Domicilië van tijdelijke inwoner (indringer) teniet doen???

Vree
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Domicilië van tijdelijke inwoner (indringer) teniet doen???

#1 , 26 apr 2018 13:57

Korte schets:

Het gaat om het huis van mijn vriendin haar moeder:

Daar is een persoon tijdelijk komen inwonen als opvang voor haar en haar kind na een kapotte relatie. Nu heeft die persoon ook haar domicilie daar gezet. Alles is ondertussen op de klippen aan het lopen.

De persoon in kwestie slaapt niet meer op die domicilie, maar laat wel een groot deel van haar spullen daar staan en wilt de extra huissleutel niet teruggeven. Op het huurcontract staat zij niet vermeld. Ik weet niet of dit helpt.

En ja we vertrouwen het hele boeltje gewoon niet.

Hoe kunnen we de domicilie van haar daar ongedaan maken en haar spullen buiten krijgen? Alsook de sleutel terug bemachtigen? Of mogen we gewoon het slot veranderen?

PS: Ze heeft al mondeling laten weten dat ze niet van plan is te vertrekken voor eind mei (als dat al waar is). En dat we naar de extra sleutel ook kunnen fluiten...


EDIT:

Zoals ik het lees en opzoek zou de beste manier zijn om alle spullen van haar buiten te krijgen op god weet welke manier. En dan vervolgens naar gemeente gaan en een schrapping aanvragen met een wijkagent. Dit kan dan wel enkele maanden duren maar is zowat de enige optie. Klopt dit?
Laatst gewijzigd door Vree op 26 apr 2018 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 26 apr 2018 14:03

Slot veranderen heeft geen enkele zin. Waar je gedomicilieerd bent mag je altijd binnen, desnoods door middel van vernieling.

Verblijft die persoon daar nu wel of niet? Zo niet ambtelijk laten schrappen, maar dat zal een tijdje duren. In het andere geval: naar de vrederechter trekken om de uitzetting te bekomen.
"sowieso" schrijf je zo.

Vree
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2018 14:17

Slot veranderen heeft geen enkele zin. Waar je gedomicilieerd bent mag je altijd binnen, desnoods door middel van vernieling.

Verblijft die persoon daar nu wel of niet? Zo niet ambtelijk laten schrappen, maar dat zal een tijdje duren. In het andere geval: naar de vrederechter trekken om de uitzetting te bekomen.
Ja de persoon haar spullen staan hier nog grotendeels. Maar de persoon verblijft er niet meer. Komt enkel binnen om af en toe spullen te halen.

Ik weet dat het een domme fout is van hun die ik probeer op te lossen. Maar heb geen idee hoe... Zonder dat er god weet welke kosten komen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 26 apr 2018 14:19

Wijkinspecteur verwittigen en als u weet waar de persoon wel verblijft, dit melden zodat ze haar daar eventueel ambtelijk kunnen inschrijven.
"sowieso" schrijf je zo.

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 26 apr 2018 22:17

Ik zou het er toch op wagen en het slot veranderen. De kans dat die persoon de wetgeving kent is niet zo groot, ik zou een spelletje blufpoker spelen. Als ze daarbij het lef heeft om de politie te bellen omdat ze niet meer binnen kan, zal ze toch moeten uitleggen dat ze er al een poosje niet meer woont, wat dan meteen in het PV genoteerd wordt en vervolgens tegen haar gebruikt kan worden. Waarna je als het niet anders is het originele slot kan terugplaatsen.
Ik zou ook al haar spullen samen in een hoekje zetten, zodat dit ook kan dienen als aanwijzing dat ze er eigenlijk niet meer woont. En idd de wijkinspecteur inlichten (niet over het veranderde slot, wel over het feit dat de persoon daar niet meer woont EN problemen veroorzaakt).

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 26 apr 2018 22:51

En naar de gemeente gaan want in feite is het de gemeente die in en uitschrijft?
U hoeft zelfs niet te weten waar ze nu effectief is.
U geeft alleen aan dat ze daar niet meer verblijft.
Anders moet de politie eerst nagaan of dat inderdaad klopt en dat vertraagt de procedure met enkele weken.
Nu stelt de inspecteur aangeduid door de gemeente ( is meestal politie) dat de persoon daar niet meer aan te treffen is en dan kan hij na enkele controles de procedure voorstel AACB laten opstarten (Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit).
Voor de rest zie hierboven. Niemand kan u beletten het slot te veranderen.

eylis
Berichten: 8837

#7 , 27 apr 2018 14:18

Belangrijk detail: heeft de "logee" toen ze tijdelijk kwam verblijven (in afwachting van een andere woonst) duidelijk gevraagd of ze haar domicilie mocht plaatsen op de woning van de gedupeerde? Ten eerste: als ze dat niet eens VROEG, heeft ze dat dus gedaan zonder dat de gedupeerde toestemming heeft gegeven. En heeft de "logee" daarna laten weten vanaf welke datum ze haar domicilie op dit adres heeft laten plaatsen? In het geval dat dit slinks gebeurd is, zou ik bij aangifte bij de gemeente zelfs melden dat de persoon in kwestie nooit gewoond heeft op dit adres, maar enkel tijdelijk gelogeerd om een nieuwe woonst te zoeken. Dat er nooit toestemming gegeven is om er te domicilieren; Dat de persoon in kwestie inderdaad een tijdje gelogeerd heeft op dat adres, maar nu verdwenen met achterlating van spullen en gerief.

Terug naar “Administratief recht”