parkeerkaart

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

parkeerkaart

#1 , 26 feb 2019 14:35

Ik heb een discussie lopende met mijn gemeente omtrent de aanvraag van een parkeerkaart bewoners. Ik ben in het bezit van een VW (kampeer)busje (<3500kilo) en op mijn inschrijvingsbewijs staat vermeldt dat ik onder categorie M1 (=personenvervoer), koetswerktype kampeerwagen val.

De gemeente weigert mij (voorlopig) een parkeervergunning en verwijst hiervoor naar artikel 6 van hun parkeerreglement:
Artikel 6: Categorieën voertuigen Er worden enkel parkeervergunningen uitgereikt voor voertuigen die volgens het KB van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vallen onder de categorie M1 “personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen en de categorie N1 “ de auto's voor dubbel gebruik ingericht voor het vervoer van goederen, de trekkers en de lichte vrachtauto's met een maximaal toegelaten rijklaar leeggewicht (tarra) kleiner of gelijk aan 3.500 kg.
Alsook het KB van 15 maart 1986 §1 waar mijn voertuig niet word opgelijst.

Mijn inziens betreft het een foutieve lezing van het KB mij een vergunning te weigeren aangezien ik onder categorie M1 val volgens mijn inschrijvingsbewijs en niet onder categorie M.

Wat denken jullie hier over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 feb 2019 15:21

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/115-art1

Artikel 1. Begripsomschrijving

§ 1. Classificatie volgens de internationale voertuigcategorieën :
9. Voertuigen voor speciale doeleinden :

SA Kampeerwagens


Voertuigcategoriën zijn enkele jaren geleden heringedeeld - vermoedelijk nadat uw kampeerbus ingeschreven werd.

Vallen dus niet meer onder M1

U kan de gemeente vragen haar beleid te herzien, want bvb een
SH Voor rolstoelen toegankelijk voertuig.
valt dan voortaan ook onder categorie "speciale voertuigen" ...
Die volgens haar geen parkeerkaart meer kunnen krijgen.


U mag bvb ook niet parkeren bij Afbeelding

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2019 16:27

Eerste inschrijving dateert van januari 2019. Betreft ook gewoon bestelwagenformaat, dus an sich verbaast het me niet dat het onder M1 zou vallen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 feb 2019 02:19

Eerste inschrijving dateert van januari 2019. Betreft ook gewoon bestelwagenformaat, dus an sich verbaast het me niet dat het onder M1 zou vallen.
Dus recente inschrijving mét vermelding M1 op inschrijvingsbewijs wordt niet aanvaard terwijl men voertuigen M1 een parkeerkaart geeft ...

De beperking “personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen" komt helemaal niet uit het KB waarnaar men verwijst
Die komt uit KB 1/12/1975 wegcode: voertuigen toegelaten bij bord E9b (zie boven) , maar minus motorfietsen

E9b. Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.


Staat die SA er ook ergens op je inschrijvingsformulier ?
Of de A._. indeling van M1 :?:


Bizarre politiek ...

Men geeft dus ook geen bewonerskaarten aan motorfietsen :?:
Waardoor die niet in een (zonale) reglementering bewonersparkeren kunnen parkeren ... ook niet op trottoir
(zijn wel altijd uitgezonderd van blauwe zone, maar niet van bewonersparkeren ...)

Maar men geeft wél een bewonerskaart aan trekkers categorie B(+E) stijl:
Afbeelding

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2019 07:17

Het hangt inderdaad met haken en ogen aan mekaar heb ik de indruk. En het gaat hier niet om een kleine gemeente.

Kampeerwagen is als aard en koetswerktype vermeld op het inschrijvingsbewijs, weliswaar onder categorie M1.

Terug naar “Administratief recht”