Afname id

Cuty
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afname id

#1 , 01 sep 2018 00:12

Op 8 mei ben ik ambshalve geschrapt . ik ben dit op 30juli te weten gekomen. Ik heb me onmiddellijk laten inschrijven op gemeente. Ik heb het huis in 2009 gekochten ben aan verbouwen. Ik heb er altijd ingewoond met dochter tot ze in 2016 getrouwd is en verhuisde.geburen hebben verteld dat ik er niet woonde en ik bij mijn vriend woonde met wie ik ern lat relatie heb.ik ben daar altijd gewoond enkel in weekends ga ik bij hem.wojkagent is langsgeweest en nog steeds heb ik identiteitskaart.ik ben al vijf maand thuis met hartinfarct. Ik heb geen inkomen meer en heb al twee werken mislopen doordat ik geen ID heb en geen getuigschrift van goedgedrag kan krijgen. Wijkagente is nu ziek tot zes september en alles blijft liggen. Als zij vindt dat ik daar woonachtig ben dan kan ik een Id aanvragen . andets krijg ik geen. Kan dat maar zo. Heb alles al geprobeerd, alle instanties bij politie maar lachen me uit. Ik denk eraan contact op te nemen met comite p.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2018 07:57

Waar is je id kaart ??, dit neemt men toch niet af zover ik weet !

Je weet toch dat men je ambtshalve kan schrappen via het gebruik van gas en elektriek, als je bij je vriend woont dan moet daar je adres staan, anders bezondigd je aan domicilie fraude, je adres staat waar je hoofdzakelijk verblijft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 01 sep 2018 08:16

Vanaf dat je ambtshalve geschrapt bent is je eID ongeldig, ze kan worden afgenomen bij een politiecontrole, en ook indien je ze nog hebt zal ze bij een eventuele elektronische controle (bijvoorbeeld bij afdeling spoed/ opname) onmiddellijk aangeven via het rijksregister dat je bent uitgeschreven.
In een ziekenhuis wil dat zeggen dat je meestal een voorschot zal moeten betalen en dat de hele factuur door jezelf moet betaald worden.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 01 sep 2018 08:27

Aan de vraagsteller:
U mag perfect heel de week in uw huis wonen en in het weekend bij uw vriend.
Doet u dit andersom dan wordt het al lastig, en gaat men vermoeden dat uw hoofdbelangen op het adres van uw vriend gaan zijn.
Ik zu snel naar het ocmw gaan en een leefloon aanvragen, daar u wegens uw ambtshalve uitschrijving geen ander inkomen kan krijgen.
U vermeldt daar duidelijk dat eigenlijk liever geen leefloon aanvraagt en gewoon gaat werken, maar geen keuze hebt wegens het traag opereren van de politiediensten/wijkagent.

Zij zullen ten eerste uw aanvraag leefloon behandelen (inclusief sociaal onderzoek, dus uw verhaal moet wél 100% kloppen) en zij zullen achter de politiediensten zitten om het te laten vooruitgaan.

Let wel, zoals ik schreef zal er een sociaal onderzoek komen, dus zoals door denlowie reeds aangehaald kan men bijvoorbeeld elektriciteit, water en gasverbruik controleren, evenals tv/internet aansluiting dat u effectief op uw adres woont.
Kloppen die nummers niet (veel te laag verbruik/geen tV/internet) dan gaan ze mogelijks aannemen dat u daar géén 5 dagen van de week verblijft en loopt u (en uw vriend) risico dat men u voor domiciliefraude gaat aanpakken.

Grootste reden om die domiciliefraude te plegen is meestal dat er aan samenwonen dikwijls financiële gevolgen verbonden zijn, zoals lager vervangingsinkomen (werkloosheid/mutualiteit) en/of hogere belastingen., wat een grotere last aan de maatschappij teweegbrengt.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 01 sep 2018 11:02

Vanaf dat je ambtshalve geschrapt bent is je eID ongeldig, ze kan worden afgenomen bij een politiecontrole,
Politie neemt nooit eid in beslag omdat je ambtelijk geschrapt bent. Ik zou niet inzien waarom. Je Eid is geldig, ook zonder adres.

berenod
Berichten: 942

#6 , 01 sep 2018 12:44

Vanaf dat je ambtshalve geschrapt bent is je eID ongeldig, ze kan worden afgenomen bij een politiecontrole,
Politie neemt nooit eid in beslag omdat je ambtelijk geschrapt bent. Ik zou niet inzien waarom. Je Eid is geldig, ook zonder adres.
Nope, je eID wordt effectief geannuleerd wanneer ambtshalve geschrapt. Je wordt dan verwijderd uit het bevolkingsregister, en je identiteitskaart is net het bewijs van inschrijving in de bevolkingsregisters.
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.
Bron: https://www.vlaanderen.be/nl/gemeenten- ... skaart-eid

Ik denk dat het evident is dat het bewijsstuk van inschrijving bevolkingsregister niet legaal meer is wanneer je niet meer bent ingeschreven!

Je bezit dan een m.a.w. ongeldig identiteitsbewijs, politionele diensten zijn verplicht van dit in beslag te nemen (en ik dacht zelfs te vernietigen) wanneer ze zo een ongeldig document aantreffen.

Je staat op dat ogenblik bovendien nog eens geseind voor het ontbreken van wettelijke verblijfsplaats.


Gewoon "ambtelijk geschrapt identiteitskaart" eens googelen en je krijgt tientallen sites (meestal bevolkingsdienst van gemeentebesturen) waar dit duidelijk op staat.
Laatst gewijzigd door berenod op 01 sep 2018 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

berenod
Berichten: 942

#7 , 01 sep 2018 12:51

dubbele post

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 01 sep 2018 16:04

Politie kan een Identiteitsbewijs wel afnemen maar geeft dan een attest van afname in de plaats maar dat is dan omdat vb de ID volledig stuk is foto of chip verdwenen maar niet wegens ambtelijke schrapping.
Dat werd vroeger wel o de Id zelf vermeld op de achterzijde met twee rode lijnen en de gegevens AACB en datum en stempel politiedienst.
Maar op plastic pakt dat niet meer.

Dat de wijkinspecteur ziek is is uw zaak niet politie en gemeente zullen wel meer dan een ambtenaar hebben zeker.
Gewoonlijk neemt de wijkinspecteur van het gedeelte ernaast de taak over of wordt die verdeeld over een aantal andere.
Trouwens op in en uitschrijving staan er een eindlijn zowel voor politie als voor gemeente en die moeten ze respecteren.

Neem asap contact op met de gemeente met de melding (best in eigen persoon dat u daar wel woont.

Terug naar “Administratief recht”