referentie-adres of niet ?

JANBAL
Topic Starter
Berichten: 7

referentie-adres of niet ?

#1 , 16 okt 2018 20:17

ik ben een alleenstaande 67-jarige invalide gepensioneerde man, Vlaming, onberispelijk gedrag. Ik verblijf in een paradijselijke chalet in de groene natuur, waarop ik het levenslange vruchtgebruik cadeau gekregen heb als dank van een dame die ik vroeger uit de nood geholpen heb. Ik ben daar heel gelukkig maar kan er mijn adres niet plaatsen (recreatiezone). Ik huur dus al jarenlang een domicilie-adres (in een andere gemeente) om qua inschrijving in het bevolkingsregister in orde te zijn. Maar dat wordt alsmaar duurder en ik leef van een klein invalidenpensioentje. Ik vrees dus binnenkort dat domicilie-adres te verliezen en ik weet uit ervaring dat ik er niet ga in slagen in de private sector iets betaalbaars te vinden. ALS er al eens een zeldzame keer iets betaalbaars wordt te huur aangeboden vliegen ze daar massaal op en maak ik als alleenstaande invalide man geen kans. Ik heb me nu laten opschrijven voor een sociale woning, maar dat wordt nog vele jaren wachten. Als ik zonder adres zou vallen, kan ik dan in afwachting dat ik een sociale woning heb een referentie-adres nemen bij het OCMW ? Zo ja, het OCMW van de gemeente waar ik dat domicilie-adres heb gehad of het OCMW van mijn feitelijke verblijfplaats (dus waar die chalet zich bevindt) ? Of zou ik dan toch beter op zoek gaan naar een ander (goedkoper en betrouwbaar) domicilie-adres ? Maar waar vind ik dat ? Wat zou voor mij de oplossing kunnen zijn ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 16 okt 2018 21:02

Een domicilieadres is de plaats waar uw belangen gevestigd zijn dus u doet al aan domiciliefraude. Als u daar wel belangen hebt vb verblijft in de winter is er geen probleem.
Referentieadres komt u niet voor in aanmerking.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/

JANBAL
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 18 okt 2018 10:43

okee, dus geen domicilieadres (want dan fraudeer ik), ook geen referentie-adres (want daar kom ik niet voor in aanmerking), wat moet ik dan doen als ik op straat kom te staan ? iets betaalbaars in de privé vinden is totaal onmogelijk voor mij en de wachtlijsten voor een sociale woning zijn erg lang. Ik zal dus weliswaar in praktijk nooit zonder dak boven mijn hoofd zitten, maar de kans dat ik zonder officieel adres val vooraleer ik aan de beurt ben voor een sociale woning is reëel. Wat staat mij aldan te doen volgens de wet ?

Reclame

Terug naar “Administratief recht”