Aflevering van een nieuwe elektronische identiteitskaart aan een hoogbejaard immobiel en zwaar dementerend persoon.

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Aflevering van een nieuwe elektronische identiteitskaart aan een hoogbejaard immobiel en zwaar dementerend persoon.

#1 , 23 sep 2018 13:33

Een hoogbejaarde (> 91 jaar) kreeg onlangs een oproepingsbrief om een nieuwe elektronische identiteitskaart aan te vragen.
De geldigheid van zijn huidige ID-kaart verstrijkt eind november 2018 en had slechts een geldigheidsduur van vijf jaar (afgeleverd in 2013).
De laatste identiteitskaart werd afgeleverd toen die persoon reeds 86 jaar was.

Hij is echter zwaar dementerend, verblijft nu in een woonzorgcentrum, heeft een onverstaanbaar wartaal, is volledig immobiel en kan zich dus helaas niet meer verplaatsen naar de dienst bevolking van de gemeente en kan bovendien evenmin nog zijn handtekening plaatsen.
Is met andere woorden ongezond van geest en van lichaam.

Tot nu toe wil er geen enkele fotograaf langskomen voor een recente kleurenpasfoto.

Hoe kan en moet zo'n spijtig geval of administratief probleem praktisch worden opgelost ?
Sommigen beweren dat vanaf de leeftijd van 75 jaar de ID-kaart een geldigheidsduur heeft van 30 jaar..............

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 sep 2018 13:54

Dat is een situatie die zich in een RVT wel vaker voordoet: dus contacteer de administratiedienst van het RVT. Deze medewerkers weten hoe u dit moet aanpakken. Ook een simpel telefoontje naar de dienst bevolking van de gemeente in kwestie zal een heldere oplossing voor uw vraag bieden. Altijd aangenaam voor de leden van dit fotum als u later hier post wat het antwoord was.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2018 09:31

Bij ons komt de ambtenaar voor zulke gevallen op huisbezoek, dus de verplaatsing naar het gemeentehuis is in ieder geval al niet nodig. Ik zou persoonlijk inderdaad eens informeren bij het RVT en/of bij de gemeentelijke ambtenaar/dienst

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 sep 2018 11:03

Inderdaad wordt door gemeente en of politie(wijkinspecteur) steeds opgelost.

Terug naar “Administratief recht”