Domicilie van Ex blijft staan na scheiding: gevolgen?

SofieDJ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Domicilie van Ex blijft staan na scheiding: gevolgen?

#1 , 17 feb 2019 11:24

Mijn ex is inmiddels vertrokken uit ons huis, de scheiding is ook reeds uitgesproken, het huis komt uiteindelijk ook op mijn naam. Echter hebben we dit nog niet kunnen formaliseren, ik sta nog niet op de rol bij de notaris, dit kan nog wel even duren.
Mijn ex kan (zegt hij) of wil ondertussen zijn domicilie nog niet verzetten. Nu heb ik het advies gekregen om mijn ex via de gemeente toch te laten uitschrijven. Ik zou zelf melding kunnen doen dat hij hier niet meer woont.
Ik zit echter met een dilemma, omdat er ook kinderen zijn en hij erg explosief is en ik liefst alles zo conflictloos mogelijk wil laten verlopen: Kan het kwaad dat ik zijn domicilie laat staan, of kan dit lelijke gevolgen hebben? Mag na een scheiding je ex uberhaupt nog op hetzelfde adres ingeschreven staan?
Wat als hij in de problemen komt op één of andere manier, kan mijn inboedel dan in beslag genomen worden omdat hij hier nog gedomicilieerd staat? Heeft dit nadelen voor de belastingsaangifte? Zijn er eventueel nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
En dan nog een bijkomende vraag: Hij wil ook de sleutels (nog) niet afgeven. Wat als hij zelf de boel komt leeghalen? Mag ik nu reeds de sloten laten veranderen? Mijn advocaat zegt van wel, de politie zegt niet?
Ik vind hierover zeer weinig of niks terug online. Mocht iemand mij hiermee kunnen helpen... alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2019 16:39

Als hij schulden maakt, kan een deurwaarder al uw meubels komen opladen.
Slot veranderen is aangewezen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 17 feb 2019 17:22

Bovendien, als je ex ergens anders woont en hij staat gedomicileerd op uw adres pleegt hij domiciliefraude. Dat heeft op zich niets met een scheiding of relatie te maken. Hij pleegt volgens de wet een misdrijf. Hij heeft niet te beslissen op uw adrs gedomicileerd te staan. Dat is zijn recht totaal niet. Verwittig de gemeente dat hij niet op uw adres woont en dat hij bijgevolg uitgeschreven moet worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 17 feb 2019 20:56

U hoeft niet te zeggen waar uw ex nu verblijft anders duurt de procedure nog langer - verwittig eventueel wel uw wijkinspecteur dan weet die het al.

Terug naar “Administratief recht”