Gezinssamenstelling in orde brengen

Unify
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gezinssamenstelling in orde brengen

#1 , 26 sep 2018 21:51

Liefste juristen,

Sinds 2 jaar ben ik gehuwd en samenwonend, ondertussen hebben we al een kindje, het probleem is dat de wijkagent nooit de vaststelling heeft gemaakt dat we samenwonen waardoor mijn vrouw en ons kindje in een aparte gezinssamenstelling heeft gezet, en ik nog bij mijn ouders.
sinds januari 2018 huren we bij mijn ouders waardoor mijn adres nu wel klopt maar de gezinssamenstelling nog niet, dit brengt heel wat financiele gevolgen met zich mee -> hospitalisatieverzekering dat mijn vrouw niet gedekt heeft bij de bevalling, ziekteverzekering dat niet inorde gebracht kan worden, aanslagbiljet dat niet klopt etc..
Het argument dat de wijkagent gebruikt is dat het huis als unifamiliaal is ingeschreven [aanvraag bij urbanisme is ondertussen al gedaan om als appartementen in te schrijven] en dat de energie tellers (gas elektriciteit en water) niet apart zijn [elk appartement heeft wel een apparte teller maar de factuur van de leveancier wordt gebaseerd op de hoofdteller.]

Ik heb ondertussen al meerdere keren de aanvraag gedaan bij de gemeentehuis en die begrijpen mijn situatie maar zeggen dat ze niets aan kunnen doen, ze hebben me laten weten dat ze een klacht hebben ingediend waardoor ik opnieuw een aanvraag heb moeten indienen, nu weigert de wijkagent nog steeds om de vaststelling te maken dat we samenwonen ook al wijzen alle elementen erop: we wonen oop een aparte verdieping met aparte bel en brievenbus.

In het rijksregister zijn we dan ook als gescheiden geregistreerd!! we geraken niet uit deze vervelende situatie en vragen ons af wat we kunnen doen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 sep 2018 00:05

Maar heeft men in dat huis meerdere wooneenheden als zodanig geregistreerd bij de gemeente. Dus uw ouders wonen op gelijkvloers appartement 001 en u op 2de verdieping appartement 201.
Bouwtechnisch ook zo geregistreerd als twee woongelegenheden.
Anders vormen jullie allemaal samen één gezin. Want één huis (woning).

Unify
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2018 16:10

Aanvraag is gemaakt om als meerdere eenheden te registreren, dit neemt tijd in beslag..
wat ik heb gelezen op: http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/
"Het niet samenleven wordt vertaald in de vaststelling dat een persoon een apart gezin vormt. Betrokkene vormt een afzonderlijk gezin indien meerdere feitelijke elementen dit aantonen (vb. betrokkene beschikt over een afzonderlijke keuken en een afzonderlijke badkamer, betrokkene kan afzonderlijke afrekeningen voor telefoon, internet en/of energieverbruik voorleggen, betrokkene kan door middel van een geregistreerde huurovereenkomst aantonen dat hij een gedeelte van de woning huurt van de andere bewoners, er zijn afzonderlijke ingangen, afzonderlijke deurbellen en brievenbussen…). Vooral de aanwezigheid van een afzonderlijke keuken en een afzonderlijke badkamer of sanitair gedeelte zijn hierbij van doorslaggevend belang."

Reclame

Terug naar “Administratief recht”