Naam veranderen

Inge888
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Naam veranderen

#1 , 26 jun 2018 10:16

Mijn vriend is een vluchteling uit Tibet die momenteel in België woont en daar een verblijfsvergunning heeft. Hij heeft onlangs een aanvraag gedaan om de Belgische nationaliteit te verkrijgen. Nu blijkt dat de naam op zijn geboorteakte niet overeenkomt met de naam op zijn paspoort en verblijfsvergunning. Op zijn geboorteakte staat alleen zijn voornaam en op zijn paspoort en verblijfsvergunning staan zijn voor en achternaam.
Hij heeft bij het Belgische commissariaat voor vluchtelingen gevraagd of hij een nieuwe geboorteakte kan krijgen met daarop zijn voor en achternaam.

Het commissariaat heeft daarop aangegeven dat zijn geboorteakte niet kan worden aangepast en dat hij zich zo spoedig mogelijk moet melden om zijn identiteitskaart te laten wijzigen zodat daar alleen zijn voornaam op staat. Hij zou veel liever zijn volledige naam in zijn paspoort en identiteitskaart willen houden.

Is het mogelijk om toch zijn volledige naam te houden? Misschien kunnen we dit wijzigen als hij de Belgische nationaliteit heeft verkregen of kunnen we dit beter nu proberen? Geeft het geen problemen met de bureaucratie als hij maar 1 naam in zijn paspoort heeft? Wat zouden de kosten ongeveer zijn voor de naamsverandering?
Ik hoop dat u mij wat antwoorden op deze vragen kunt geven zodat we weten welke stappen wij kunnen gaan ondernemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Reclame

Terug naar “Administratief recht”