Fout bij bereiding medicatie hond

Jelias
Topic Starter
Berichten: 95

Fout bij bereiding medicatie hond

#1 , 10 nov 2019 20:08

De apotheker (stagiaire) maakte een fout bij de bereiding van medicatie voor mijn hond. De tweede dag al merkte ik dat er iets niet in orde was, maar de apotheker verzekerde mij dat de dosis correct was. Drie keer opnieuw gaf ik aan dat er iets niet klopte maar ik werd een beetje uitgelachen.
Ondertussen heeft een bevoegde instantie vastgesteld dat er inderdaad iets fout ging bij de dosering. Men gaf aan dat ik recht heb op een schadevergoeding, de apotheker is tenslotte verzekerd.

De hond is drie weken heel slecht geweest, ik wilde hem laten inslapen maar de dierenarts wist mij te overtuigen hem nog een kans te geven, vermits alles wees op een overdosis.

Nu is mijn vraag, moet dit via een advocaat of kan ik bij de apotheker proberen een minnelijke schikking te regelen? De facturen van de dierenarts en labo kan ik voorleggen, maar hoe bepaal ik het morele leed? Om nog te zwijgen van het leed dat mijn hond werd aangedaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 10 nov 2019 20:26

Ik zou dit via advocaat regelen, die kunnen in het algemeen beter argumenteren om een sterkere positie te verkrijgen. En als er dan toch minnelijk niets geregeld kan worden, hebt u er sowieso een nodig.

Verwacht ook niet te veel van die morele schadevergoeding, we zijn hier niet in de USA. Uzelf hebt geen pijn geleden en uw hond leeft nog.

Jelias
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 11 nov 2019 10:47

Voor een schadevergoeding van, zeg maar 100 euro bij wijze van spreken, ga ik geen advocaat vinden denk ik.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2019 10:53

Ik zou gaan voor een minnelijke schikking. Princiepskwesties kunnen immers tot zeer hoge en vooral onverwachte kosten leiden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 nov 2019 11:36

Men gaf aan dat ik recht heb op een schadevergoeding, de apotheker is tenslotte verzekerd.

Nu is mijn vraag, moet dit via een advocaat of kan ik bij de apotheker proberen een minnelijke schikking te regelen?
Stap 1:

Aangetekende ingebrekestelling aan de apotheker, waarin je wijst op zijn (stagaire's) fout, dat je bij melding daarvan weggelachen werd, en (kopies van) je onkosten en laboresultaten bijvoegt, verwijst naar de pijn en smarten die deze fout jou en je hond wekenlang gekost heeft, en vermelding dat je de feitelijke en smartelijke schade veroorzaakt door deze fout vergoed wenst te zien .

Jelias
Topic Starter
Berichten: 95

#6 , 27 nov 2019 18:28

Men gaf aan dat ik recht heb op een schadevergoeding, de apotheker is tenslotte verzekerd.

Nu is mijn vraag, moet dit via een advocaat of kan ik bij de apotheker proberen een minnelijke schikking te regelen?
Stap 1:

Aangetekende ingebrekestelling aan de apotheker, waarin je wijst op zijn (stagaire's) fout, dat je bij melding daarvan weggelachen werd, en (kopies van) je onkosten en laboresultaten bijvoegt, verwijst naar de pijn en smarten die deze fout jou en je hond wekenlang gekost heeft, en vermelding dat je de feitelijke en smartelijke schade veroorzaakt door deze fout vergoed wenst te zien .
Dankjewel voor je antwoord. Hier kan ik iets mee. De apotheker leek aan te geven akkoord te gaan met een minnelijke schikking maar ik heb de indruk dat hij mij nu aan het lijntje houdt. Dus dan maar de officiële weg.

Jelias
Topic Starter
Berichten: 95

#7 , 27 nov 2019 18:34

Ik zou dit via advocaat regelen, die kunnen in het algemeen beter argumenteren om een sterkere positie te verkrijgen. En als er dan toch minnelijk niets geregeld kan worden, hebt u er sowieso een nodig.

Verwacht ook niet te veel van die morele schadevergoeding, we zijn hier niet in de USA. Uzelf hebt geen pijn geleden en uw hond leeft nog.
We zijn hier niet in de USA, dus? Psychisch lijden telt niet? Natuurlijk ga ik geen miljoen vragen. Maar moeten hier zo'n fouten dan met de mantel der liefde bedekt worden? Mijn DA wordt nog boos als ze er aan denkt hoe erg mijn hond er aan toe was. De apotheker heeft toegegeven dat die stagiaire niet bekwaam was, waarom dan toch zo'n bereidingen laten doen? Wat als dit bij een mens gebeurd was?
Ondertussen heb ik van de apotheker vernomen dat hij een fikse boete heeft, ik neem aan dat dit niet alleen over mijn schadegeval gaat maar dat er meer dingen fout gelopen zijn.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 27 nov 2019 23:36

Ik zou dit via advocaat regelen, die kunnen in het algemeen beter argumenteren om een sterkere positie te verkrijgen. En als er dan toch minnelijk niets geregeld kan worden, hebt u er sowieso een nodig.

Verwacht ook niet te veel van die morele schadevergoeding, we zijn hier niet in de USA. Uzelf hebt geen pijn geleden en uw hond leeft nog.
We zijn hier niet in de USA, dus? Psychisch lijden telt niet? Natuurlijk ga ik geen miljoen vragen. Maar moeten hier zo'n fouten dan met de mantel der liefde bedekt worden? Mijn DA wordt nog boos als ze er aan denkt hoe erg mijn hond er aan toe was. De apotheker heeft toegegeven dat die stagiaire niet bekwaam was, waarom dan toch zo'n bereidingen laten doen? Wat als dit bij een mens gebeurd was?
Ondertussen heb ik van de apotheker vernomen dat hij een fikse boete heeft, ik neem aan dat dit niet alleen over mijn schadegeval gaat maar dat er meer dingen fout gelopen zijn.
Bij een mens is een heel andere discussie, maar dat is hier niet het geval.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 28 nov 2019 23:25

Een hond is voor de wet een voorwerp ...
Toch opletten wat u gaat doen...uw labotesten worden door een rechtbank en advocaat tegenpartij al van tafel geveegd gezien niet uitgevoerd door een gerechtsdeskundige. U zal die dan ook nog eens die kosten aanstelling moeten voorschieten.

Een artsenijbereidkundige die zegt dat zijn stagiaire onbekwaam is !!! Dat zijn personen die 6 jaar universiteit doen om hun diploma te halen.....

Langs de andere kant is het zijn taak om de recepten goed te lezen en uit te voeren.
Zijn verzekerd voor fouten.

Jelias
Topic Starter
Berichten: 95

#10 , 30 nov 2019 20:57

Een hond is voor de wet een voorwerp ...
Toch opletten wat u gaat doen...uw labotesten worden door een rechtbank en advocaat tegenpartij al van tafel geveegd gezien niet uitgevoerd door een gerechtsdeskundige. U zal die dan ook nog eens die kosten aanstelling moeten voorschieten.

Een artsenijbereidkundige die zegt dat zijn stagiaire onbekwaam is !!! Dat zijn personen die 6 jaar universiteit doen om hun diploma te halen.....

Langs de andere kant is het zijn taak om de recepten goed te lezen en uit te voeren.
Zijn verzekerd voor fouten.
Die labotesten zijn uitgevoerd door het FAGG. Ik denk toch wel dat die een zekere rechtsgeldigheid hebben, niet? Men lacht daar echt niet mee, ook al is het slachtoffer in dit geval voor sommigen misschien "maar een hond".

Blijkbaar kan je bij Syntra zelfs al een cursus volgen tot...ja tot wat???

Terug naar “Medische Fouten”