Adress Geven aan mijn vriend als je sociale lening hebt

KarinaSmet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Adress Geven aan mijn vriend als je sociale lening hebt

#1 , 18 jul 2018 13:26

Beste

Mijn mama heeft een sociale lening aangezien ze alleenstaande moeder en weduwe is. Op ons appartement staat mijn mama ingeschreven en ikke ten laste.

mijn vriend zou graag bij me komen inwonen zonder de huur te betalen, is dit mogelijk of niet ? welke gevolgen kan dit hebben ? het zou dus eigenlijk alleen zijn adress op de van ons zetten..

Karina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 18 jul 2018 13:46

Adres zetten op een plaats waar men niet woont is strafbaar en verboden.
Gezien er nu een persoon extra woont ( zal niet pakken) mag u zich mogelijk verwachten aan een reeks van aanpassingen in tegemoetkomingen.
Wat er zeker zal gebeuren is dat er een reeks van vaststellingen zal gebeuren wegens frauduleuze aangifte woonst wat correctioneel vervolgbaar is geldboete van ongeveer €500 + de kosten
Buiten justitie kan het ook zijn dat er kort na inschrijving gerechtsdeurwaarders aan uw deur staan voor allerlei zaken en de ganse inboedel opschrijven en na enkele weken komen inladen om openbaar te verkopen.
Is net gisteren bij ons in straat gebeurd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 jul 2018 18:35

Betreft het een sociale woning? De maatschappijen staan niet zo maar toe dat er iemand extra komt bijwonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 18 jul 2018 20:13

De mama heeft een sociale lening, zo lees ik. Ik denk dat de verkopende maatschappij daar niet zoveel meer in de pap te brokken heeft...

Voor de rest , adres, domicilie, sociale "voordelen" en zo, zie hierboven het antwoord van onze onvolprezen Franciscus .

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 18 jul 2018 22:35

Ik lees twee dingen

1° sociale lening (is gewoon lening aan verlaagd tarief) : dit beperkt geenszins je rechten ten aanzien van andere eigenaars? Je kan in je huis laten wonen wie je wil. Dat heeft geen impact op die lening. Mogelijk wel op andere sociale voordelen die ze zou hebben maar die zijn niet gekend en maken geen voorwerp uit van de vraag.
2° Ik lees dat de vriend effectief bij de dochter komt wonen (die op het adres van de moeder woont) en er ook zijn adres gaat plaatsen. Dat lijkt me geen domiciliefraude te zijn. Hij zal dan gedomicilieerd zijn op het adres waar hij werkelijk woont....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 19 jul 2018 06:55

U hebt waarschijnlijk gelijk.

:oops: :oops: Ik lees hierboven twee dingen :
mijn vriend zou graag bij me komen inwonen zonder de huur te betalen, is dit mogelijk of niet ? welke gevolgen kan dit hebben ? het zou dus eigenlijk alleen zijn adress op de van ons zetten..
En eigenlijk springt direct dat laatste deel in het oog, maar dat kan ook betekenen dat de vriend totaal geen huur zou betalen... Met mijn slechte inborst dacht ik direct aan domiciliefraude met een of ander minder nobel doel. De titel helpt ook al niet echt mee (adress Geven aan mijn vriend als je sociale lening hebt ....)

KarinaSmet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jul 2018 14:40

Super hartelijk bedankt voor de antwoorden , gaat idd over een Sociale lening dat wij hebben en mijn vriend zal bij me komen inwonen en zijn adress hier op zetten.

natuurlijk gaan er enkele voordelen kwijt en bij iedereen is dat anders, iemand enige idee welke voordelen er kwijt gaan of wat er juist zou veranderen,

groetjes Karina

KarinaSmet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jul 2018 14:41

Ik lees twee dingen

1° sociale lening (is gewoon lening aan verlaagd tarief) : dit beperkt geenszins je rechten ten aanzien van andere eigenaars? Je kan in je huis laten wonen wie je wil. Dat heeft geen impact op die lening. Mogelijk wel op andere sociale voordelen die ze zou hebben maar die zijn niet gekend en maken geen voorwerp uit van de vraag.
2° Ik lees dat de vriend effectief bij de dochter komt wonen (die op het adres van de moeder woont) en er ook zijn adres gaat plaatsen. Dat lijkt me geen domiciliefraude te zijn. Hij zal dan gedomicilieerd zijn op het adres waar hij werkelijk woont....

dankjewel voor je antwoord,

heeft u enig idee welke sociale voordelen het kunnen zijn <

groeten Karina

KarinaSmet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jul 2018 14:42

Betreft het een sociale woning? De maatschappijen staan niet zo maar палец dat er iemand extra komt bijwonen.

beste nee betreft een sociale lening

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#10 , 21 jul 2018 22:22

Beste

Ik weet niet of en welke sociale voordelen je moeder heeft. Dus kan ook niet weten welke ze zou verliezen.

Algemeen : als je moeder een vervangingsinkomen zou hebben (stempelgeld, ziektegeld, pensioen...) zal er voor de hoogte van die uitkeringen rekening gehouden worden met alle gezinsinkomsten ( dus ook die van je vriend).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 21 jul 2018 22:33

Maar als hij er inderdaad effectief woont en ingeschreven wordt is er administratief geen vuiltje aan de lucht.

Terug naar “Administratief recht”