Backpacken langer als 1 jaar

denbere86
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Backpacken langer als 1 jaar

#1 , 16 jul 2018 12:13

Ik vertrek binnenkort voor langere periode naar het buitenland om te gaan backpacken (reizen met rugzak)
en ken hiervoor niet direct mijn datum van terugkomst

Ik begreep na zoektocht dat als ik meer als 8 maanden reis, ik verplicht mij moet uitschrijven uit de gemeente (wat ik begrijp)
en ik mijn ziekenkas hierdoor verlies..
Graag wens ik mij een reisverzekering aan te schaffen voor mijn backpack reis maar verteld men telkens dat zij mij maar kunnen contract aanbieden als ik gedomicilieerd ben in belgie!

gaat dus niet, mits ik mij verplicht moet uitschrijven.

Hoe kan ik mij dan een reisbijstand aanschaffen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jul 2018 12:58

Door alle 8 maanden voor een paar weken terug te komen naar ons landje. Mijn broer reist al heel zijn leven de hele wereld af (heeft op 12 landen na al alle landen van de hele wereld bezocht) maar komt om de 6 a 8 maanden een paar weken/maanden terug naar huis.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2018 15:42

Ben ge nu gedomicilieerd op een plaats waar nog anderen verblijven? Woon je bijvoorbeeld nog thuis? In dat geval heb je nog genoeg "voet aan grond" in België om hier gedomicilieerd te blijven, zou ik zo denken. Als de anderen die op uw adres wonen, je post een beetje in het oog houden, en je hebt af en toe een internetverbinding om uw administratie in orde te houden (rekeningen betalen, belastingbrief invullen, weet ik veel wat), komt er in principe zelfs niemand te weten dat je maande op reis bent. Desnoods, zoals mava zegt, kom je om de 3 / 4 maand eens gewoon terug naar België om dan terug te vertrekken.

Als je natuurlijk effectief geen domicilie meer hebt in België tijdens uw reis (je verkoopt bijvoorbeeld je woning voor je vertrekt, of je zegt je huur op), dan heb je wel een probleem...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denbere86
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2018 18:00

Ik ben gedomicilieerd op het adres van mijn moeder, ik woon sinds kort tijdelijk thuis met men moeder
had gelezen dat ik ook aan de gemeente mij tijdelijk afwezig kon melden tot max 1 jaar?
en ik dit kon melden aan wijkagent dat ik in buitenlad verblijf
wat is hiervan het voordeel?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2018 09:11

Als je moeder je administratie wat wil bijhouden, kan je volgens mij perfect een jaartje gaan reizen zonder dat daar verder een haan naar kraait.

Als je natuurlijk ook bijvoorbeeld een werkloosheiduitkering ontvangt, zal je natuurlijk wel geacht worden ook naar een job te zoeken / te gaan solliciteren. Dit is moeilijk als je op reis bent. Maar als je geen enkele uitkering ontvangt op dit moment, en je kan online je administratie bijhouden, gaat niemand jou "missen", denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denbere86
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2018 21:22

Dankje voor al jullie reacties !
ben naar mijn gemeente geweest,daar besproken, ik kan een familielid of vriend vragen om referentieadres bij hun te plaatsen, kleine gemeente die iedereen een beetje kent, en uitzonderingen toekent
het is voor hun bespreekbaar dat ik max +-2 jaar mag reizen en mijn rechten houd
en wie weet wat kom ik op reis tegen :)
Ga morgen nog is voor zekerheid checken alssvoorens ik tickets boek

Terug naar “Administratief recht”