Verblijfsvergunning

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Verblijfsvergunning

#1 , 14 mei 2018 18:13

Een goede vriendin van mij heeft een wel erg vreemde vraag gekregen.

Mijn vriendin is van Duitse afkomst en woont sinds een kleine 10 jaar in België, ondertussen woont ze al 5 jaar samen met haar vaste vriendin.

De vriendin is zelf ook van het buitenland afkomstig, maar is al jaren genaturaliseerd. Beiden leven momenteel van een ziekenkasuitkering. (een lang verhaal)

Een kleine 3 jaar geleden vonden ze de tijd gekomen om aan een kind te beginnen. De eerste pogingen gebeurden via een spermabank. Na 3-4 pogingen waren ze het beu en besloot ze het op een andere manier te proberen.

Sindsdien schuimt ze het internet af, op zoek naar onenightstands, dit ten einde zo snel mogelijk zwanger te geraken. Niet zonder risico, iets wat ze zelf uiteraard beseft, maar met haar uitkering is een spermabank voornamelijk een onbetaalbaar alternatief.

Een van de mannen die ze op deze manier leerde kennen heeft haar een voorstel gedaan. Hij wil haar een kind maken, maar... in ruil daarvoor wil hij haar hulp in het bekomen van een verblijfsvergunning.

Hij is ook buitenlander en woont al 2 jaar hier met een vervallen verblijfsvergunning. Blijkbaar is het voor hem mogelijk een verblijfsvergunning via haar te bekomen als ze een koppel zijn?! Een koppel mét kind zou nog meer kansen hebben.

Nu zit ze in een dilemma. Ze wil het eigenlijk niet doen, maar met hem zou een kind verwekken bijna een zekerheid zijn. En hij heeft haar een hele reeks van beloften gemaakt waardoor het haar een haalbare kaart lijkt. De vriendin houdt er zich buiten, ze weet dat dit om haar kinderwens draait...

Ik vind het een bizar verhaal, en stel mij er vragen over:
  • In hoeverre is dit verhaal plausibel? Is het effectief mogelijk voor hem om op deze manier een verblijfsvergunning te bekomen.
  • Zo ja, wat dient ze te doen om op deze manier een aanvraag op te starten?
  • Wat riskeert ze eigenlijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 mei 2018 19:55

Ze riskeert meer dan mogelijk een zware straf.
Heeft de minister onlangs niet gezegd dat er meer controle komt op dit soort van poging tot het bekomen van verblijfspapieren. Nu schijnhuwelijke strenger worden aangepakt is dit een andere manier geworden om ons land binnen te komen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2018 20:03

Na al die jaren hier heb je toch wel rare vriendinnen, als je het mij zegt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 14 mei 2018 23:40

Na al die jaren hier heb je toch wel rare vriendinnen, als je het mij zegt !
Ik maakte juist dezelfde bedenking.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2018 14:04

Dat kan in mijn ogen alleen maar slecht aflopen...

(ik dacht dat de spermabank een stukje goedkoper werd als je zelf een donor kunt aanleveren die een bruikbaar staal levert, misschien is dat financieel een meer haalbare optie?)

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 15 mei 2018 14:46

Dat kan in mijn ogen alleen maar slecht aflopen...

(ik dacht dat de spermabank een stukje goedkoper werd als je zelf een donor kunt aanleveren die een bruikbaar staal levert, misschien is dat financieel een meer haalbare optie?)
Ik dacht eigenlijk dat dit geen optie was? Een eigen staal aanbrengen bedoel ik.

Ik vrees ook voor de afloop, maar bon... ze stapt morgen naar een advocaat met de man in kwestie. Ze willen dingen op papier zetten en zij wil weten wat ze riskeert.

Ik vind het waanzinnig, maar zij...

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 15 mei 2018 15:07

en gaat ze dan ook samenwonen met de man?
de vriendin kan ook het kind niet erkennen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 15 mei 2018 15:18

Er zou van samenwonen geen sprake zijn. Voornamelijk het tekenen van documenten waarin ze zegt zijn vriendin te zijn.

In ruil daarvoor maakt hij haar zwanger.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 mei 2018 15:45

Naïef als je gelooft dat de overheid dat verhaal zal geloven.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 15 mei 2018 16:31

Mja... dat zwanger geraken is een obsessie langs haar kant.

Verblind haar een beetje.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 15 mei 2018 18:09

en een advocaat die daar medewerking aan wil verlenen, fraudeert dus....want er worden verklaringen vastgelegd die niet stroken met de werkelijkheid.....In Nederland bestaat er al een website waar holebikoppels op zoek kunnen gaan naar een donor. Misschien is dat een veel makkelijker parcours. Er zijn ook holebikoppels die in onderlinge afspraak doneren, zodat een spermadonerend homokoppel bijvoorbeeld toch een relationele rol kan spelen in het leven van een kind van een lesbisch koppel. http://www.verlangennaareenkind.nl/sper ... ezocht.htm

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#12 , 19 mei 2018 10:04

Ondertussen heeft ze besloten om niet in te gaan op de vraag. :-D

Na een serieus gesprek met mij, haar vriendin en een advocaat besloot ze om niet in te gaan op de nogal bizarre vraag.

Afgaande op het antwoord van de advocaat had hij haar schaamteloos voorgelogen. Hierdoor valt hij ook volledig af als potentieel vadermateriaal. Case closed zou je denken.

Terug naar “Administratief recht”