vergunning/regularisatie voor een terras

sajag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vergunning/regularisatie voor een terras

#1 , 27 nov 2018 20:31

Ik en mijn partner hebben een huis gekocht en gaan over een paar dagen de koopakte ondertekenen. Nu is gebleken dat er geen vergunning bestaat voor het terras. Wij hebben plannen ontvangen uit 1962 waarop een garage staat (daar is een vergunning voor) maar het terras bovenop de garage niet. Wij vinden dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt om voor een vergunning te zorgen voor het terras. Maar de eigenaar wil hier niets van weten, omdat de situatie al zo bestond voordat hij het huis kocht, maar hier zijn geen bewijzen voor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 nov 2018 20:34

Het is verjaard.
Wet van 2009.
Het stond u natuurlijk vrij om als koper een regularisatie te vragen, zelfs als dat wettelijk niet echt nodig is, maar dan had u dat in de voorwaarden van de aankoop moeten laten opnemen.
Wat blijkbaar niet is gebeurd en waarvoor het nu te laat is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

sajag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2018 09:37

Dank u voor de reactie. We hebben verscheiden keren aangekaart dat we een vergunnig willen voor het terras, maar we hebben dit inderdaad niet laten vastleggen in het contract. We zijn er van uitgegaan dat het "vanzelfsprekend" dat je niet een huis kan verkopen waarvan de vergunningen niet in orde zijn. We betalen uiteindelijk wel voor een huis met(!) terras.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 nov 2018 12:46

Dank u voor de reactie. We hebben verscheiden keren aangekaart dat we een vergunnig willen voor het terras, maar we hebben dit inderdaad niet laten vastleggen in het contract. We zijn er van uitgegaan dat het "vanzelfsprekend" dat je niet een huis kan verkopen waarvan de vergunningen niet in orde zijn. We betalen uiteindelijk wel voor een huis met(!) terras.
Dat is als koper uw volste recht. U mag in feite vragen wat u wil, ook dat alles wordt herschilderd, bepaalde werken worden uitgevoerd, enz. Als de verkoper ermee akkoord gaat EN dat wordt als voorwaarde in de verkoopovereenkomst opgenomen dan kan dat.
Achteraf kan u nog enkel op de goodwill van de verkoper rekenen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

sajag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2018 15:34

Ik heb inmiddels vernomen dat het terras wel degelijk in overtreding is. Volgens de stad Antwerpen/dienst vergunningen heb ik het volgende antwoord ontvangen:

"Het terras lijkt mij in de eerste plaats niet te regulariseren. De hoge scheimuren hypothekeren de levenskwaliteit (licht en zicht) van de panden op de hoek. Zonder de scheimuren, is er dan weer conflict met inkijk en privacy.
Het is een zeer spijtige zaak dat de huidige eigenaar het pand verkoopt, terwijl hij weet dat hij een bouwovertreding heeft begaan. Als u beslist om dit pand te kopen, bent u ervoor verantwoordelijk dat de bouwovertreding opgelost wordt".

wat voor mogelijkheden heb ik nu? ik wil uiteraard geen huis kopen waarvan het terras eventueel afgebroken moet worden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 dec 2018 17:19

Je HAD de mogelijkheid om te zwijgen. Dan had er geen haan meer naar gekraaid, en had je op uw terras kunnen zonnebaden.
Nu weet de bouwdienst ervan en zullen ze het verder opvolgen.

Terug naar “Administratief recht”