Betwisting aanstelling gemeente

TG123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Betwisting aanstelling gemeente

#1 , 22 jan 2019 21:19

Beste,

Mijn vrouw is door onze lokale gemeente in Vlaanderen geselecteerd voor een job als diensthoofd/leidinggevende.

Een jaar geleden heeft ze al eens alle proeven doorlopen (schriftelijke proef, mondelinge proef en extern assessment). Ook toen kwam ze als sterkste van alle kandidaten uit de bus en heeft de raad van bestuur van de gemeente haar de job aangeboden. Toen heeft ze geweigerd omwillen van privé-redenen (ik reis veel en het was niet de ideale moment voor ons gezin)

Rond de zomer zag ze dat de vacature nog steeds openstond bij de gemeente en in November heeft mijn vrouw zich opnieuw kandidaat gesteld. Ze heeft contact opgenomen met de HR dienst van de gemeente die haar meldde dat ze de schriftelijke proef en het assessment niet opnieuw moest doen omdat ze binnen het jaar opnieuw solliciteerde en de resultaten een jaar geldig zijn. Na nu in December opnieuw een mondelinge proef voor een jury te hebben gedaan kwam begin januari het verdict dat mijn vrouw opnieuw de sterkste kandidaat was en ze de job mocht hebben. Ditmaal heeft ze die met graagte aanvaard.

De burgemeester, raad van bestuur en personeeldienst steunen haar aanstelling en ze zal ook aangesteld worden. De personeelsdienst liet echter wel weten dat een van de andere kandidaten uit de laatste selectiecyclus de aanstellingsprocedure betwist en een klacht indient bij de gouverneur ter onderzoek.

Op zich maken we ons hier weinig druk want alles is netjes verlopen en uit meerdere criteria blijkt dat mijn vrouw beter scoorde. Toch hebben we enkele vragen:

1) Wat houdt zo'n procedure juist in waarbij men via de gouverneur de aanstelling van iemand bij de gemeente betwist? (job is als bediende, geen statutair ambtenaar).
2) Mag het externe assessment bureau eigenlijk wel enige info vrijgeven over de testresultaten van mijn vrouw voor deze betwisting als de tegenpartij dat vraagt? Lijkt me nogal privacy-gevoelig?
3) Welke opties hebben wij om zulke aanklacht/procedure te counteren? Wat zouden wij kunnen doen op korte en lange termijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie deskundig advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2019 10:22

Ik zou me daar persoonlijk niet te veel zorgen over maken.

Alleen lees ik iets gek in uw verhaal. Een raad van bestuur? Dat heeft een gemeentebestuur normaal niet. Alleen een gemeenteraad, en schepencollege en een MAT. Gaat het om een verzelfstandigd orgaan van een gemeentebestuur misschien? Een EVA, een IGS, een zorgbedrijf...

Reclame

Terug naar “Administratief recht”