WOONRECHT EN/OF COMMODAATSCONTRACT

athoscelinesumo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

WOONRECHT EN/OF COMMODAATSCONTRACT

#1 , 18 okt 2018 13:27

Ik zou iemand (persoon is 76 jaar oud) willen helpen die geen geldige identiteitskaart meer heeft (vervallen in september 2016). deze persoon woont permanent in een caravan op een camping waar geen domicilie mogelijk is en heeft geen andere woonplaats. Hij heeft een pensioeninkomen en kan dus ook niet bij het OCMW terecht voor een referentieadres. Ikzelf ben eigenaar van een appartement in Gent. Ik overweeg hem een woonrecht- of commodaatscontract voor te stellen voor het appartement.

1. ik ga ervan uit dat hij dan zich daar dan kan domiciliëren?
2. MAAR ...wat gebeurt er met de domiciliecontrole door de politie? Hij gaat helemaal niet op dat appartement wonen. Is het voorleggen van het contract (woonrecht of commodaat) aan de politie of aan de bevoegde stadsdiensten voldoende om toch inschrijving in de bevolkingsregisters te bekomen?
3. kan dit soort contracten geregistreerd worden om, indien zich problemen voordoen, een wettelijke document te kunnen voorleggen?

dank aan allen die raad weten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 okt 2018 16:36

Wijkagent komt minstens 1 x (gewoonlijk 2 x) persoonlijk controleren of betrokken er ook effectief woont, er meubels staan heeft en ook als er kleding aanwezig is. Mijn zoon moest vorig jaar alle kleerkasten openen om na te zien of er wel kleding aanwezig was van echtgenote en 3 kinderen.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 18 okt 2018 17:23

@mava, die agent ging dan wel een beetje over zijn curieuzeneuze schreef... Bij een controle van woonst kan de agent vragen om de kamers te mogen bekijken en bijvoorbeeld ook de badkamer. Maar IN de kasten is toch wel een deur te ver....

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 okt 2018 20:15

Mijn zoon was toen alleen thuis, en de agent wou zien of er kleding van die personen aanwezig was. Hij heeft natuurlijk niet zelf de kasten opengedaan, maar gevraagd aan de zoon om ze even open te doen.

eylis
Berichten: 8837

#5 , 18 okt 2018 20:23

ha, belangrijk detail: de agent heeft het gevrààgd (omdat hij weet dat hij dat niet mag eisen, dan is het ineens een huiszoeking en daar heb je een bevel voor nodig :-) maar je bent dus niet verplicht je kasten open te trekken hoor.

Terug naar “Administratief recht”