Officieel adres

Quirky Turtle
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Officieel adres

#1 , 04 mar 2019 15:02

Beste,

Ik woon samen met mijn vriend in een studio voor studenten in Leuven. Mijn vriend studeert nog en het huurcontract staat op zijn naam. Ik werk dus ik mag niet bij op het contract omwille van de studententaks. We kunnen onze domicilie niet plaatsen op dit adres zegt de huisbaas. We wonen er pas sinds september en zouden er nog enkele jaren willen blijven wonen. Dit is mijn feitelijke verblijfplaats.
Ik sta nu officieel ingeschreven op het adres van mijn moeder. Dat is al zo sinds mijn kindertijd en is onveranderd gebleven na het einde van mijn studies. Mijn moeder gaat echter verhuizen binnenkort. Zij gaat terug alleen wonen na een relatiebreuk. Sinds een bepaalde tijd ontvangt zij een ziekte-uitkering. Als zij verhuist, kan ik daarom niet langer officieel bij haar inwonen. Omdat ik zelf ook een inkomen heb en het officieel zou lijken alsof we samenwonen, zou dit kunnen maken dat mijn moeder dan verder volgens de categorie van samenwonende haar uitkering zal ontvangen. Dit ondanks het feit dat ik daar niet effectief verblijf en niet financieel bijdraag in het huishouden.

Ik moet dus op zoek naar een nieuw inschrijvingsadres.
Bij mijn vader, waar ik in de weekends vaak verblijf en veel spullen van mij staan, zou ik me ook niet kunnen inschrijven. Dit omdat mijn stiefmoeder halftijds werkt en zij soms een bijpassing op haar loon krijgt van de RVA. Ook hier zou het feit dat er een werkende persoon officieel lijkt in te wonen een effect kunnen hebben op haar recht op een bijpassing.

Verder zou ik een inschrijving bij mijn broer of oma kunnen overwegen. Maar het feit is dat ik daar niet effectief woon. Gaat de wijkagent dan wel meegaan in mijn officiële inschrijving ter plaatse?
Ik weet dat er ook een referentieadres bestaat maar de voorwaarden daarvan lijken ook niet op mijn situatie van toepassing te zijn dus ik weet niet of ik dan wel een referentieadres zal kunnen krijgen bij de gemeente.

Welke opties heb ik?
Welke impact heeft het eigenlijk -juridisch en officieel- gezien op een gezin als er een werkende persoon zich op hetzelfde adres inschrijft? Naast het feit dat dit nadelig kan zijn als er iemand een uitkering ontvangt, heeft dit ook effect op de personenbelastingen en dergelijke?


Alvast bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 04 mar 2019 15:06

Als u zelf geen student meer bent en uw verblijfplaats is die studio, dan moet u zich daar domiciliëren. De mening van de huisbaas in ondergeschikt aan de wet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2019 15:09

U domicilie MOET staan waar je verblijft anders doe je aan domicilie fraude en daar staan strenge straffen op
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 04 mar 2019 18:13

Als u zelf geen student meer bent en uw verblijfplaats is die studio, dan moet u zich daar domiciliëren. De mening van de huisbaas in ondergeschikt aan de wet.
Maar er is ook het huurcontract, waarschijnlijk een studentencontract gemeen huurrecht wat domiciliëring expliciet kan verbieden. Bovendien loopt een studentencontract jaarlijks automatisch af om dan eventueel telkens vernieuwd te worden voor een volgend jaar. Bij schending van de overeenkomst kan de verhuurder perfect weigeren om het contract te vernieuwen voor het volgende academiejaar en dan staan jullie allebei op straat.
Dus vraag : welke type huurcontract heeft je vriend nu en wat staat daarin over domicilie?

Verder zit de vraag vol van de intenties tot domiciliefraude. De enige correcte oplossing lijkt me jullie een andere woning te zoeken in de huurmarkt hoofdbewoning, want dat is het geval van de TS.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 mar 2019 19:56

Ik heb toevallig weet van een zogezegde student die met een opzeggingstermijn van 30 dagen zijn studentenstudio moet verlaten binnen de 30 dagen op amper 200 meter van mijn woning. Hij was geen student meer, maar was ergens vast aan het werkt.

Terug naar “Administratief recht”