Oprit nieuwbouw niet meevergund

hditd9
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Oprit nieuwbouw niet meevergund

#1 , 26 feb 2019 22:11

In onze nieuwe nieuwbouw in Gent is de oprit niet meevergund in de bouwvergunning. Op zich niet erg, er is parkeergelegenheid in de straat, maar ik zou toch graag een procedure starten om dit te proberen vergunnen.

Wij rijden elektrisch en een laadpaal op eigen grond zou zeer gemakkelijk zijn.

Tijdens de bouwaanvraag is er een bezwaar binnengekomen die luidde als volgt:

Er is nu reeds een parkeerprobleem in de [...]straat door de aanwezigheid van huizen zonder voldoende garages of oprit en de school in de [...]straat. Door voor de woningen geen oprit te voorzien wordt de parkeerdruk in de straat te sterk verhoogd.

Stad Gent antwoordde als volgt:

Het voorzien van opritten op eigen terrein langs de [...]straat is niet mogelijk zonder het verlies van deze straatbomen. Het is wenselijk deze bomen te behouden. De aanvraag blijft beperkt tot 5 woningen zonder private parkeerplaats. De parkeerdruk in de omgeving is relatief beperkt met voldoende mogelijkheid tot straatparkeren. Ook is er de locatie van de site in het centrum van [...], vlakbij de [...]steenweg met een openbaar vervoersaanbod.​


Mij lijkt het perfect mogelijk een oprit aan te leggen zonder verlies van de straatbomen, er is ruimte voldoende tussen de bomen. In de straat zijn er immers buren die wel een oprit hebben, en hier zijn ook straatbomen aanwezig.

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met een dergelijke situatie? Hoe schatten jullie de kansen in om alsnog een vergunning te krijgen voor de oprit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 feb 2019 01:14

Weet je of Gent een aktief anti-voortuin-parkeren beleid heeft ?


Ultieme test is het aanvragen en zo goed mogelijk motiveren
Je kan enkel zien wat er dan gebeurt ...

Dat bezwaar was er omdat er géén opritten waren.
Is dus in je voordeel bij deze vraag ;-)

-Zonder dat er bomen moeten verdwijnen
-Analoog aan nrs x, y, z die eveneens een oprit hebben ondanks de bomen
-met eigen laadpaal voor elektrisch voertuig als extra motivatie
-LEZ invoeren en tegelijk opladen van milieuvriendelijkere voertuigen bemoeilijken is geen consistent beleid
-als je gezin meerdere voertuigen heeft, reduceert een eigen oprit de parkeerdruk

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2019 09:10

heb je een garage of carport? Want alleen dan spreek je van een oprit. Anders is het een parkeerplaats.

Reclame

hditd9
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2019 09:23

heb je een garage of carport? Want alleen dan spreek je van een oprit. Anders is het een parkeerplaats.
Akkoord, het gaat dus effectief over een parkeerplaats, daar we geen garage of carport hebben.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 27 feb 2019 10:35


-als je gezin meerdere voertuigen heeft, reduceert een eigen oprit de parkeerdruk
Tenzij je, zoals ondermeer mijn buren, je garage gebruikt voor de fietsen, de oprit altijd leeg houdt, en de plaats voor je oprit ook steeds vrijhoudt voor je bezoek. Ik vrees dat er helaas veel dergelijke asociale eigenaars zijn, en dat zorgt voor extra parkeerdruk. Ik laat bewust de discussie of elektrische voertuigen echt milieuvriendelijk zijn, voor wat ze is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 feb 2019 11:59

Oude Belg: Ik laat bewust de discussie of elektrische voertuigen echt milieuvriendelijk zijn, voor wat ze is.

Blijkbaar is de electriciteit die wordt verbruikt door electrische auto's milieuvriendelijk, maar de electriciteit die wordt verbruikt om een woning te verwarmen dan weer niet!
Ik vraag me af wat het verschil is tussen die "twee soorten" electriciteit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 27 feb 2019 15:08

ik zou het niet weten, maar die discussie gaat gegarandeerd nog vonken geven.

Zelf zou ik ondanks alles nog één keer de kat uit de boom kijken en opteren voor LPG. Is toch sowieso een afvalproduct, en op die manier minder schadelijk, en .... de prijs is voorlopig bekend.

Terug naar “Administratief recht”