Domicilie huur-appartement

KatrijnSegers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie huur-appartement

#1 , 21 aug 2018 01:15

Hallo,

ik heb een vraag inzake de domiciliëring op ons nieuw appartement. Mijn vriend en ik zouden samen een huurcontract afsluiten om een appartement te huren, het zou dus op allebei onze namen komen te staan. Hij zal daar zijn domicilie zetten aangezien dat zijn hoofdverblijfplaats wordt. Ik daarentegen ben nog student en zou hiervan niet mijn hoofdverblijfplaats willen maken en me hier dus ook niet domiciliëren. Ik zou dit adres eerder gebruiken als 'kot' aangezien ik nog thuis woon. Ik vroeg me af of dit juridische problemen met zich mee zou brengen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2018 09:13

Op vlak van huurwetgeving in ieder geval niet. De verhuurder zal aan één gedomicilieerde persoon genoeg hebben om eventuele leegstandstaksen te vermijden en aangezien jullie allebei op het huurcontract staan kan hij ook bij jullie beiden huurgelden recupereren. Tot zover geen probleem.

Als je effectief ook maar sporadisch op het adres zal verblijven, dan is er qua domicilie ook geen probleem. Verblijf je in hoofdzaak daar, terwijl je jouw domicilie toch laat staan bij jouw ouders dan pleeg je domiciliefraude. Je zal immers (potentieel) genieten van voordelen die je niet zou hebben als je uw domicilie correct plaatst (denk bijvoorbeeld aan kinderbijslag).

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 21 aug 2018 09:22

Op vlak van huurwetgeving in ieder geval niet. De verhuurder zal aan één gedomicilieerde persoon genoeg hebben om eventuele leegstandstaksen te vermijden en aangezien jullie allebei op het huurcontract staan kan hij ook bij jullie beiden huurgelden recupereren. Tot zover geen probleem.

Als je effectief ook maar sporadisch op het adres zal verblijven, dan is er qua domicilie ook geen probleem. Verblijf je in hoofdzaak daar, terwijl je jouw domicilie toch laat staan bij jouw ouders dan pleeg je domiciliefraude. Je zal immers (potentieel) genieten van voordelen die je niet zou hebben als je uw domicilie correct plaatst (denk bijvoorbeeld aan kinderbijslag).

Inderdaad, maar als ik het goed begrepen heb is TS nog student, en daar zitten we ietwat in een grijze zone voor wat domicilie betreft. Ik verwacht in alle geval geen grote problemen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 26 aug 2018 22:39

Perfect OK, een student kan een kot hebben en gedomicilieerd blijven bij ouders.

Terug naar “Administratief recht”