Altijd verplicht identiteitskaart bij te hebben?

Robbert2000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is het bijhebben van je ID echt altijd verplicht?

#1 , 24 mei 2018 16:50

Ik dacht dat je 5km van je huis niet verplicht bent op je ID bij te hebben klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 24 mei 2018 16:55

Dat is een fabeltje.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 24 mei 2018 16:56

vanaf 12 jaar dient iedereen zich te kunnen identificeren als een bevoegd persoon daarom vraagt

als ge dat niet kunt, dan kan de politie u meenemen naar het bureau voor identificatie


er is geen 5km regel

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2018 19:31

Wat gaan we nu nog allemaal horen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 24 mei 2018 19:37

En hoe moet de politie dat dan uitmeten werkelijke meters of te tabellen om de afstand te meten tussen de gemeenten ( oa. gebruikt voor bepalen vergoedingen)
Telt de domicilie of uw verblijfplaats ( vb student - werkplaats)?
En mag één politieambtenaar dat vragen of moeten ze met meer zijn dan het aantal personen of groter?

Aub kan u mij de wettekst bezorgen?

Alle gekheid op een stokje ...
Hier vind u al een begin van antwoord. Ook de wetgeving inzake identiteitskaarten enz er eens op nalezen

5 AUGUSTUS 1992. - Wet op het politieambt
(NOTA : artikelen gewijzigd met ingang op een onbepaalde datum bij W 2017-11-12/07, art.9-13; 15-24; Inwerkingtreding : onbepaald)
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 02-04-1998 en tekstbijwerking tot 16-04-2018)

Robbert2000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2018 16:38

Ook op enkel 2,2 kilometer van mijn woonst?

Ik dacht dat het niet verplicht was om je identiteitskaart bij te hebben als je slechts enkele kilometers van je woonst verwijderd bent.

Klopt dit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2018 16:48

Je moet dit altijd bij je hebben ook al ben je maar 100 meters van je woonst !

Heb je dit niet bij kunnen de politie je mee nemen naar het bureel voor identificatie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 25 mei 2018 17:19

Ook op enkel 2,2 kilometer van mijn woonst?

Ik dacht dat het niet verplicht was om je identiteitskaart bij te hebben als je slechts enkele kilometers van je woonst verwijderd bent.

Klopt dit?
En zou dat in vogelvlucht zijn of via de kortste weg?
Dit zijn echte levensproblemen!!!! :lol: :lol: :lol:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 25 mei 2018 17:23

Ook op enkel 2,2 kilometer van mijn woonst?

Ik dacht dat het niet verplicht was om je identiteitskaart bij te hebben als je slechts enkele kilometers van je woonst verwijderd bent.

Klopt dit?
Ook dat is een fabeltje..

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 25 mei 2018 17:35

Vanaf het ogenblik dat u op openbaar domein bent.
Met als gevolg:

Geen identiteitsbewijs politie kan u al in overtreding nemen voor niet bij zich hebben van. Daarbij kan de politie u bestuurlijk arresteren en opsluiten in de gemeentelijke 'amigo'.
Voor de wetswijziging van de wet op de politie in de jaren 80 kon de commis van de gemeente u zelfs 30 dagen op water en brood opsluiten.
Dit omdat na het ontstaan van BE men het Franse decreet van 19-22 juli 1791 «relatif à l’organisation d’une police
municipale et correctionnelle», decreet over de ordehandhaving in de gemeenten (bij ons van kracht vanaf 15 december 1795) heeft overgenomen en vergeten was deze alinea te schrappen.
Dus in feite kon dat dus tot medio jaren 80. Het was een van de echte opstellers (achter de schermen) die in de originele Franse teksten die niet geschrapte alinea heeft aangetroffen. In feite was die dus nog perfect bruikbaar in BE alleen wist niemand dat.

Dus u mag gerust zijn eens buiten uw huis telt nu de wet op politieambt en mag de politie enkel nog voor een periode van max 12 uur u bestuurlijk arresteren.

Duidelijk genoeg?

Terug naar “Administratief recht”