Verbouwing aanliggend huis

C-laude
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verbouwing aanliggend huis

#1 , 10 apr 2018 17:22

Hallo iedereen

Sinds de vorige eigenaar van het huis vast aan het onze (rijhuis) overleden is, heb ik proberen te vissen achter eventuele plannen over wat mag en niet mag ivm verbouwing en integratie in mijn huis.

Even schetsen: we liggen naast een gewestweg op de oude rooilijn, dus volgens de stad zouden we bij afbraak 15m achteruit moeten waardoor het stuk dus belachelijk klein is, idee dan maar laten varen.

Nu heeft er een persoon het huis dus wel gekocht en een bouwaanvraag gedaan, waarvan het volledige afbreken, heropbouwen zonder deze 15m achteruit te gaan, bouwen voor een raam van ons wat uitgeeft op zijn tuin (vergund) en het bouwen gelijk met onze terras (ons muurtje is maar 1m hoog dus zouden de buren makkelijk over kunnen plus geeft directe inkijk in de grote slaapkamer, ook is er directe inkijk vanuit hun ramen naar onze tuin.

Er heeft trouwens nooit een geel papier van bekendmaking uitgehangen (vrouw van stedenbouw beweerde dat dit niet meer moest??).
Na een afspraak met de burgemeester over het feit dat wij dit plan niet mochten uitvoeren en de nieuwe eigenaar wel draaide uit op veel loze beloftes, vandaag heeft de eigenaar zijn bouwvergunning gekregen.

Lijkt dit een valide bouwvergunning volgens jullie?

Heb met een aannemer gepraat die verderop ook een nieuwbouw aan het zetten is ipv een oud huis. hij moest dus wel 15m achteruit? slaat nergens op vind ik. Het aan de onkunde en weigering van hulp van de stad te wijten idee van smeergeld komt toch bij me op..

Wat zijn de stappen die we hiertegen kunnen ondernemen? Ik hoorde iets over klacht neerleggen op de provincie (Limburg trouwens)

Vind het allemaal heel raar, het raam van een van de slaapkamers zou dus dichtgebouwd worden.. Waarom mochten wij dit niet? was zeker een meerwaarde geweest aan het huis...

Mijn excuses voor de ingewikkelde uitleg en alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2018 09:59

In sommige bouwdossiers moeten er twee keer affiches opgehangen worden (één keer om te melden dat er een bouwvergunning werd aangevraagd en één keer om te melden dat de bouwvergunning werd toegekend door het college van burgemeester en schepenen) maar dat moet inderdaad niet altijd.

Het moment dat het cbs beslist moet er sowieso een affiche uithangen. Je hebt dan nog 30 dagen de tijd om in beroep te gaan via de deputatie.

C-laude
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2018 12:32

Bedankt voor je antwoord, kan het ook zijn dat er totaal geen affiche uitgehangen moet worden? dit is hier het geval dus. Ze hebben nu een kleine A4 uitgehangen waarop staat dat de vergunning toegekend is ondertekend door burgemeester en schepenen. vind het best raar allemaal gezien wij zelf niets gedaan kregen van het stadsbestuur.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2018 11:43

Dat is dus die tweede affiche, die A4. Normaal moet daar ook op staan hoe je in beroep kan gaan tegen de beslissing van het college. Dat is bij de deputatie, en dat kost iets (minder dan 100 euro denk ik).

Ik zou al eens mijn licht gaan opsteken bij stedenbouw en de plannen gaan inkijken. Wellicht hebben zij geen weet van dat raam van jou?

Terug naar “Administratief recht”