Ten laste/kindergeld voor studerende kinderen in buitenland

Huisplant
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ten laste/kindergeld voor studerende kinderen in buitenland

#1 , 11 jul 2018 00:11

Situatieschets:

Ik ga aankomend schooljaar studeren in Nederland. Niet op erasmus maar gewoon een hele bachelor. Ik ben nog gedomicilieerd bij mijn ouders en fiscaal nog ten laste.
Nu weet ik dat je bij verblijf van langer dan 4 maand in het buitenland je je daar in de gemeente moet inschrijven. Verplicht, dus geen keuze.
Ik ga wel nog steeds elk weekend en elke vakantie naar huis, en blijf onderdeel van het gezin, en zal waarschijnlijk een studentenjob (waarmee ik niet genoeg verdien om niet meer ten laste te zijn) houden in België.

Ergens las ik dat kindergeld normaal wel behouden kan worden, maar dat ik dan niet meer ten laste zou zijn omdat ik me moet domiciliëren in Nederland. Hoe werkt dit exact? Want ik blijf wel nog gewoon financieel afhankelijk. Is er een manier/uitzondering waarbij je, omdat je studeert, en je je verplicht moet domiciliëren, wel nog ten laste kan blijven van je ouders?

Ik vind dit ook raar dat dit "moet', aangezien er zoveel mensen zijn die voor langer dan 3/4 maand naar het buitenland gaan op erasmus maar zich daar niet inschrijven.

Ik heb al geprobeerd wat wetteksten over hoofdverblijfplaats en dergelijke te ontcijferen, maar raak er niet wijzer uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Huisplant
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2018 01:09

Ik heb gevonden dat mits ik ingeschreven ben op 1 januari van het jaar waarin mijn ouders de belastingsbrief invullen, ik voor dat hele jaar ten laste ben.
Is het "legaal" om mij nu uit te schrijven in België en in te schrijven in Nederland, om me dan weer eind December uit te schrijven uit Nederland en in te schrijven in België, zodat ik op 1 januari 2019 weer ten laste ben, om me wanneer semester 2 begint, terug in Nederland in te schrijven. Dat lijkt nogal veel gedoe en "raar" om me dan telkens na een week terug uit/in te schrijven.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 18 jul 2018 14:09

Ook als student? Lijkt me raar... dan blijft u toch gewoon bij ouders wonen en hebt een 'kot' in NL?

Reclame

Terug naar “Administratief recht”