Domiciliering in uw eigendom

leopold14
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Domiciliering in uw eigendom

#1 , 21 dec 2017 09:40

Volgens mijn informatie mag een huurder zich verwarmen met "mobiele" verwarmingstoestellen , maar moet een eigenaar een "vaste" verwarmingsinstallatie hebben in zijn woning, anders kan hij enkel voorlopig gedomicilieerd worden op dit adres . Is het juist dat de wijkagent niettemin toch de voorlopige domiciliering
kan opleggen indien de centrale verwarming in uw eigendom niet draait wegens lege mazouttank op het ogenblik van de contrôle ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2017 09:45

Welke wijkagent gaat nu zien of je mazouttank gevuld is of niet ????

Je moet nu ook niet echt overdrijven hé, er is geen enkele wet die zegt dat je verwarming in je huis moet hebben om te kunnen wonen !
Maar is wel gemakkelijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

leopold14
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2017 09:57

Bent U daar echt zeker van ? Het is de wijkagent zelf die dit beweert ... Die moet zich toch ergens op een tekst baseren ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2017 10:16

Het is de wijk agent die je de wettekst moet laten zien en niet u aan de wijkagent.

In het zuiden van Spanje heb je geen huizen met verwarming, als je een elektrovuurtje heeft van 10€ dan is dit meer dan voldoende.

Als er een mazoutvuur staat en er is geen mazout in de tank, daar heeft geen enkele wijk agent zaken mee, dit is u probleem.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2017 10:26

De wijkagent herinnert zich waarschijnlijk vaag iets uit de Vlaamse wooncode?

Het kopt dat in een huurwoning de mogelijkheid tot verwarmen moet voorzien zijn (dus ofwel een veilig verwarmingstoestel ofwel een veilige aansluiting voor een toestel, bv een geaard stopcontact) in de leefruimtes.

Maar ik begrijp niet goed waarom hij dit wil gaan controleren bij een eigenaar-bewoner?

Ofwel vermoedt hij dat je er niet echt woont en wil hij het verbruik controleren?

leopold14
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2017 11:21

Belangrijk detail, de woning ligt wel in Wallonie, misschien andere wetten voor domiciliering ?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2017 18:04

Belangrijk detail, de woning ligt wel in Wallonie, misschien andere wetten voor domiciliering ?
Héél belangrijk detail. De Vlaamse wooncode zal daar in ieder geval niet gelden :roll:

eylis
Berichten: 8836

#8 , 21 dec 2017 18:45

Sorry, maar de Waalse wijkagent vergist zich écht. Meldt hem eenvoudig dat hij je de vermeende wettekst dan best toont. (die is er echt niet) Jij verwarmt hoe je wil: met een vaste installatie, met een kachel, met losse radiatoren, met een deken...whatever. Zelfs als u zich helemaal niet verwarmt is dat zijn zaak niet. Wellicht probeert hij een reden te vinden om aan te tonen dat u er nog niet kan wonen omdat het huis nog niet helemaal afgewerkt is, maar dan zijn er andere kenmerken die dat kunnen bewijzen zoals: géén gesloten dak, geen vensters, deuren....Indien alles al goed afgewerkt is en bewoonbaar, neem je best contact op met de burgemeester met een bondige mail waarin je de domicileringsweigering uitlegt. Mét de naam van de wijkagent.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 21 dec 2017 19:26

De mogelijkheid moet er wel zijn.
Inschrijven zal dus wel aan de orde zijn maar de politie kan op basis van andere wetten zie hierboven de nodige PV's opstellen zodat andere instanties dan weer controles kunnen doen.
NB indertijd bij mijn grootouders was er een kachel in de woonkamer en zo'n elektrisch spiraalvuurtje in de badkamer ... als klein kind was het een wastobbe in de woonkamer. :D

leopold14
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 dec 2017 20:32

Dank U Eylis , heel verhelderend , de woning is geen nieuwbouw en de centrale verwarming werd gerenoveerd in 2009 .
De enige wijkagent en de burgemeester kennen elkaar overigens heel goed...

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 21 dec 2017 23:05

Trouwens zal nu Waals decreet inzake bevolking zijn. Persoonsgebonden materie.

Regel is / was minstens drie controles bij niet aantreffen. Bij aantreffen controle dat er bewoning is - dan volstaat meestal één controle.
Trouwens men bevraagd in een aantal gevallen ook de buren of de buurt.

leopold14
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jan 2018 11:45

Epiloog :
Na enquête heeft de gemeente mijn domiciliering in mijn huis geweigerd , zonder deze beslissing te motiveren...
Heb ik het recht op een kopie of inzage van de enquête van de veeleisende wijkagent ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 29 jan 2018 12:40

Hoe dikwijls ben je aanwezig in die woning? Is het een vakantiewoning, waar je maar een paar dagen/weken per jaar komt?

leopold14
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 jan 2018 19:30

Eerder 120 tot 150 dagen aanwezig per jaar, heb al 15 jaar mijn atelier in hetzelfde dorp....

Terug naar “Administratief recht”