Beste forummers,
Ik stel mij vragen rond de wettelijkheid van het vrijwilligersbusje van vzw 'X. De vzw doet meer dan alleen mindermobielenvervoer, iedereen kan er namelijk gebruik van maken.
Op de website staat onder meer: "(link) Iedereen die zich bevindt in De X-zone* wordt heen en terug gependeld naar zijn bestemming. In principe moet men lid zijn van vzw Collecti eX (€10/jaar/persoon) of van de ‘Minder Mobielencentrale’" Let op de accentuering 'in principe'.
De tarieven: f](link)[/url] €2,5 opstapkost/lidgeld en vervolgens een vergoeding van €0,34/km vanaf de opstapplaats tot aan de afstapplaats plus het aantal km voor de terugrit van de chauffeur. Ik vraag mij af: dit heeft heel veel weg van een taxidienst; is een taximeter hier niet nodig?
Daarnaast subsidieert het y stadsbestuur deze vzw met vervoercheques (link). Dit zogezegd in het kader van vervoer op maat (link) Y behoort niet tot dE regio's (aangeduid door de Vlaamse regering) waar vervoer op maat/basisbereikbaarheid wordt uitgeprobeerd. [url=http://doc)[/url]. Kan elke gemeente zelf beslissen of ze vervoer op maat uitprobeert?
In [url=https:s/bijlage/0522vervoercheques.pdf]dit document[/url] op p.1, 4de alinea staat daarnaast: "Jongeren kunnen enkel tijdens het weekend (vrijdag, zaterdag en zondag), vakantieperiodes en op feestdagen (telkens tussen 19 en 7 uur) gebruik maken van deze vervoercheques", hoe kan dit als de X wettelijk vastgesteld enkel tussen 8 en 18u overdag van maandag tem zaterdag kan rijden? Dat jongeren zich moeten inschrijven in de vzw X (10 euro) wordt ook niet vermeld in het document.
Dank op voorhand!