behandelende geneeskundigen.

https://www.riziv.fgov.be/nl/profession ... ndsen.aspx

Indien u geen gehoor krijgt bij de afdeling van uw mutualiteit plaatselijk/regionaal schakel dan het hoofdbestuur van deze mutualiteit in.

Veel succes, geduld en doorzettingskracht.

Daarna kan de juridische dienst van de mutualiteit een compleet dossier indienen bij het
RIZIV FMO. Is de dienst voor medische ongevallen.
https://riziv.fgov.be/nl/themas/medisch ... fault.aspx

Deze procedure kan wel enkele jaren lopen. Maar steeds geregeld de juridische dienst van de mutualiteit ( welke een juriste aanstellen en een vertrouwensdokter ) wakker houden.

Kostprijs van die operatie : enkel de ziekenhuizen kunnen u een vergoeding vragen voor de kopieën van uw dossier, sommigen verlenen die volledig gratis ). Ook de 4 vermelde diensten ziekenhuis geregeld contacteren en desnoods afspraken maken per plaatse.

Linda001
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2022 19:52

Bedankt voor alle informatie.
Bij mijn mutualiteit heb ik niet bepaald goede ervaringen en dat vanaf ik mijn invaliditeit heb gekregen. in feite nooit veel gebruik moeten maken van mijn mutualiteit...altijd gewerkt tot ik onverwacht invalide werd.

Blijkbaar had ik al een hele tijd recht op verhoogde tegemoetkoming, maar dat wist ik niet. Het was een vriendin die me zei dat ik hierrond moest informeren. Het ziekenfonds brengt u niet op de hoogte.

Om mijn verhoogde tegemoetkoming te verkrijgen moest ik een heel dossier binnen brengen.... ik hoorde er nadien niks meer van... dat dossier bleek uiteindelijk verloren en moest ik opnieuw indienen... alsof dat voor mij vanzelfsprekend was.
Ik vraag me ook af wat er met dat dossier gebeurd is, dat is toch vertrouwelijke informatie dat zomaar weg is.
Als je telefoneert beloven ze je terug te bellen, maar dat gebeurt meestal niet.. ik moet meermalen bellen en soms wekenlang wachten eer ik antwoord krijg.

Op mijn rolstoel heb ik bijna 8 maanden moeten wachten, terwijl de wachttijd 2 maanden is. Voorheen huurde ik een rolstoel.
En dat zijn nog maar enkele voorbeelden, want het is nog zoveel meer.

Uiteraard ben ik hier en daar gaan informeren om bij een andere mutualiteit te gaan... maar dan blijkt daar de hospitalisatieverzekering een stuk duurder of zijn er net dezelfde klachten als dat ik nu heb.
Ik besloot toen om niet te veranderen van mutualiteit. Volgens mij weer een heel gedoe en uiteindelijk niet de moeite.

Toen ik dan zeker wist dat ik slachtoffer ben van een medische fout ben in informatie gaan vragen aan de mutualiteit. Ik kreeg dan een emailadres en telefoonnummer van de juridische dienst.
Omdat het steeds lang wachten is aan de telefoon eer je iemand aan de lijn krijgt besloot ik om een email te sturen en ik deed meteen mijn hele verhaal over mijn ongeval tot de nare ervaringen van mijn operatie.
Ik kreeg geen antwoord terug.
Uiteindelijk opnieuw een email gestuurd en gevraagd waarom ik geen antwoord kreeg.

Enkele dagen later krijg ik telefoon van iemand van de juridische dienst.
Zij vertelde mij dat ik pas klacht kon neerleggen als ik was uitbehandeld... ze zei ook dat zo een proces soms meer dan 8 jaar kan duren, en ook ... als ik schadevergoeding zou krijgen ... dan wordt hier 10% van ingehouden. Indien ik niks zou krijgen zou ik geen extra kosten hebben.

Omdat ik nog niet was uitbehandeld, wat uiteindelijk nooit meer zal zijn .... ik had het opgegeven.

Toen ik bij mijn dermatoloog was zei ze dat ik niet mocht opgeven en naar een advocaat moest stappen.
En dan zei iemand mij dat ik recht had op een pro deo advocaat. Dit ben ik dat op internet gaan opzoeken en zo heb ik dan een advocaat pro deo gekregen. Maar ook daar schiet ik niet op (zie mijn bovenstaand bericht).

Mijn huisdokter heeft er voor gezorgd dat ik mijn volledig medisch dossier heb , ik kan ook alle scans en röntgenfoto's bekijken , zelfs tot mijn laatste verslag van specialist heb ik in handen. Daar heeft ook de advocaat van alles een kopie van gekregen. Wat dat betreft heb ik geen enkel probleem.

Ik weet nu niet hoe het verder moet met de pro deo advocaat , hij brengt me nauwelijks op de hoogte.

Wat de mutualiteit betreft ... ik overweeg nu heel sterk om te veranderen , zo kan het ook niet langer.
Klacht neerleggen.... wat bereik ik hiermee? Moeite voor niks volgens mij.

Ze beloven je te helpen, maar als het erop aan komt wordt je van de kast naar de muur gestuurd.

Sinds mijn ongeval kan ik niet meer auto rijden, nauwelijks trappen doen, naar de markt is in een rolstoel.
Dit was niet gebeurd als ik een goede chirurg had gehad. Ik moet nog 60 jaar worden.
Als ik ooit kleinkinderen zou krijgen, ik kan nooit eens met hun naar een pretpark of naar een speeltuin.
.
Ik moet vaak denken.. stel dat dit mijn dochter was overkomen. Haar jonge leven was totaal verwoest. Dat is ook de reden waarom ik die chirurg wil aanklagen. Dit mag niet meer gebeuren.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 1383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2022 09:37

Uw situatie is mij zeer bekend en een niet alleenstaand geval.
Voor al de personen in uw situatie is het een doolhof en bos met veel doornenstruiken.

De te volgen weg : is diegene in mijn # 2 Een lijdensweg die vele jaren kan duren en veel doorzettingsvermogen eist.

Mijn raad is ook tracht iemand uit uw omgeving of familie die tamelijk administratief onderlegd is en bovendien niet van zijn stuk is te brengen = een pitbull.
Laat hem/haar/uzelf de nodige stappen ondernemen ( zoals uitgelegd in # 2 ).

Het is de enige weg naar het FMO, daar waar u uiteindelijk zult moeten terecht komen.

De andere weg is een ernstige advocaat gespecialiseerd in medische zaken/ongevallen ..
Maar zal een dure zaak zijn en ook langdurig.

Ik weet niet welke mutualiteit u heeft maar ik geef u 2 linken per 3 voornaamste mutualiteiten

https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... erdediging

https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... elijk-werk


https://www.fsmb.be/nl/sociale-dienst

https:/:www.fsmb.be/nl/voordelen-diensten/juridischedienst


https://www.lm-ml.be/nl/lm-mutplusbe-di ... ale-dienst

https://www.lm-ml.be/nl/zorg-ondersteun ... ehartiging

In ieder geval drukken op uw mutualiteit ( sociaal assistent ) om u te helpen en een dossier op te starten. Indien zij niet gewillig zijn de diensten van de 2 betrokken linken inschakelen.

Al deze zaken opgesomd in de reacties zijn gratis.
Maar verwacht zeker geen snelle oplossing.
Daar ligt het zwakke punt voor de benadeelden : hoe langer het duurt hoe maar er afhaken of zelfs niet de moeite doen om deze lijdensweg te ondergaan.

Een volledig gedocumenteerd dossier is van levensbelang en een sine qua non en een conditio sine qua non op medisch gebied.

Misschien een bijkomende tip : indien er een zwaarwichtige politiek geëngageerde persoon
is in uw stad of streek ( dezelfde strekking als de mutualiteit ) deze ook eens aanspreken.

Ik besef en weet dat de weg lang en hobbelig zal zijn, maar wie niet waagt zeker niet wint.
in dit geval verliest u enkel de energie en soms de moed.

Hopelijk heb ik u zo goed mogelijk ingelicht.

Linda001
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2022 19:52

Dank u wel voor al deze informatie.

LYNX XX
Berichten: 1383
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2022 20:05

Dank u wel voor al deze informatie.
Is graag gedaan.
Ik weet goed in te schatten hoe moeilijk deze situatie is, en hoe slecht de gedupeerden beschermd zijn in deze materie.

Daarom als u hieraan begint, volg zeker mijn reacties en druk op de ketel houden.
Nog een kleine opmerking : als u medische gegevens laat afhalen in het ziekenhuis door een derde : moet ge een volmacht meegeven.

Terug naar “Medische Fouten”