domicilie

wenv
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

domicilie

#1 , 06 dec 2018 15:52

Beste,

Ik woon al een paar jaren in Spanje, maar heb steeds mijn domicilie behouden, geen idee waarom maar ik dacht dat dit wel handig was.
Op zich heeft het me nooit veel gebracht, want je kan zelf niet echt je Belgische ziekteverzekering behouden als je er niet woont ( denk ik)
Nu had mijn bank ( kbc) een bericht achtergelaten in mijn online bankieren, met de boodschap dat mijn gegevens niet meer klopten ( geen idee waarom, mss door nieuwe ID-kaart) en dat ik deze asap moest updaten. Heb hen gemaild dat ik dit in decebmer kon doen als ik terug in België was omdat ik in Spanje woon.
Ik kreeg van hen een brief dat ik een verklaring moest ondertekeken waar mijn fiscale woonplaats is, omdat zij door een nieuwe wet (2016) verplicht zijn om deze gegevens aan de belastingsdienst door te geven. Ik vind dit niet zo leuk, weet niet helemaal zeker waarom, maar toch.
Ik heb altijd mijn belastingen aangegeven in Spanje de afgelopen jaren, en dus niet in België, daar dacht ik zo niet bij na.
Nu heb ik volgende vragen:

- gaan ze bij de belastingsdienst nu moeilijk doen als ik me uitschrijf In BE en dan die afgelopen jaren onderzoeken?

- kunnen ze me een boete geven omdat ik mijn inkomen niet heb aangegeven - hoewel ik dat wel in Spanje heb gedaan?

- is er een manier om toch in orde te blijven in BE - met domicilie & ziekteverzekering? Ik ken nl mensen die al jaren in Thailand wonen en mutualiteit betalen, en dus wel in orde blijven. Mijn mutualiteit echter heeft me meteen 'buiten gebonjourd' toen ze wisten dat ik weggging

- in januari ga ik werken in België (autosalon) - kan ik wel werken als ik niet meer gedomicilieerd ben?

- om te werken in België, moet je je inschrijven in de mutualiteit - kan dat als je niet gedomicilieerd bent?

- is er nog iets wat ik tegen bank kan zeggen dat ze mij gerust laten?

- is het gewoon beter me volledig uit te schrijven in België of kan deze 'dubbele' domicilie behouden worden?

- is het moeilijk je terug in te schrijven als ik ooit terugkom?
- moet ik de inkomsten van het autosalon dan aangeven in mijn Spaanse belasting? in geval ik me in BE uitschrijf bedoel ik dan?
- wat verlies je als Belg als je je uit België uitschrijft?

alvast bedankt,

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding