app vergeten stoppen, blijven parkeergeld betalen.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

app vergeten stoppen, blijven parkeergeld betalen.

#1 , 04 feb 2019 14:03

Vrijdag moest ik in centrum Hasselt zijn. Ik parkeerde en betaalde via de parkeerapp. Na terugkomst aan de wagen vergat ik de app uit te zetten. Ik denk er pas opnieuw aan deze ochtend. Resultaat: app heeft vlot 9u gedraaid en ik heb een mooie rekening die ik kan betalen.
Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van deze app, via mail, waarin ik duidelijk maakte dat ik dashcambeelden heb waarbij ik mij parkeer en waarbij ik de parkeerplaats verlaat en vraag hen om een rechtzetting van het bedrag. Hun antwoord is simpel: pecht gehad, je had de app maar moeten laten weten dat je stopte met parkeren.
Hebben ze gelijk in.
Maar ik vind dit wat kort door de bocht... Ik betwist niet dat ik daar geparkeerd heb, en wil ook graag het parkeergeld betalen, maar dan wél het correcte bedrag. Als ik deze factuur blijf protesteren, gaat dit uiteindelijk voor de rechtbank eindigen? Of niet? Welke rechtbank zou dit zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 04 feb 2019 14:32

ga je daar echt je tijd insteken? het is tenslotte je eigen fout.
En voor de rechtbank? hoeveel heb je moeten betalen? enkele euro's?
is het dat waard?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2019 15:18

Als ik deze factuur blijf protesteren, gaat dit uiteindelijk voor de rechtbank eindigen?
Niet noodzakelijk. Als de firma het niet waard vind om dit voor de rechtbank te brengen, zal dit niet gebeuren. Maar dit soort firma's heeft enkele advocaten in dienst die niet anders doen dan dit soort zaken voor de rechtbank te brengen.
Welke rechtbank zou dit zijn?
Ik denk dat dit vredegerecht zal worden.

Maar zoals hierboven gezegd: is het bedrag de tijd en moeite waard? Je zal eerst en vooral een aantal keer aangetekend moeten protesteren, en een aangetekend schrijven kost ook geld. Mogelijk ben je al meer kwijt aan post-kosten dan aan parkeergeld, nog voor het bij de rechter komt. Ik geef je ook niet héél erg veel kans om dit te winnen voor de rechtbank. Je hebt een vergetelheid begaan, en dat kan iedereen overkomen, maar dit kost soms ook geld. Als ik thuis per ongelijk mijn kraan laat open staan voor ik naar het werk vertrek, kan ik de kost van dat water ook niet terugeisen van de watermaatschappij, terwijl ik dat water ook helemaal niet gebruikt heb. Een beetje vergelijkbare situatie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 feb 2019 16:19

Kan je even vertellen hoeveel parkeergeld je te veel betaald hebt? Kwestie dat we kunnen inschatten of het sop de kool waard is.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 04 feb 2019 16:35

Ik heb dit bijna wekelijks voor. Niet leuk, maar eigen schuld. Gewoon betalen is dan het goedkoopst.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2019 16:44

voor een paar euro's kan je toch niet naar de vrederechter gaan, weinig tot geen kans op winnen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#7 , 04 feb 2019 17:55

Ik heb er drie kwartier gestaan. Het eerste halfuur in Hasselt is gratis. De app rekent mij 9u 43m 25s aan € 26,05. *slik*. Volgens hetgene ik bereken (eerste uur) had ik welgeteld 1 euro hoeven te betalen. Dan is dit toch wel auwtch.

Het sop zal idd de kool niet waard zijn, ik vind het alleen best wat van onmenselijkheid getuigen. Had ik nu totaal geen bewijs dan had ik hier ook niets aan willen doen en was het een dure les geweest.

Om met de vergelijking van Gebruiker21 verder te gaan:
Had ik mijn kraan laten lopen én water effectief verbruikt, pech gehad inderdaad. Maar nu heb ik geen water verbruikt, mijn kraan was toe, want de parkeerplaats was terug beschikbaar voor iemand anders. Ik was gewoon even vergeten te zeggen aan de maatschappij: hé, je mag stoppen met rekenen hé, mijn kraan is dicht. Om maar even aan te tonen dat ik die vergelijking toch niet 100% vind ;)

Edit: € 26 zal voor veel mensen weinig geld zijn. Dat besef ik. Voor anderen is dat net wel veel geld om zo maar even over de balk te smijten.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 feb 2019 19:53

Volgende keer terug met muntjes betalen. Doe ik ook nog altijd. Aan een anders meter ga ik niet staan, tenzij met bankcontact

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 feb 2019 20:09

Voor mij net het zelfde met muntjes en als het niet anders kan met bankcontact.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 feb 2019 09:21

Om met de vergelijking van Gebruiker21 verder te gaan:
Had ik mijn kraan laten lopen én water effectief verbruikt, pech gehad inderdaad.
In dat geval was het geen pech gehad, maar had je terecht moeten betalen. Water dat je verbuikt moet je sowieso betalen. Daar is geen vergissing in het spel.
Maar nu heb ik geen water verbruikt, mijn kraan was toe, want de parkeerplaats was terug beschikbaar voor iemand anders.
Het is niet omdat er een parkeerplaats beschikbaar is, dat dit invloed heeft. Volgens de app heb jij een parkeerplaats bezet tot 's ochtends. De parkeerfirma kan niet controleren dat dit niet zo is. Mogelijk heb jij daar 's nachts geparkeerd en waren er nog tal van andere parkeerplaatsen vrij ook. Dus het is niet omdat jij geparkeerd staat, dat iemand anders sowieso geen plaats zou hebben en de firma andere inkomsten mist.
Edit: € 26 zal voor veel mensen weinig geld zijn. Dat besef ik. Voor anderen is dat net wel veel geld om zo maar even over de balk te smijten.
Tja, maar jij bent het wel die het "over de balk gesmeten hebt", natuurlijk. Wel per vergissing, maar toch. Ook voor vergissingen of vergetelheden moet je de gevolgen dragen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 05 feb 2019 10:30

Volgende keer terug met muntjes betalen. Doe ik ook nog altijd. Aan een anders meter ga ik niet staan, tenzij met bankcontact
Daarom ook dat ik bijna nooit meer met de wagen nog in Leuven centrum kom, maar boodschappen gewoonlijk doe in een groot winkel centrum in de buurt (Gouden Kruispunt) Ruim voldoende en Gratis parking kort bij de winkels.
Niet verwonderlijk dat er zo'n hoge winkelleegstand is in Leuven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 05 feb 2019 14:18

Met muntjes of bancontact betalen? Moet je eens proberen in Antwerpen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Administratief recht”