operatie aan knie mislukt

dreamboyke69
Topic Starter
Berichten: 5

operatie aan knie mislukt

#1 , 05 nov 2011 20:36

hallo
op 6 juli 2011 ben ik geopereerd aan mijn rechterknie na een val thuis op 6 juni ging ik naar het ziekenhuis.
daar na een scan te hebben gekregen vertelden ze me dat er een scheurtje in mijn kruisband was maar dat dit met een brace en rust kon opgelost worden.
na 3 weken en 2 maal door die knie gezakt te zijn ben ik terug naar het ziekenhuis gegaan hebben ze een ct scan genomen, en zagen ze dat hij af was en ik moest geopereerd worden voor een nieuwe kruisband en een scheur in mijn miniscus.

de bedoeling was dat ik de woensdag binnenging en de dag erna naar huis zou mogen.

na de operatie heb ik een bloeding en vochtophoping in mijn been gehad en kon ik het niet uithouden van de pijn.
de eerste 2 dagen is er naar het been niet gekeken, enkel verband verversen enz (volgens dokter en verpleegsters was alles normaal) terwijl ik het niet kon strekken en veel pijn had.

nadat ik de vrijdag ben beginnen zagen achter een dokter, hebben ze een echo en ct scan genomen van het been en hebben ze gezien dat ik een trombose had gedaan in dat been.

in plaats van het vocht en bloed te verwijderen uit het been kreeg ik enkel een gel om aan het been te smeren.
ik mocht de zaterdag dan naar huis en moest stil liggen in mijn zetel wat ik ook heb gedaan.

zondagnamiddag terug een bloeding gekregen in het been en terug naar ziekenhuis moeten gaan, daar ben ik dan moeten blijven tot de woensdag omdat ik kans had op afsterving van mijn weefsel.

dus in plaats van 2 dagen ziekenhuis is het een week geworden.

daarna tijdens mijn revalidatie bleef het been gezwollen en pijnlijk. ik moest verschillende keren per week op consultatie bij de dokter die de operatie had gedaan, maar volgens hem was alles in orde.

nu vorige maand was de laatste keer dat ik bij die dokter geweest ben en had hij mij een briefje geschreven nog tot 25 november 2011 en zou ik volgens hem voor de volle 100 procent terug aan het werk kunnen gaan.

ook al klaagde ik tegen hem over pijn als ik een trap of afging, op men knieen zat of de de zwelling als ik er te lang op stapte.

mijn huisdokter raadde mij aan een 2de mening te vragen bij een andere arts wat ik gisteren gedaan heb.

deze heeft contrastvloeistof in mijn knie gespoten om een beter zicht te krijgen van de miniscus en de pees dat ze geplaatst hadden ter vervanging van de kruisband.

na het bekijken van de ct scan zag de dokter dat de miniscus nog altijd de scheur had van voordien ( daar hebben ze de vorige operatie dus niets aan gedaan terwijl ze wisten dat hij ook moest gerepareerd worden) en dat de pees die gestoken is iets te lang is en daardoor mijn knie niet 100 procent vastzit en er ook een scheurtje in die pees zit.

daarom zou ik in januari of februari 2012 opnieuw aan die knie moeten geopereerd worden om de vorige operatie over te doen.

kan ik klacht indienen tegen de dokter die mij geopereerd heeft de eerste keer omdat de operatie niet goed is gedaan?
en een eventuele schadevergoeding eisen ( ben ondertussen mijn werk verloren omdat ik al te lang thuis zit ik werkte via interim)
of welke stappen kan ik ondernemen?

met vriendelijke groeten

davy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 nov 2011 10:46

“Art.11.§ 1. De patiënt heeft het recht een klacht in verband met de uitoefening van zijn rechten toegekend door deze wet neer te leggen bij de bevoegde ombudsfunctie...”(22 augustus 2002 Wet betreffende de rechten van de patiënt).

Het recht op schadevergoeding is echter geen recht ’toegekend door deze wet’.

“Art.35. § 1. Behoudens wat dit artikel en de artikelen 1, 6, 7, 9, 10, 11, 33 en 34 betreft, bepaalt de Koning de datum van inwerkingtreding van deze wet.§ 2. Deze wet is van toepassing op schade veroorzaakt door een feit dat dateert van na de bekendmaking van de wet in het Belgisch Staatsblad.”(31 MAART 2010. - Wet betreffende de vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg)

De Koning bepaalde nog niet de datum van in werking treden van de overige artikelen,zodat die wet inzake schadevergoeding nog niet effectief van toepassing is.

“Art.39.§ 1. De ziekenfondsen en de landsbonden kunnen met de instemming van de betrokken leden of de personen te hunnen laste, in rechte optreden ter verdediging van de belangen van deze personen ten opzichte van derden in het kader van de diensten bedoeld in de artikelen 3, b) en c), en 7, §§ 2 en 4.De ziekenfondsen en de landsbonden kunnen in rechte optreden ter verdediging van de individuele rechten van hun leden mits het uitdrukkelijk akkoord van het betrokken lid of van de personen te zijnen laste of van de collectieve rechten van hun leden en de personen te hunnen laste, welke voortvloeien uit de overeenkomsten en akkoorden bedoeld in titel III, hoofdstuk V, van voornoemde gecoördineerde wet van 14 juli 1994, en uit artikel 52 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel”(6 AUGUSTUS 1990. - Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen.).

Vraag uw ziekenfonds op te treden ter verdediging van uw belangen.

“Art.420.Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig euro tot vijfhonderd euro of met een van die straffen alleen”(8 juni 1867 Strafwetboek).

U kan dus tevens strafklacht neerleggen bij de politie of schriftelijk bij de procureur des konings.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”