onbestaand busnummer.

Gino1993
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

onbestaand busnummer.

#1 , 19 okt 2018 00:00

Beste,

Ik ben Gino, ik huur een studio van de eigenaar in een oud herenhuis ( een appartement met verschillende woonéénheden) . Ondertussen bijna 2 jaar geleden heb ik mijn adres gewijzigd bij het gemeentehuis en zij hebben mij echter ingeschreven onder een voorlopige inschrijving ( -> bepaalde formule die een ambtenaar kan toepassen)
Dit zonder een busnummer, omdat deze niet geregistreerd staat in hun systeem. Echter heb ik hier nooit problemen mee ondervonden tot op 2 maanden terug. Toen kreeg ik plots een brief van een deurwaarder met als gevolg een dagvaarding dat ik moest voorkomen voor een boete die ik nooit heb aangekregen met als gevolg nooit de betaling heb kunnen doen. Ik ben toen te weten gekomen dat de postbode enkel en alleen de brieven levert in de brievenbus als de busnummer juist op de afzender van de brief staat. maw woorden, alle belangrijke brieven van justitie/parket, mutualiteit, vakbond, FOD financien, ... die automatisch op de hoogte werden gebracht van mijn adreswijziging 2 jaar geleden ( de belangrijkste brieven , die ik niet intern kan laten wijzigen staan gekend onder een gewoon adres zonder mijn officieel busnummer )Al die belangrijke brieven heb ik gemist. Ondertussen loop ik met de stress of ik nog brieven heb gemist en zo geen besef heb van achterstallige betalingen.

Om dit in regel te zetten heb ik enorm veel stappen moeten ondernemen als huurder, zonder resultaat. Ik heb oa met bpost in contact geweest, per mail met de dienst ruimtelijke ordening gemaild omtrent mijn probleem.

Telkens hetzelfde antwoord: ' het is aan de huisbaas om dit probleem aan te kaarten en dit in regel te zetten ' Kortom, ik ben machteloos.

Ik kwam toen echter te weten dat enkel en alleen de huisbaas dit in regel moet brengen en foto's van zijn panden moet sturen naar de dienst ruimtelijke ordening. Blijkbaar kan ik geen officieel busnummer bekomen omdat het pand dat ik huur, onvergund is. Dit ben ik te weten gekomen door de dienst ruimtelijke ordening ( huisnummering die busnummers toekennen )

vervolgens is het Cadaster ook niet op de hoogte van dit pand, is dit onbestaand en vervolgens is mijn huurcontract ook niet geregistreerd en zo niet rechtsgeldig.

ik heb hierdoor schade geleden door het niet aankrijgen van nutteloze betalingen. verder heb ik ook mijn betaling van mijn brandverzekering gedaan, maar dit lijkt mij niet vanzelfsprekend als deze studio ongekend is? Kan iemand mij hier raad in geven? welke stappen kan ik ondernemen? ik betaal uiteindelijk elke maand huishuur voor een pand dat eigenlijk niet bestaat. Kan ik mijn huishuur terug innen? heb ik recht op een schadevergoeding of een dwangsom?

ondertussen heb ik mijn briefwisseling via bpost laten doorzenden om deze problemen in de toekomst te vermijden, maar het blijkt onmogelijk te zijn om een officieel busnummer te bekomen.

alvast bedankt bij UW hulp bij deze zaak.

vriendelijke groeten,

Gino

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 19 okt 2018 08:06

Waarschijnlijk, gaat het hier om illegaal omgebouwde woon vertrekken en hadden die plaatsen vroeger een andere bestemming..

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 okt 2018 10:40

Verhuis !

Dit klinkt als huisjesmelkerij.
Verhuren van meerdere "wooneenheden" in een pand dat officieel niet (of niet in zoveel eenheden) opgedeeld is ...

Betwist de overtreding dan niet, maar leg uit aan de politierechter waarom de oorspronkelijke Onmiddellijke Inning en Minnelijke Schikking niet betaald zijn.
Vraag dat de rechter bij het vonnis de totale kosten "in de buurt" te willen houden van wat de onmiddellijke inning zou gekost hebben.


Brandverzekering als huurder is echt wel nodig:
ze dekt JOUW aansprakelijkheid tegenover anderen (medehuurders, verhuurder).


Bij niet geregistreerd huurcontract (die staan in je MyMinFin ) kan je opstappen als je wil, zonder opzegvergoeding.
Wel aangetekend melden aan de verhuurder, en de huur voldoen voor de periode dat je er woont.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 20 okt 2018 23:37

Dienst ruimtelijke ordening in kennis stellen dat het een huisjesmelker betreft.
Al uw post in een postbus laten aankomen.
Wijkinspecteur in kennis stellen.

Terug naar “Administratief recht”