Rotonde als monument laten verklaren

vettefiets
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rotonde als monument laten verklaren

#1 , 08 aug 2018 23:43

Dag Juridisch forum

Ik heb misschien een wat rare vraag dus stel ik ze maar hier.
In mijn gemeente zijn er plannen om een rotonde om te bouwen tot een kruispunt. Nu is die rotonde nogal iconisch aan ons dorp en ook veiliger dan een kruispunt, dus willen ik en veel dropgenoten deze plannen tegenwerken. De rotonde is een van de oudste rotondes van België (hoe oud precies weet ik nog niet) dus vroeg ik me af of het mogelijk was om dergelijke rotonde tot monument te laten verklaren, om zo de afbraak er van tegen te gaan.

Dank bij voorbaat

VetteFiets

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 aug 2018 23:50

Monument??? Waarom geen paardenmolen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vettefiets
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2018 23:52

Monument??? Waarom geen paardenmolen?
Gebrek aan paarden

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 aug 2018 11:16

Als je nog niet weet hoe oud ze , zal je een veel sterker dossier moeten hebben voor een monumentverklaring.
Echte monumenten raken nog niet goedgekeurd als officieel monument, waarom dan een simpele rotonde die zogezegd de oudstevan het land zou zijn. Dan heb je heel wat meer onderzoek en argumentatie nodig

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 09 aug 2018 11:29

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 09 aug 2018 12:01

Welke argumenten heeft de gemeente om die rotonde af te schaffen? Rotondes zijn er juist gekomen omdat ze beter zijn dan kruispunten voor de verkeersdoorstroming en snelheidsremmend zijn.

k Zou niet proberen om het beschermd te krijgen (tenzij het aan de criteria voldoet - bv beschermd dorpszicht) doch op verkeersveiligheid argumenteren. Wel ook naar fietsers/voetgangers kijken die nogal eens belaagd worden door afslaande auto’s

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 09 aug 2018 12:13

Je zou verwonderd zijn over het aantal afgeschafte rotondes, zeker die met dubbele rijbaan, waar veel ongevallen gebeuren, ook met fietsers

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 aug 2018 15:35

In mijn gemeente zijn er plannen om een rotonde om te bouwen tot een kruispunt. Nu is die rotonde nogal iconisch aan ons dorp
Welke rotonde mag dat dan wel zijn ?
en ook veiliger dan een kruispunt,
Dat valt nogal tegen
Zeker voor fietsers
Rotondes zijn -volgens onderzoek UH- namelijk 7x ONveiliger voor fietsers dan een traditioneel kruispunt

Elke rijbeweging op een rotonde leidt nl tot de meest gevaarlijke situatie voor fietsers: een richtingsverandering rechtsaf ...
En hoe verder (meer aftakkingen) je rond een rotonde moet fietsen, hoe hoger je risico ...

dus vroeg ik me af of het mogelijk was om dergelijke rotonde tot monument te laten verklaren, om zo de afbraak er van tegen te gaan.
Begin al eens te zien of het zelfs maar op de lijst geregistreerd erfgoed staat ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 09 aug 2018 15:45

Rotondes zijn er juist gekomen omdat ze beter zijn dan kruispunten voor de verkeersdoorstroming en snelheidsremmend zijn.
Net voor fietsers valt de veiligheid tegen.
Verkeersveiligheid meer bepaald fietsveiligheid, kan best wel eens de reden zijn om het ding net AF te breken.

Rotondes kunnen ook nefast zijn voor de verkeersdoorstroming
Hangt af van de drukte, en van de verdeling over de verschillende toeritten van een rotonde daarvan.
Een in principe ondergeschikte richting kan met voldoende verkeersaanbod, de hoofdrichting vastzetten

Rotondes werken ook niet op te drukke wegen / drukke momenten - zelfs in UK plaatsen ze dan lichten (op de rotonde en toevoerwegen)

Terug naar “Administratief recht”