bjb

bjb

t'slachtoffer
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

bjb

#1 , 23 mei 2018 15:27

Door omstandigheden ben ik jaren niet ingeschreven geraakt in de stad Antwerpen. Hierdoor kon ik geen advocaat toegewezen krijgen ( je moet een gezinssamenstelling hebben ) . Nu stel ik vast dat nadat ik eindelijk een advocaat heb toegewezen gekregen , deze niet wenst te procederen tegen het bjb ( wegens het schenden van mijn recht op verdediging ) Waar kan ik dan terecht voor mijn onrecht aan te klagen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2018 16:04

Ja de wet zegt dat je een domicilie moet hebben eer je beroep kan doen op een pro deo, jij had moeten zorgen dat je een domicilie en een gezin samenstelling had, er zijn voorwaarden aan een pro deo verbonden, Hoe kan men je inkomsten bepalen als je geen domicilie heeft zodat men kan controleren of er niemand bij u woont en die inkomsten controleren als je geen wettige verblijfplaats heeft?
En de bjb heeft blijkbaar enkel de wet toegepast, wat is dan het probleem ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 23 mei 2018 16:06

En wat zouden die omstandigheden dan zijn?
Er zijn OCMW - CAW en andere hulpinstellingen....
Voor de rest zie @denlowie....

Reclame

t'slachtoffer
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 16:43

die omstandigheden zijn een reeks van problemen die nu nog steeds niet opgelost zijn , echter ik blijf mijn Europees recht op een verdediging behouden. Mijn inkomsten vaststellen konden ze dus wel ( loonfiches e.d.)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 23 mei 2018 16:47

Waar tegen wilt u nu procederen tegen BJB of stad Antwerpen?
En waarom zouden uw rechten geschaad zijn?
als niet inwoner in BE kan u altijd een advocaat nemen en betalen net zoals iedereen.
Om echter aan de voorwaarden van BJB (Pro deo) een advocaat te hebben moet u inderdaad aan voorwaarden voldoen.
Ik voldoe er ook niet aan moet ik nu ook procederen omdat ik er niet aan voldoe?
Ik heb ook Europese rechten....

t'slachtoffer
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2018 16:58

ik ben een Belg en woon in Antwerpen ; volgens verschillende rechten bezit k het recht op een verdediging .Sterker nog indien ik die niet kan betalen zal de staat er voor zorgen.Dus het bjb is wel degelijk in fout geweest met dat weigeren van mijn advocaat

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2018 17:00

Een advocaat wordt door het BJB aangesteld voor een welbepaalde procedure. U kreeg een advocaat toegewezen. Voor welke procedure?

t'slachtoffer
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mei 2018 17:05

id problemen maar die liet me wel mooi verstaan dat niemand het aan gaat durven tegen het bjb te beginnen (ze krijgen dan geen enkele zaak meer toegewezen van het bjb )

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mei 2018 17:06

Als het BJB je aanvraagt weigert kan je in beroep gaan bij de arbeidsrechtbank. Heb je dat gedaan? Dat is de normale manier om een beslissing van het BJB aan te vechten.

t'slachtoffer
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 mei 2018 17:09

nee dat wist ik niet , bedankt daarvoor dat ik het hier effe postte om iets bij te leren

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 23 mei 2018 17:15

Op zich kan een advocaat toch ook steeds weigeren een zaak aan te nemen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mei 2018 18:27

Op zich kan een advocaat toch ook steeds weigeren een zaak aan te nemen?
Dan wordt door het BJB een andere advocaat aangesteld. Tenzij een advocaat weigert een procedure te starten omdat de procedure toch geen kans van slagen heeft. Dan kan het BJB weigeren een andere advocaat aan te stellen.

Terug naar “Administratief recht”