Domicilie als student

AnnaVS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie als student

#1 , 13 jul 2018 17:29

Hallo,

Ik ben 18 jaar en ga over enkele maanden studeren in Antwerpen, ik zou dan ook daar gaan wonen. Nu heb ik een huisje gevonden waar ik samen met nog 2 vriendinnen (zij studeren ook) zou willen gaan wonen maar het wordt niet verhuurd als kot en dus zou er één van ons er zich moeten domiciliëren.
Aangezien wij hier met 3 nog geen ervaring mee hebben, vroegen we ons af wat dit dan voor gevolgen zou hebben (bv kinderbijslag, belastingen,...).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 13 jul 2018 18:29

Berg die plannen maar op. Studentensteden weigeren quasi systematisch studenten te domiciliëren die dé facto nog een thuisband hebben. De gezinssituatie moet onherstelbaar ontwricht zijn.

Studentensteden treden veelal op tegen verhuur van huizen aan studenten om de verhuurmarkt voor gezinnen te beschermen. Een huis/appartement dat verhuurd wordt aan studenten moet aan de regels voldoen (brandveiligheid etc)

Als je als student je domicilie verzet ben je niet meer ten laste van je ouders (meer belasting) en ontvang je zelf het kindergeld als enig kind. Als er broers/zussen zijn valt het hogere kindergeld van het 2e, 3e kind, .. weg

Je kan huren zonder er je domicilie te zetten (en de tweedeverblijfsbelasting van 570€ betalen) doch je bent nooit zeker dat de stad niet gaat optreden.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 13 jul 2018 18:37

In Antwerpen eens op KOTWEB kijken.
En inderdaad inschrijving qua domicilie gaan zo wie zo geweigerd worden.
Verhuurder krijgt een 2de verblijventaks aan zijn been. En als blijkt dat er studenten zitten moet verhuurder nog voldoen aan alle voorschriften van brandweer - nooduitgangen noodverlichting - vluchtwegplan - brandblusapparaten enz enz.
Als u thuis zou afgeschreven worden en meerdere kinderen verliest men ook het aantal coëfficiënt.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 13 jul 2018 19:34

In principe is het zelfs contractbreuk als u zich verbindt tot domicilieren maar de stad dit blokkeert.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 13 jul 2018 19:37

En stad mag dit blokkeren. Daar zijn voldoende regels voor.
1- vaststelling van de politie dat er personen wonen.
2- vaststellingen politie wat betreft het niet voldoen aan voorwaarden van bewoning.

Terug naar “Administratief recht”