melding/interventie van politie bij burenruzie. Geen inzage van verslag?

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

melding/interventie van politie bij burenruzie. Geen inzage van verslag?

#1 , 20 aug 2018 19:36

Dit WE was ik sterk overwoekerende klimop aan t snoeien o.a. aan de hoek van een schuurtje (heeft een verdieping) van de ouderlijke woning. Het schuurtje grenst met een muur aan de scheidingslijn van het perceel van de buur. Er vielen enkele takken klimop, recht naar beneden, op de grond van de buur, meer bepaald mijn broer, die mede-eigenaar is van de ouderlijke woning, gelegen naast zijn woning (ouderlijke woning is nog in onverdeeldheid en er loopt een gerechtelijke V&V). (Ik betaal woonstvergoeding voor de woning, hij betaalt bezettingsvergoeding voor garages achteraan in de tuin en het schuurtje in kwestie staat in het midden van het perceel en bevat enkel rommel en wordt door geen van beiden gebruikt, is dus zuiver in mede-eigendom).
Hij stormde buiten, eiste dat ik onmiddellijk stopte met snoeien 'aan zijn kant' (was op de hoek) en dat ik onmiddellijk alles opruimde, want dat hij anders alles over de muur zou zwieren naar mijn kant. Ik reageerde dat het net zo goed zijn takken waren gezien de mede-eigendom, dat ik reeds de klimop van de 3 andere kanten van het gebouw en het dak snoeide en opruimde en dat hij dus die enkele takken van de hoek, die op zijn perceel terecht waren gekomen, zelf mocht opruimen alsook de klimop langs zijn kant diende te snoeien en op te ruimen.
Even later verscheen de politie. Ik moest uitleg komen geven en ze zeiden dat ik die takken moest opruimen, want dat mijn broer niet wil dat ik snoei en ook niet met hem vooraf heb overlegd om te snoeien. Ik heb gezegd dat ik weigerde om die enkele takken op te ruimen, gezien het mede-eigendom betreft en het dus even goed zijn takken zijn en gezien de sterke overwoekering van de klimop het nodig is dat er gesnoeid wordt en alles dient opgeruimd te worden met het oog op de uiteindelijke uit-onverdeeldheid-treding...
Nu zou ik graag weten wat er in dat verslag staat dat de politie heeft opgemaakt, want ik weet niet wat mijn broer allemaal heeft gezegd waar ik niet bij was. De politieagenten zeiden dat ik dat verslag mocht gaan inzien, maar bij navraag vandaag blijkt nu dat ik daar inhoudelijk niets van mag weten gezien de klacht naar mij toe is gericht? Klopt dat?
OK indien het over mogelijk criminele feiten gaat waarrond mogelijk een onderzoek dient te gebeuren, maar dergelijke banale burentwisten? Geldt hier dan geen 'openbaarheid van bestuur' of hoe dat ook mag genoemd worden? Het kan toch niet zijn dat iemand van alles kan gaan vertellen over iemand en dat de persoon in kwestie hier niets over mag weten, noch wat er over hem gezegd wordt en of het al dan niet leugens zijn die gemeld worden?
Heb ik fout in deze? En zo ja, wat moet ik nu doen of wat staat er mij mogelijk te wachten? Of wat zijn de mogelijke gevolgen van deze "politie-interventie"?
En indien niet, moet ik dat allemaal zo maar voor lief nemen?
Alvast dank voor uw visie in deze!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#2 , 21 aug 2018 17:57

Kan iemand mij hierbij aan wat informatie helpen aub? Ik voel mij hier echt niet goed bij omdat ik niet weet wat mij te wachten staat of wat ik eventueel kan/moet ondernemen... Alvast Thx voor mogelijk toch wat info!

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 aug 2018 18:43

Bent u gehoord als in een PV dus met voorlezing Salduz wetgeving?
Zal eerder een melding zijn en daarvan krijgt u enkel het meldingsnummer want is een administratieve verslag en daar wordt niemand in gehoord.

Hoogstens kan veldwetboek van toepassing zijn en mag diegene op wiens grond de klimop staat mits gebruik van ladderrecht ook bij de buur de klimop snoeien en opruimen.

U bent gebruiker van het pand en dus verantwoordelijk - dat uw broer mede-eigenaar is heeft niets met deze zaak te maken.

Het is nl de taak van de gebruiker om als goed huisvader op te treden.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730

Vanaf art 30 zijn de artikels van toepassing.

Reclame

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#4 , 22 aug 2018 11:21

Hartelijk dank voor uw reactie, Franciscus!
-Het zal dan idd een melding betreffen, er is geen PV opgemaakt. Als ik u goed begrijp wordt mij de inhoud van dat verslag niet meegedeeld, ook niet op mijn vraag? Maar er gebeurt dan ook verder niets met deze melding?

-De klimop groeit op en langs de muren van een schuurtje, waarvan 1 muur een gedeelte van de gemeenschappelijke scheidingsmuur vormt. Is de klimop langs zijn kant van de 'gemeenschappelijke muur' dan niet de verantwoordelijkheid van mijn broer?
De notenboom is dus mijn verantwoordelijkheid, ook al is mijn broer 'mede-gebruiker' van het pand, gezien hij bezettingsvergoeding betaalt voor de garages in de tuin en ik woonstvergoeding voor de woning?.
Laatst gewijzigd door Rica op 22 aug 2018 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 22 aug 2018 11:31

Als die klimop langs die kant in de grond steekt is hij van uw broer.
Wat u lag doen staat in de wet ( veldwetboek) zoals door mij aangegeven.
U mag beletten dat zijn klimop langs uw kant komen ... dus als u deze rank losmaakt op uw deel en terug naar zijn hof laat 'groeien' doet u zeker niets verkeerd.

In se is de muur de gemene afsluiting en de klimop dus iets dat groeit op de luur maar in zijn tuin moet blijven.

https://inverde.be/content/supportpages ... de_wet.pdf

Gezien het wettelijk niet verplicht is een meldingsnota publiek te maken. Uw advocaat kan wel aan rechter vragen via het meldingsnummer dat stuk te laten bijvoegen

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#6 , 22 aug 2018 11:46

Thx, Franciscus!
Rank van klimop staat idd langs mijn kant...

Nog een laatste vraag als ik mag? Ik ben als 'gebruiker van het pand' dus verantwoordelijk voor de begroeiing. Is mijn broer dan ook niet 'gebruiker' van het pand gezien hij bezettingsvergoeding betaalt voor de garages, gelegen op het pand en ik woonstvergoeding voor de woning? We zijn dus in feite beiden 'gebruiker' van het perceel zolang de mede-eigendom niet gestopt is? (ok, is nu muggenziften en kinderachtig, maar door al dat gepest geef ik niet graag mijn ongelijk toe...)

Terug naar “Administratief recht”