Schoonbroer verplichten domicilie te wijzigen?

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

Schoonbroer verplichten domicilie te wijzigen?

#1 , 02 aug 2018 21:09

Goedenavond allemaal,

Alvast bedankt voor uw tijd en uw advies in deze.

Ik heb geprobeerd de situatie zo beperkt mogelijk te schetsen:
Mijn schoonbroer (25jr) had een behoorlijke tijd geleden een serieuze ruzie met zijn moeder bij wie hij inwoonde met als gevolg dat hij wou verhuizen.

Als tijdelijke oplossing, had hij ons gevraagd om bij ons in te trekken ( koopwoning ) zodat hij rustig op zoek kon naar een studiootje.
Wij hebben de logeerkamer in orde gemaakt en zijn domicilieadres werd gewijzigd.
Ondertussen duurt die "tijdelijke" oplossing al bijna 2 jaar, waarbij hij meer niet thuis is als wel, heeft hij een vriendin bij wie hij het merendeel verblijft enz.
Door een arbeidsongeval in die 2 jaar kan hij zijn job niet meer uitoefenen en krijgt hij een uitkering en kan hij dus ook geen huur uitgeven aan een studio.
Het is al enkele maanden geleden dat hij hier nog is geweest.
Er staan geen spullen meer hier van hem, de ruzie met zijn moeder is al lang bijgelegd ( merendeel van zijn spullen staan daar ) en logeerkamer is effectief gewoon terug een logeerkamer, maw niemand ziet dat hier nog een extra persoon woont.
Wij hebben hem al meermaals verzocht dat hij zijn adres wijzigt, vb terug naar dat van mijn schoonmoeder, want hij wilt zich oa nog niet "vastpinnen" aan het meisje met wie hij al geruime tijd een relatie heeft. Hij wilt totaal geen gevolg geven aan onze verzoeken, hij kan ook geen deftige reden geven waarom niet ( te weinig plaats in het appartement van mijn schoonmoeder, de studio van zijn vriendin heeft blijkbaar geen woonsbestemming ( winkel ofzo geweest )...
Wij hebben totaal geen idee wat hij allemaal doet of waar hij uithangt maar ik heb wel gelezen dat als hij ergens schulden maakt ( gezien zijn slechte financiële toestand ) ze hier bij ons kunnen aankloppen.
We hebben hard gewerkt en gespaard om onze doelen bereikt te kunnen hebben en het gedacht dat al ons harde werk teniet gedaan kan worden door een snotneus zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel bezorgt me gewoon de kriebels.

Mijn vragen:
Is het voldoende dat wij een AS aan hem sturen met de vraag zijn adres te wijzigen?
Kunnen we wijkagent laten vaststellen dat hij hier niet meer woont?
Kunnen wij nog iets anders voorzien zodat als er hier een deurwaarder zou komen aankloppen, wij kunnen aantonen dat hij hier effectief niet meer woont?
Heb ook ergens gelezen dat wij hem niet zomaar uit huis kunnen zetten, ook al staat hier niets meer van hem, maar dat hij wel degelijk ook inspraak heeft.

We beseffen ook dat eventuele stappen de relatie tussen ons enerzijds en hem anderzijds niet ten goede zal/kan komen, maar wij hebben ook een gezin, huishouden te onderhouden en te veel toekomstplannen om een dergelijke risico te lopen.

Wat destijds een goedbedoelde geste was, kan ons uiteindelijk zuur opbreken :(
Voor de duidelijkheid, we hebben geen domiciliefraude gepleegd, hij heeft hier effectief gewoond, maar gezien hij hier nu niet meer verblijft, komen we wel in een lastig parket.

Nogmaals bedankt voor uw hulp en om mijn verhaalschets tot het einde te lezen.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 aug 2018 21:11

"Kunnen we wijkagent laten vaststellen dat hij hier niet meer woont?"

Beste oplossing.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lielo
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2018 21:17

Het is inderdaad perfect mogelijk om de wijkagent te contacteren met de vraag om vast te stellen dat hij niet meer op uw adres verblijft.
In dat geval zal er een verslag ambtshalve schrapping worden opgesteld, die vrij snel zichtbaar is in het rijksregister. Van zodra deze zichtbaar is, kunnen gerechtsdeurwaarders niet meer bij u thuis langskomen.

Reclame

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 02 aug 2018 21:21

Bedankt voor uw snelle reactie!

Ik veronderstel dat door de vaststelling van de wijkagent dit automatisch geregistreerd wordt bij de gemeente, of dienen wij nog verdere documenten te ondertekenen?

Dat houdt ook in dat mijn schoonbroer ondertussen geen domicilie heeft, moeten wij dan vooraf een ander domicilieadres opgeven ( geen idee het welk uiteraard ) of krijgt hij een brief met de vraag zijn nieuw adres kenbaar te maken ( en zijn wij zo zelf van al dat gedoe "vanaf" om het cru te stellen )?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 02 aug 2018 21:45

Naar de gemeente gaan - bovenstaande actie kan gelijktijdig- tenslotte is het de burgemeester die verantwoordelijk is voor de dienst bevolking ( de politie is meestal) de inspectie dienst ervoor.

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 03 aug 2018 19:41

Allemaal bedankt voor het advies!

We gaan eerst nog eens een allerlaatste maal de dialoog aan met hem, om hem de kans te geven een domicilie te vinden.
Indien dit wederom niet zou helpen, gaan we inderdaad de wijkagent laten vaststellen dat hij hier niet meer woont.

Topic mag gerust gesloten worden, ik heb alle antwoorden die ik nodig had :-)

Terug naar “Administratief recht”