wegbeheer en afwentelen verantwoordelijkheid door de gemeente

Tsoc Degesh
Topic Starter
Berichten: 16

wegbeheer en afwentelen verantwoordelijkheid door de gemeente

#1 , 03 mei 2018 11:54

Kan de overheid zijn verantwoordelijkheden afwentelen op de burgers. In de nieuwe gemeente wet art 135 §2 staat dat de gemeente de verantwoordelijkheid heeft om de openbare wegen, straten enz. te reinigen.

In de nieuwe politieverordening van de gemeente staat nu:


Onderhoud voetpaden en bermen van eigendommen
De voetpaden en bermen van al dan niet bewoonde gebouwen en terreinen dienen te worden
onderhouden en proper gehouden door:
- de huurder of gebruiker van het gebouw of onbebouwd terrein;
- bij gebrek aan huurder of gebruiker; de vruchtgebruiker of houder van een zakelijk genotsrecht;
- de (mede)eigenaar van het gebouw of onbebouwd terrein.
Voor meergezinswoningen rust de verplichting op de personen die door de (mede)eigenaars daartoe zijn
aangesteld. Bij gebrek hieraan rust de verplichting op de bewoners van de laagste bewoonde verdieping en
eerst op diegenen die aan de straatkant wonen.
Deze verplichtingen omvatten onder andere de verwijdering van onkruid en wilde begroeiing, vervuilende
producten of materialen.


Mijn vraag is nu: kan de gemeente haar verantwoordelijkheid zomaar afwentelen op zijn inwoners en dan nog dreigen met gas-boetes ed?
Het voetpad "proper houden" en onkruid verwijderen gaat slechts op twee manieren: ofwel doe je het zelf ofwel laat je het doen (indien je onvoldoende tijd hebt of in slechte gezondheid verkeert). In beide gevallen kost het tijd en geld. Kan een gemeente dit eisen van zijn inwoners? Bestaan er zelfs geen Europese regels die dit soort dingen verbiedt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 mei 2018 12:41

Iedereen moet zijn stoep toch ook sneeuw-, en ijsvrij houden .Als de gemeente dat moet doen, stijgen de belastingen en betaal je het uiteindelijk toch ook.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2018 13:08

In art. 135, § 2 van de Nieuwe Gemeentewet staat niet dat de gemeente "de straten enz. moet reinigen".
De gemeente moet instaan voor "een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen."
Dit betekent dat de gemeente de nodige maatregelen moet nemen. Dit kan dus zijn het uitvaardigen van een politiereglement waarbij verplichtingen aan de burgers worden opgelegd. Als de burgers dit niet naleven, moet de gemeente ingrijpen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 03 mei 2018 17:31

Dat artikel stond in iets andere bewoordingen ook in de oude gemeentewet en vermoedelijk zelfs in de vorige en die daarvoor enz.
Trouwens is nu een Vlaamse bevoegdheid en is dus het gemeentedecreet.
En eigenlijk moeten we teruggaan naar het decreet van 19-22 juli 1791
Daar stond al beschreven wat de communes moesten doen en Napoleon heeft daar dan nog een en ander aan toegevoegd.
Dan de Nederlandse periode en dan de Belgische ... maar in praktijk is er in al die jaren maar weinig veranderingen.

Ook een vermelding van Décret sur la police intérieure des communes (10 vendémiaire an IV) Publication : 02-10-1795 numéro : 1795100251 page : 0. Dossier numéro : 1795-10-02/30

Tsoc Degesh
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 05 mei 2018 10:54

Wel, dan moet ik toch vragen welke verhouding er is tussen de gemeente en de inwoner. Is er een vorm van contract? Vermits van de burger verwacht wordt dat hij onbezoldigd arbeid verricht voor de overheid, is er misschien sprake van een arbeidscontract of (chinese) vrijwilligerscontract. Ben je verzekerd als je zulke arbeid verricht? Ik dacht dat er Europese wetgeving of rechtspraak was die het onbezoldigd tewerkstellen verbiedt? Dit is toch een vorm van slavernij en dat is toch verboden, dacht ik? Stel dat je je verwondt tijdens het werken, kan je de gemeente dan aansprakelijk stellen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 mei 2018 11:26

Wel, dan moet ik toch vragen welke verhouding er is tussen de gemeente en de inwoner. Is er een vorm van contract?
Gezin je in die bepaalde gemeente gaat wonen en er ingeschreven wordt, aanvaardt je ook al zijn reglementen en wettelijke bepalingen. Je moet daarvoor niet telkens een afzonderlijk papiertje tekenen. En als je met deze werkwijze niet akkoord bent, ga dat ergens op een onbewoond eiland wonen waar je uw eigen zin mag doen, zonder dat een gemeente die u verplichtingen oplegt en op uw vingers staat te kijken .

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 05 mei 2018 11:47

Vroeger (ik ben nu eenmaal een oude Belg) werd er verwacht dat je de stoep voor je huis schuurde met water en zeep! Deze "gewoonte" werd zelfs in een leerboek Nederlands uit Hongarije vermeld in een "dialoog".
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tsoc Degesh
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 05 mei 2018 18:52

Ik zou een juridisch antwoord op prijs stellen, en niet één of andere mening. Bv. Is er een contractuele band tussen mij en de gemeente? Is het de gemeente die mij tewerk stelt? Hoe kan ze mij anders verplichten om (gratis) arbeid voor de gemeente te verrichten? Hoe zit het met de verzekering ? enz... De persoonlijke visies interesseren mij maar zeer matig tot niet.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 05 mei 2018 20:16

Er is een juridische band ...want de gemeente heeft regels (reglementen-verordeningen - decreten- wetten)opgesteld die afdwingbaar zijn in de rechtbank. Als overtredingen of als wanbedrijf of misdaad.
De meeste regels staan in het gemeentelijk politiereglement en in aanverwante wetgevingen zoals ruimtelijke ordening .
Gemeente en in het bijzonder de burgemeester gaan over openbare orde veiligheid gezondheid.
Sommige bevoegdheden worden gedelegeerd aan vb politie en daar specifiek aan officieren van bestuurlijke politie. Politie kan bv in naam van burgemeester burgers vorderen om bepaalde taken uit te voeren.
Een architect / ingenieur kunnen inzake ruimtelijke ordening bouwinbreuken vaststellen - dat wil zeggen dat gemeente kan bepalen hoe uw huis er uit zal zien.

Kortom gemeente kan u verplichten tot heel wat zaken ook op uw privaat terrein vb bepaalde soorten bij wet aangegeven onkruiden laten verwijderen.
Als dat allemaal niet mogelijk zou kunnen zijn dan zou u ook uw septische put niet meer kunnen aansluiten op het openbaar domein en blijft u met al uw afval zitten.

Tsoc Degesh
Topic Starter
Berichten: 16

#10 , 06 mei 2018 01:38

In een Nederlandse krant stond in 2009
http://www.bndestem.nl/regio/breda/te-k ... n-1.354808 (het artikel zelf is ondertussen verdwenen)
"Ook veel stoepen zijn glad, vooral omdat mensen zelf de sneeuw niet meer opruimen. Vroeger stond dat in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen als verplichting, maar Europese regelgeving heeft daar een einde aan gemaakt. We mogen burgers geen onbezoldigd werk laten doen, dus die verplichting is weggevallen."
Het EVRM 4.2 bepaalt: Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.
De belastingen die wij betalen dienen onder andere om de gemeenten de taken te laten doen waarvoor ze verantwoordelijk zijn. En juist omdat ze ervoor verantwoordelijk zijn, kan het niet als een burgerplicht worden aanzien.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 06 mei 2018 09:41

In een Nederlandse krant stond in 2009
http://www.bndestem.nl/regio/breda/te-k ... n-1.354808 (het artikel zelf is ondertussen verdwenen)
"
Een Nederlandse krant is nog geen staatsblad, en al helemaal zeker niet voor Belgische wetgeving.

Tsoc Degesh
Topic Starter
Berichten: 16

#12 , 06 mei 2018 10:13

Het EHRM staan boven de de nationale wetgeving, zeer flauwe opmerking om te zeggen dat die EHRM in een krant vernoemd worden.
https://www.bruzz.be/samenleving/dispuu ... 2013-01-25
"De verantwoordelijkheid voor de reinheid en het sneeuwvrij maken van de openbare ruimte wordt gedragen door de instantie die deze openbare ruimte beheert."
Ik veronderstel dat dit dus ook geldt voor de reinheid en het onkruidvrij houden van de openbare ruimten.

Ik denk dat ik toch een aantal argumenten heb om te zeggen dat de overheid u niet kan verplichten om haar taken op de openbare ruimte over te nemen. De nieuwe gemeentewet bepaalt dat het beheer van die openbare ruimte gedaan moet worden door de beheerder, hetgeen impliciet betekent dat het geen burgerplicht is en dus dat art. 4.2 van de rechten van de mens van toepassing is.

Mocht het toch mogelijk zijn dat de gemeente burgers kan verplichten, of opdracht geven, om arbeid uit te voeren, dan moet dit bezoldigd gebeuren. Hetgeen dan ook betekent dat er een soort arbeidscontract ( vrijwilligerscontract) van toepassing is, en op zijn minst dat die burgers verzekerd zijn bij het uitvoeren van die taken. Stel dat je kleren beginnen te branden bij het verwijderen van onkruid met een brander, die tegenwoordig aangeraden worden, en je geraakt in het ziekenhuis met verwondingen en arbeidsongeschiktheid, wie gaat daarvan de kosten dragen? Als de gemeente de burgers die verantwoordelijkheid geeft voor de openbare ruimten, dan moet daar volgens mij iets tegenover staan.

Tsoc Degesh
Topic Starter
Berichten: 16

#13 , 06 mei 2018 13:53

Als je het niet eens bent met onze wetten, emigreer dan :evil:
Bedankt voor je opmerking, maar kan je ook iets zinnigs zeggen over onze wetten? Liefst iets dat minder sloganesk is en met meer inhoud? En ook liefst in verband met hetgeen er al gezegd is? Ik kan uit je voorgaande berichten afleiden dat je juridisch niet onderlegd bent, dat je geen logische redenering kan volgen of opbouwen en dat je standaard antwoord op zowat alles is : "als je er niet mee akkoord gaat, verhuis dan". Waaruit ik kan besluiten dat je niet weet hoe een democratie werkt, of hoort te werken, of dat je misschien geen democratisch gedachtengoed genegen bent?

LeenW
Berichten: 12825

#14 , 06 mei 2018 14:31

De overheid kan u perfect enkele taken laten uitvoeren, bv. het sneeuwvrij houden van voetpaden, het bijzitten bij verkiezingen, etc. Ook kan men u of uw wagen vorderen als de situatie dat vereist. Een democratie is nog geen libertijnse samenleving, u hebt rechten, maar u hebt zeker en vast ook plichten.

Dat gezegd zijnde, het regelmatig onderhoud van een openbare weg lijkt mij een taak voor de gemeente zijn. Als men deze taken plots op de inwoner wil afschuiven, zou daar toch iets van compensatie tegenover mogen staan, ik denk dan aan de gemeentebelasting.

Tsoc Degesh
Topic Starter
Berichten: 16

#15 , 06 mei 2018 15:00

Ik beweer niet dat de overheid mij niet kan verplichten om (soms) taken uit te voeren, zoals inderdaad het bijzitten bij verkiezingen of zetelen in een jury, maar dan wel tegen vergoeding of met een statuut. Van die taken wordt ook aangenomen dat enkel de burger deze kan uitvoeren en net niet de overheid. De overheid kan moeilijk zelf waken over het objectief verloop van de verkiezingen, bv.
Maar zoals reeds gezegd is de gemeente (of het gewest) de beheerder van de wegen; openbare ruimte en dus geen privé ruimte. De overheid krijgt belastingsgeld voor het uitvoeren van zijn taken. Art 4.2 van het EHVR bepaalt dat: Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten. In Nederland hebben ze dat begrepen en in hun nieuwe gemeentewet staat er ook niet meer dat burgers hun eigen voetpad sneeuwvrij moeten maken. In België zal er waarschijnlijk eerst een veroordeling voor het EHRM moeten komen, vooraleer ze de bepalingen waarin ze burgers willen verplichten tot onbezoldigde arbeid zullen schrappen. Ik heb ook problemen met het feit dat ik niet weet welke verhouding ik heb met de overheid (mijn statuut) op het ogenblik dat ik die taken zou volbrengen, zoals sneeuwruimen of het wieden van het voetpad. Art 1384 van het BW bepaalt de aansprakelijkheid : De meesters en zij die anderen aanstellen, voor de schade door hun dienstboden en aangestelden veroorzaakt in de bediening waartoe zij hen gebezigd hebben. Is deze bepaling van toepassing? Hoe zit het bij het lijden of veroorzaken van schade bij het uitoefenen van deze taken? Al bij al lijkt het mij niet vanzelfsprekend dat de gemeente een politiereglement maakt waarin hun eigen taken en verantwoordelijkheden worden afgeschoven op de inwoners.

Terug naar “Administratief recht”