Woonstcontrole: wijkagent zegt dat we hier niet wonen

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Woonstcontrole: wijkagent zegt dat we hier niet wonen

#1 , 18 okt 2018 20:35

Wij wonen sinds kort in België (verhuisd vanuit Nederland). Om ons in te schrijven en een e-id aan te vragen hebben wij na ruim een maand wachten eindelijk bezoek gekregen van de wijkagent. Echter de wijkagent zegt dat we hier niet wonen omdat er weinig spullen staan in het apartement. Dus kunnen we nog steeds niet inschrijven.
Wordt soms in België door de politie bepaald wat je in je woning mag en moet hebben staan? Ik dacht dat België een vrij land was, ook met woninginrichting? Ten eerste zijn wij nog spullen aan het verhuizen en moeten wij nog nieuwe meubelen aanschaffen. Ten tweede komt mijn echtgenote uit een cultuur waar men sowieso sober woont en niet de behoefte heeft om de woning in te richten zoals wij hier in Europa gewend zijn.
De (ook vrij onvriendelijke) wijkagent is dus weer vertrokken en gaf aan proces verbaal op te maken dat we hier niet wonen, terwijl we dat toch echt doen. Wat nu het vervolg is is ons verder niet verteld.
Ik weet niet wat dit verder voor consequenties heeft? Ik heb zelf zoiets van dan maar niet inschrijven, wij hebben ons best gedaan. Het meeste kunnen wij ook wel regelen met ons Nederlandse paspoort.

Enig advies?

Overigens vind ik deze hele procedure maar een vreemde gang van zaken. Ik vind het een behoorlijke inbreuk op de privacy dat zo'n agent zomaar even je hele woning komt inspecteren. Ik heb dit nog nooit meegemaakt in een ander land. Maar dat terzijde, ik respecteer verder de Belgische gewoonten... :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2018 09:19

Hebben jullie op dat adres een electriciteit/gas/water/internet/telefoon aansluiting op jullie naam? is voldoende bewijs dat jullie er wonen.
Ja dat hebben we. Het vreemde is ook dat daar helemaal niet naar gevraagd is, ook niet naar het huurcontract. Zelfs legitimatie is niet gevraagd, mijns inzien is toch het eerste dat de politie controleert of je inderdaad die persoon bent.

Ik zal wel contact opnemen met de lokale politie, want er is verder niets verteld wat te doen.
Laatst gewijzigd door Brasileric op 19 okt 2018 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 19 okt 2018 09:51

Toen de wijkagent bij mij langs kwam was het enige wat er in de living stond een tuintafel met 2 tuinstoelen. De wijkagent heeft wel gevraagd of ik een document van een verhuisfirma had.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 okt 2018 12:24

Bij mijn zoon wilde de wijkagent de kleding zien die in alle kleerkasten hing om zeker te zijn dat er gewoond werd. Ook de badkamer werd geïnspecteerd.

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 okt 2018 12:42

Bij mijn zoon wilde de wijkagent de kleding zien die in alle kleerkasten hing om zeker te zijn dat er gewoond werd. Ook de badkamer werd geïnspecteerd.
Bij ons werd ook gekeken in de kasten, slaapkamer en badkamer. Ondanks dat ik niets te verbergen heb vond ik het een behoorlijke privacy schending, maar blijkbaar is dit gewoon in België.

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 19 okt 2018 12:46

aangehaalde tekst verwijderd
JurecaBE
moderator


Blijkbaar heeft u vooroordelen tegenover de politie. Dat is uw mening, daarom nog niet de waarheid. Dergelijke uitspraken helpen de zaak niet verder en kunnen alleen maar zorgen voor verdere frustratie.

Het is de taak van de politie om na te gaan of er iemand woonachtig is. Elektriciteit/water/internet verbruik wil niet zeggen dat iemand woonachtig is op locatie. Dat kan helpen dit aan te tonen doch is op zich niet voldoende(!).
Het is de taak van de politie dit grondig te controleren. Het staat u vrij om hieraan mee te werken of niet.
Er zijn politiemedewerkers die hun taak grondig uitvoeren en er zijn er die dit vlug vlug doen. Blijkbaar heeft u te maken met iemand die deftig zijn werk wil doen.
Als belastingbetaler kan ik hier alleen maar blij mee zijn.

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 okt 2018 14:14

Het is de taak van de politie dit grondig te controleren. Het staat u vrij om hieraan mee te werken of niet.
Er zijn politiemedewerkers die hun taak grondig uitvoeren en er zijn er die dit vlug vlug doen. Blijkbaar heeft u te maken met iemand die deftig zijn werk wil doen.
Als belastingbetaler kan ik hier alleen maar blij mee zijn.
Tja, het is maar wat je grondig of deftig noemt. Een wijkagent die niet eens om legitimatie vraagt, niet om het huurcontract of andere bewijzen van bewoning vraagt en ook niet eens vraagt waarom we hier zijn komen wonen en of we een baan hebben, die noem ik gewoon niet bekwaam.

Overigens, vreemd genoeg hebben we voor het parkeren van onze auto wel een bewonerskaart van de gemeente ontvangen.
Wij willen ook "graag" belasting betalen in België, maar dan moeten we volgens mij eerst ingeschreven worden.

Afijn, wel of geen inschrijving, feit is dat we hier wonen en verder laat ik het maar zo. We hebben beiden een goede baan, dus hebben verder niets van België nodig. We hebben ons best gedaan.

Wat denken ze hier in België? Dat ik zomaar voor de lol een appartement ga huren om de verhuurder te sponsoren ofzo? :D

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 okt 2018 14:34

Wat een vooringenomenheid heeft u. Werkelijk onuitstaanbaar.

In Nederland lopen er vast geen incompetente mensen rond. Als Y zelf al concludeert dat er iets scheelt aan die ambtenaar in kwestie, waarom moet u dit dan per se veralgemenen naar de Belgische staat met van die snedige opmerkingen over ‘wat België denkt’ of ‘of België wel een rechtsstaat is’.

De Belgische regels - die u minzaam gewoontes noemt - gelden voor iedereen. Die politieman doet zijn job (controleren of er een feitelijke bewoning is) en wat u daarvan vindt, dat is niet relevant.

Als u meent dat de controle niet correct gebeurd is - en daar zijn goede aanwijzingen voor - neem dan contact op met de lokale politie en ga ermee verder in plaats van hier zo’n theater te maken.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 okt 2018 15:04

Wat een vooringenomenheid heeft u. Werkelijk onuitstaanbaar.

In Nederland lopen er vast geen incompetente mensen rond. Als Y zelf al concludeert dat er iets scheelt aan die ambtenaar in kwestie, waarom moet u dit dan per se veralgemenen naar de Belgische staat met van die snedige opmerkingen over ‘wat België denkt’ of ‘of België wel een rechtsstaat is’.

De Belgische regels - die u minzaam gewoontes noemt - gelden voor iedereen. Die politieman doet zijn job (controleren of er een feitelijke bewoning is) en wat u daarvan vindt, dat is niet relevant.

Als u meent dat de controle niet correct gebeurd is - en daar zijn goede aanwijzingen voor - neem dan contact op met de lokale politie en ga ermee verder in plaats van hier zo’n theater te maken.
U heeft gelijk, mijn excuus. Sorry voor dit theater. Mijn bedoeling was hier om even advies te vragen wat te doen. Bij mijn opmerking had ik een smiley gezet om te verduidelijken dat het met een knipoog was bedoeld.
Ik zal verder niet meer reageren en contact opnemen zoals ik al van plan was. Bedankt voor alle reacties!

eylis
Berichten: 8837

#10 , 19 okt 2018 15:22

Even ter afronding: de wijkagent heeft inderdaad als taak te controleren of iemand er echt woont. Daartoe kunnen voorgelegd worden: huurcontract, aansluitingsbewijzen voor nuts- en energieleveringsbedrijven en de aanwezigheid van bemeubeling en persoonlijke spullen in de woning. Dat zijn de belangrijkste tekenen van bewoning. Uiteraard dient de wijkagent eerst te controleren wie de persoon is kwestie is. (legimitatie van de aanwezigen). Een agent kan wel vragen om de kamers te mogen bekijken, maar moet dat op een discrete manier doen én vragen. In de kasten kijken is in principe not done. Want dan is het in feite een verdoken huiszoeking en daar heeft de arm der wet een gerechtelijk bevel voor nodig. amls de agent het vragt en je staat het toe is dat een gunst. Géén bevel.als je een badkamer of keuken bekijkt ziet een geoefend oog overigens vrij goed of het pand bewoond is. Wat is er ietswat fout gelopen in dit verhaal? Na een maand verhuisd te zijn, doet de agent zijn inspectieronde. Poster vertelt dat de meubelen (na een maand daar wonen) nog niet toegekomen zijn. Dat wekt uiteraard argwaan. Dat je een week na de verhuis nog wat moet kamperen, komt wel vaker voor. Maar na een maand, zou het er alleszins bewoond uit moeten zien. Ik bedoel maar: als er bvb. maar 2 stoelen, een tafel en een matras op dr vloer liggen, kan je er vanuit gaan dat de wijkagent je niet gelooft. Zorg dus dat je meubels en spullen verhuisd zijn en richt een verzoek aan de gemeente om opnieuw de controle uit te laten voeren. En ditmaal toon je ook je geloofsbrieven (huurcontract, energiecontract etc...)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 okt 2018 15:35

Ik sluit me volledig aan bij eylis. Het is DE PLICHT van de wijkagent om te controlere of iemand effectief op het opgegeven adres woont. Moest ik wijkagent zijn en ik bel aan en zie dat de living zo goed als leeg is, zou ik daar ook vraagtekens bij stellen.

Toen wij verhuisd waren (en ook effectief verhuisd: onze inboedel en meubels stonden in ons nieuwe huis), is de wijkagent even tot in de living gekomen om met ons een tas koffie te drinken, en that was it. Zij heeft niet gevraagd of ze de slaapkamer mocht zien of eens in de kassen mocht kijken. Zij zag gewoon dat wij daar woonden. Punt.

En of controle op domiciliefraude in andere landen gebeurt of niet, weet ik niet, maar ik vind het zeer zeker nuttig. Zelfs met deze controle wordt er nog genoeg gefraudeerd met domicilies om bijvoorbeeld toch maar die hogere uitkering te krijgen. Groot gelijk dat de staat hier probeert tegen op te treden (ik spreek nu niet over de zaak van de topic starter, maar in het algemeen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 okt 2018 19:33

Van sommige posters de teksten en het antwoord verwijderd wegens niets ter zake doende
JurecaBE
Moderator
JurecaBE moderator

LeenW
Berichten: 12816

#13 , 19 okt 2018 19:34

Sorry als dit verkeerd overkomt, maar sinds de aanslagen van Brussel is men veel strenger gaan controleren op domicilie. Als u dan ook nog uit een andere cultuur komt, gaat men het u nog moeilijker maken. Hoogst frustrerend, maar niet geheel onbegrijpelijk.

Een klassieker is de tandenborstel die wordt nagekeken, maar ik kan ook wel begrip opbrengen voor een minimum aan meubels. Ga zeker in beroep, want ons systeem is niet gemaakt voor mensen die geen domicilie hebben, vroeg of laat komt u in de problemen.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 19 okt 2018 19:37

Antwoorden zijn grotendeels gegeven.
Wijkinspecteur controleert of u er woont op basis van een aantal criteria.
Het vragen van een huurcontract mag maar is geen vereiste. Men mag nl. alles vragen.
Normaal heeft de wijkinspecteur zelfs een aantal controles te doen als er een negatief advies gegeven wordt

U kan altijd een nieuwe aanvraag doen.

mbbs1024
Berichten: 474

#15 , 20 okt 2018 09:33

Van een bekend politicus werden naar het schijnt zelfs zijn onderbroeken geteld op het moment dat hij naar Gent verhuisde, van privacy schending gesproken ???
De ene agent is blijkbaar wat ijveriger dan de andere.

Terug naar “Administratief recht”