huis maar geen domicilie!

dakloze
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

huis maar geen domicilie!

#1 , 20 feb 2018 09:56

Ik ben een alleenstaande man van 41 jaar.
Vorig jaar kocht ik mijn eerste en enige woning.
In die woning ben ik al een hele tijd ingetrokken.

De gemeente maakt er een probleem van om mijn domiciliering
aldaar te aanvaarden. Ze beweren dat ik er niet woon niettegenstaande het
huis mijn eigendom is, alle nutsfacturen op mijn naam staan, de verzekering en
ik van elk stuk van de inboedel een aankoopfactuur met betalingsbewijs heb.

Mijn officiële post komt nog steeds aan in de huurwoning waar ik daarvoor woonde en nu door andere mensen wordt bewoond. Hierdoor krijg ik veel klachten.

De reden waarom de gemeente er zo over denkt is dat ik enkel in het weekend in mijn woning verblijf, wat een zaak van overmacht is omdat ik tijdens de week in het buitenland ben. Steeds in andere landen van het midden en verre oosten omdat ik voor het bedrijf waar ik werk de country manager ben van die regio.
Maar mijn werkgever is wel een Belgische vennootschap en mijn werknemerscontract is een Belgisch. Ik betaal dan ook al mijn belastingen in België.

Maar blijkbaar mag ik wel belastingen betalen aan België maar er niet wonen!
Wat kan ik nu doen, want ik doe niets verkeerd maar de gemeente beschouwd me blijkbaar als een soort van fraudeur. Ik denk dat de gemeente graag tweedeverblijftaks heft. Ik kom zo ook in de knoei met de belastingsvoordelen voor enige en eigen woning. Tegelijk een lastige en dure grap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2018 10:13

Maak eens een afspraak met de wijk agent, en leg hem je geval uit, en dit kan soms wonderen doen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 feb 2018 10:40

Heb je uw adresverandering doorgegeven aan uw kennissen en de officiële in instanties (belastingen, werkgever,....) Heb je uw post laten nasturen door bpost? (betalend)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2018 11:33

Als u aan de gemeente uitlegt wat uw situatie is, zouden zij u moeten kunnen zeggen hoe dit in orde te brengen. Het bedrijf waar ik werk heeft een aantal mensen die in een gelijkaardige situatie zitten en de HR-dienst moet inderdaad soms "tussenkomen" als iemand verhuist (in de vorm van het afleveren van een attest, en soms gaat het zover dat ze bellen met de gemeente in kwestie waar de werknemer gedomiciliëerd moet worden).

Vraag bij uw HR-dienst eens na wat zij kunnen doen om de goedkeuring van uw domiciliëring te vergemakkelijken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dakloze
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2018 12:06

Heb je uw adresverandering doorgegeven aan uw kennissen en de officiële in instanties (belastingen, werkgever,....) Heb je uw post laten nasturen door bpost? (betalend)
Natuurlijk heb ik dat gedaan, maar dat lost het probleem niet op.
Voor officiële correspondentie geldt enkel het domicilieadres, dus alles van officiële instanties komt nu bij vreemde mensen terecht.
De termijn van het doorsturen is al voorbij!

dakloze
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2018 12:14

Als u aan de gemeente uitlegt wat uw situatie is, zouden zij u moeten kunnen zeggen hoe dit in orde te brengen. Het bedrijf waar ik werk heeft een aantal mensen die in een gelijkaardige situatie zitten en de HR-dienst moet inderdaad soms "tussenkomen" als iemand verhuist (in de vorm van het afleveren van een attest, en soms gaat het zover dat ze bellen met de gemeente in kwestie waar de werknemer gedomiciliëerd moet worden).

Vraag bij uw HR-dienst eens na wat zij kunnen doen om de goedkeuring van uw domiciliëring te vergemakkelijken.
Ik heb al van alles geprobeerd maar ze verwerpen al mijn bewijzen, zelfs de gedetailleerde en gedateerde hotelrekeningen. Ook al mijn bediendencontract getoond waarin mijn werkzaamheden in het buitenland worden omschreven. Ze hebben vorige week een brief gestuurd waarin ze formeel weigeren me in te schrijven wegens niet permanente bewoning van het huis.
(ze gaan net niet zover als te eisen dat ik in hun dorp moet tewerkgesteld zijn!)

Mijn verhuisaanvraag dateert van vorig jaar. In hun brief wijzen ze er op dat ik voor dit jaar tweede verblijftaks zal moeten betalen omdat er geen bewoning was op 1 januari 2018. Ik neem aan dat ze uiteindelijk aan het kortste eind zullen trekken, maar welke datum geldt dan voor begin domiciliëring? Ik mag toch aannemen dat het de datum zal zijn waarop ik mijn verhuis heb gemeld zodat ik die belasting niet moet betalen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 feb 2018 12:41

Ik dacht inderdaad dat de tweede verblijfstaks geld voor woning waar geen domiciliëring of AANVRAAG tot domiciliëring was op 1 januari. Wanneer heb je de aanvraag ingediend, en wanneer is deze verworpen?

Los van de porblematiek van de tweede verblijfstaks: Is er ergens in het jaar een periode dat je bijvoorbeeld wel een héle maand of langer in de woning zou verblijven (bijvoorbeeld tijdens een verlofperiode)? Je zou dan kunnen proberen om op dat moment uw domiciliëring daar te laten zetten en te melden dat je daar nu wel difinitief verblijft. Je kan dan binnen de paar weken de wijkagent aan uw deur verwachten en dan wordt dit in orde gebracht. Dat je daarna terug tijdens de week in het buitenland zit, speelt weinig rol.

Ik vind het wel wat vreemd, eigenlijk. Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste persoon die in dergelijke situatie zit. Normaal gezien mag het geen probleem zijn als je in het weekend daar verblijft, en voor het werk in de week veel in het buitenland zit, en uw werkgever kan deze situatie bevestigen. Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij is er "iets" dat bij de gemeente een alarmbelletje doet rinkelen. Dat "iets" kan te maken hebben met het bedrijf waarvoor je werkt. Heb je zelf geen idee wat dit "iets" kan zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dakloze
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 feb 2018 13:01

Neen geen belletje. Het is geen duister bedrijfje waarvoor ik werk, maar een Amerikaanse multinational die wereldwijd actief is. Ik werk vanuit het Belgische filiaal. Twee weken geleden had ik een week verlof en belde toen naar de gemeente dat ze eventueel een controle konden komen doen, eender welke dag van de week. Maar ze willen dat niet doen op afspraak want dan is het geen controle zeiden ze. Wijkagent was reeds onaangekondigd verschillende keren aan de deur, maar ja, tijdens de week ben ik daar niet en op zaterdag of zondag zijn ze nooit komen kijken....

dakloze
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 feb 2018 13:01

Neen geen belletje. Het is geen duister bedrijfje waarvoor ik werk, maar een Amerikaanse multinational die wereldwijd actief is. Ik werk vanuit het Belgische filiaal. Twee weken geleden had ik een week verlof en belde toen naar de gemeente dat ze eventueel een controle konden komen doen, eender welke dag van de week. Maar ze willen dat niet doen op afspraak want dan is het geen controle zeiden ze. Wijkagent was reeds onaangekondigd verschillende keren aan de deur, maar ja, tijdens de week ben ik daar niet en op zaterdag of zondag zijn ze nooit komen kijken....

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 20 feb 2018 13:32

Bij weigering door gemeente zou u terecht kunnen om klacht in te dienen bij de bovenlokale overheid (vroeger federaal nu Vlaamse regering)

https://www.vlaanderen.be/nl/gemeenten- ... n-gemeente

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Q1CrjVk3hK

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... FPrUdwj6Ik

http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/index.html

In mijn familie heb ik meerdere leden die in het buitenland werken of gewerkt hebben.
Een van de laatste had een appartement gekocht in onze gemeente - deze is bij mijn weten zelfs ingeschreven geraakt zonder dat hij in het land was.

Terug naar “Administratief recht”