Student koopt woning, domicilie Gent geweigerd

Jenss
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Student koopt woning, domicilie Gent geweigerd

#1 , 26 aug 2018 14:36

Hallo,

Mijn vriendin (24j) heeft begin februari een huis gekocht in Gent. Wij studeren allebei nog aan de UGent. Om fiscale redenen (mbt belastingen) zou mijn vriendin haar domicilie hier willen plaatsen. Stad Gent weigert dit echter te doen omdat ze student is. Ze moet kunnen aantonen dat ze maandelijks iets van een 800 euro aan inkomen heeft om haarzelf te onderhouden. Dit bedrag is redelijk belachelijk aangezien je echt geen 800 euro nodig hebt als je geen huur moet betalen. Ze krijgt verder geen geld van haar ouders, noch het kindergeld. Ze is dus volledig onafhankelijk van haar ouders.

Wat ze al geprobeerd heeft is naar het OCMW gaan voor een leefloon, dat leefloon staat gelijk aan die ongeveer 800 euro inkomen dat noodzakelijk is om je domicilie te kunnen plaatsen. Ze is daarvoor naar het OCMW gegaan in Gent om een leefloon aan te vragen puur om haar domicilie te kunnen plaatsen, maar daarvoor moet ze eerst naar het OCMW van haar huidige domicilie gaan, die veel moeilijker doen over het krijgen van een leefloon. Pas als ze daar een leefloon krijgt kan ze naar OCMW Gent gaan om het over te plaatsen en dan pas kon ze haar domicilie zetten in Gent. Bij het OCMW waar haar domicilie momenteel staat werd echter met alles rekening gehouden, zoals de erfenis die ze kreeg en het huis dat ze gekocht heeft. (Wat ik dus ook wel volledig versta, maar het doel heiligt de middelen in haar geval, het zou namelijk veel duurder uitkomen qua belastingen als deze woning aanzien wordt als haar tweede woonst, alsook de waterfactuur en energiefactuur zullen minder bedragen met een gedomicilieerde) Het leefloon werd dus geweigerd, waardoor die piste ook geen optie meer is.

Iemand die een idee heeft wat we verder kunnen doen van hieruit? Na de herexamens zijn we in elk geval van plan om eens samen naar Stad Gent te gaan en dan eventueel naar de ombudsdienst. Maar als er nog andere opties zijn, dan hoor ik het graag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 aug 2018 14:45

De huurwaarde van de woning alleen al is waarschijnlijk 800 EUR.
Waarmee aan de eis is voldaan, me dunkt.
Als eigenaar is het je volste recht om te kiezen voor zelfbewoning of verhuring.
Zoniet zou het beknotting zijn van eigendomsrecht.
In beide gevallen is het financieel effect hetzelfde.

Bewijs uit het ongerijmde:
Veronderstelde: mits inkomen van 800 EUR mag men zich domiciliëren in Gent
Gevolg: twee mogelijke gevallen:

1. de student eigenaar verhuurt aan 800 EUR en huurt zelf de woning ernaast voor 800 EUR>>>domiciliëring toegestaan wegens 800 EUR aan inkomsten
2. de student betrekt zelf zijn eigen woning>>>>geen domiciliëring toegestaan, nochtans per saldo zelfde situatie als 1.

Besluit: discriminatie tussen student verhuurder en student bewoner eigen woning
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 aug 2018 15:56

En op het einde van het jaar krijgt ze een taks op leegstand in de bus van diezelfde stad Gent. Kan het nog absurder?

Reclame

Jenss
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2018 16:29

Thomas Morus Dat lijkt ook mijn redenering te zijn. Maar dat zal ik pas aan de ombudsdienst kunnen voorleggen, de ambtenaar zal daar waarschijnlijk geen beslissing over maken aan de hand van deze redenering. Nu, de vorige keer was ik niet mee naar Stad Gent, deze keer zal ik mee gaan en deze redenering ook uit de doeken doen.

Mava105
Wat leegstand betreft, dat betwijfel ik. Dat hoop ik toch dat het te betwijfelen valt, aangezien de buurtbewoners wel degelijk zien dat wij hier wonen en het huis bemeubeld is etc. Maar in de bureaucratische wereld waar wij in leven zou het zo maar even kunnen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 26 aug 2018 16:44

Bewoning is geen domiciliëring.
Wat mava schrijft klopt wel degelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jenss
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2018 17:02

Volgens de website van Stad Gent moet een wooncontroleur van de Dienst Toezicht ter plaatse vaststelling doen of een woning al dan niet leeg staat. Pas als deze besluit dat het leeg staat, dan heeft mijn vriendin alsnog 12 maanden om een oplossing te zoeken.
Mijn vriendin studeert volgend jaar af, dus dat komt wel goed, tenzij het huis voor 7 september in het leegstandsregister wordt opgenomen natuurlijk. Maar zo ver is het nog niet. Hier kan je dit vinden, tenzij ik het alsnog verkeerd interpreteer https://stad.gent/wonen-verbouwen/woon- ... /leegstand

Mijn vriendin is ook van plan om 1 kamer te verhuren, als ze die inkomst kan aanvullen met eigen inkomsten door een studentenjob zou het normaal gezien ook in orde moeten zijn. Maar dit lijkt mij zo omslachtig voor een loutere domiciliëring op uw eigen woning nota bene.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 26 aug 2018 17:06

Naast leegstand belasting is er ook tweedeverblijf taks.
Meestal kijkt men naar de toestand per 1 januari.
Die taks zou worden aangerekend indien niemand op dat adres is gedomicilieerd op die datum.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jenss
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2018 17:25

Ja, de tweede verblijfstaks is dus exact de reden waarom we dit jaar zeker nog haar domicilie in Gent willen zetten. We zijn beide nog student, dus alle extra kosten die vermeden kunnen worden, vermijden we dan ook liever.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 26 aug 2018 18:36

Wat ik in dit verhaal niet begrijp: je vriendin studeert. Dan heeft ze toch recht op kindergeld? Met een studentenjob kan ze minstens 400 euro per maand verdienen. 1 kamer verhuren aan studenten is minstens zo'n 200 euro per maand inkomsten. Dat allemaal samen én het feit dat ze een woning bezit (en dus geen woonkost heeft) Met zo'n dossier zou ik terug naar de Stad Gent stappen (en een kopij van je aanvraag rechtstreeks naar de burgemeester mailen) zeker nu met de verkiezingen in aantocht hebben ze liever niet dit soort wereld/mens-vreemde toestanden in de pers. ...

Jenss
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 aug 2018 19:10

Dat is nog een goed idee om ook de burgemeester of schepen van wonen te mailen ivm deze situatie. Maar daarvoor zal ik sowieso eerst nog eens langs moeten gaan bij Stad Gent zelf.

Troost u, u bent niet de enige die dit niet verstaat. Om aan die 800 euro te komen moet ze trouwens ook aantonen dat ze de laatste drie maanden minstens 800+ heeft verdiend. Ik denk dat het 880 euro is. Het probleem is natuurlijk dat dit niet altijd even evident is om zoveel te werken tijdens het academiejaar, laat staan tijdens de examenperiodes.

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 26 aug 2018 19:19

De bewijslast van financiële afhankelijkheid van de ouders ligt bij de stad, standaard weigeren omdat ze student is mag dus niet.

Sirkii
Berichten: 5410

#12 , 27 aug 2018 11:45

Studentensteden weigeren domicilëring van studenten tenzij aangetoond wordt dat de ouderrelatie onherstelbaar ontwricht is. Dat je geen leefloon krijgt is normaal. Je ouders hebben onderhoudsplicht.

Voorts mag je geen kamers verhuren zonder vergunning

Deze regels zijn er gekomen omdat er te veel gefraudeerd werd in het verleden.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 27 aug 2018 12:45

Vraag is of de stad geen wet overtreedt door aan een 24-jarige te verbieden zich te domiciliëren in de woning waarvan hij eigenaar is.
Vraag is welke argumenten de stad kan aanvoeren om aan te tonen dat dit een vorm van fraude is of dat ze als gemeente enig nadeel lijdt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

artemis
Berichten: 3294

#14 , 27 aug 2018 14:14

Ja, de tweede verblijfstaks is dus exact de reden waarom we dit jaar zeker nog haar domicilie in Gent willen zetten. We zijn beide nog student, dus alle extra kosten die vermeden kunnen worden, vermijden we dan ook liever.
Niet Gent maar in Antwerpen word je vrijgesteld van tweede verblijfstaks als je voltijds student bent. Dit kan je navragen bij de dienst financiën van de stad.

bosprocureur
Berichten: 6857

#15 , 27 aug 2018 19:05

En op het einde van het jaar krijgt ze een taks op leegstand in de bus van diezelfde stad Gent. Kan het nog absurder?

Daag ze niet uit Mava105. In Gent zijn ze soms zeer creatief als het erop aankomt!

Terug naar “Administratief recht”