Wel geslaagd, nee toch niet.

YassineB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wel geslaagd, nee toch niet.

#1 , 19 dec 2017 17:52

Beste,

Ik ben werkzaam bij stad Antwerpen en ik heb meegedaan aan een interne examen om te kunnen bevorderen naar een hogere rang.
Ik heb de computertesten met succes afgelegd, waarna ik een uitnodiging heb gekregen via mail om deel te nemen aan de laatste ronde de jurygesprek en rollenspel.
Ter info wij waren maar met 12 personen overgebleven om deel te nemen aan de jurygesprek en rollenspel.
Ik had mijn best gedaan, Ik heb thuis veel geoefend en veel opgezocht over de functie dat ik zou uitvoeren, veel tijd en moeite erin gestoken, gelet op het feit dat ik ook voltijds werk en niet altijd evident is om tijd vrij te maken dus ik heb een paar dagen vrij af genomen.

Ik kreeg een mail op 19/12/2017 beginnend met Beste + mijn voornaam “Yassine” en proficiat jij bent geslaagd en ik moet de nodige documenten binnenbrengen zodat zij een nieuwe contract kunnen aanmaken enzo. Later kreeg ik een andere mail waar ze zich verontschuldigen dat ze zich hebben vergist en dat ze mij telefonisch hebben gecontacteerd, terwijl ze dat echter niet hebben gedaan. Ze hebben niet gebeld en zelfs geen voicemail achtergelaten.

Ik vond het niet kunnen dat zij zo een zwaar "fout" hebben gemaakt, wij waren maar met 12 mensen die naar de jury mochten, dus zoveel kandidaten waren er niet om verward te worden.
Gelet op het feit dat ik een drie tal jaren geleden deel had genomen aan andere interne examen en ze hebben foto’s genomen van de kandidaten wat ze normaal gezien nooit doen. Ik was toen ook niet geslaagd net als de rest van mijn allochtone collega’s “een nieuwe partij was pas aan de macht op dat moment”, met een smoes dat ik een rigide aanpak had. Even ter verduidelijking, ik ben niet iemand, die te pas en onpas gaat beginnen klagen dat ie benadeeld is wegens zijn afkomst, het is namelijk de eerste keer dat ik tot zo een gegronde conclusie kom. Ik heb het toen besproken met mijn ploegleider die tevens een vakbondsafgevaardigde is, zij gaf mij de raad dat ik het officieel naar de vakbond kan gaan zeggen en een klacht neerleggen, maar dat ik beter moet opletten want je werkgever aanklagen houdt een zekere risico dat ik maar beter kan vermijden.
Ik heb haar raad gevolgd uit angst om mijn baan te verliezen want ik had toen juist een huis gekocht. Maar ik ga het deze keer hier niet bij laten. Ik vind het zeer verdacht zeker dat ze hebben gezegd dat ze mij hadden gebeld, terwijl er zelfs geen gemiste oproep op mijn smartphone te vinden is.

Mag ik u vriendelijk verzoeken om mij een advies te geven, en mij de juiste weg te wijzen.

Met vriendelijke groet

Yassine.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 19 dec 2017 18:00

Op zich is er een vergissing gemaakt en die is rechtgezet. De manier waarop is vrij schandalig, maar u kunt geen aanspraak maken op iets waar u geen recht op heeft.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 19 dec 2017 18:25

Op zich is er een vergissing gemaakt en die is rechtgezet. De manier waarop is vrij schandalig, maar u kunt geen aanspraak maken op iets waar u geen recht op heeft.

wie zegt dat de 'rechtzetting' niet foutief is?

enige dat men dan kan doen is via de vakbond dit aankaarten en/of zelf via de arbeidsrechtbank meer duidelijkheid proberen te krijgen als men u niet verder de nodige documenten kan verschaffen die hun beslissing zou kunnen staven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 19 dec 2017 20:05

Zijn daar geen vakbondsafgevaardigde aanwezig bij het mondeling examen?

YassineB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2017 00:19

Ten eerste bedankt allemaal voor jullie reacties.
Het is zeker niet de bedoeling om iets te claimen waar ik geen aanspraak op maak, maar ik sluit me aan bij de reactie van Drone, wie kan mij met zekerheid zeggen dat de “rechtzetting” niet fout is of aangepast voor een of ander reden. Ik heb geen vertrouwen niet meer in hun onprofessioneel manier van werken. Zeker door het feit dat ze hebben gelogen over dat ze mij hebben gebeld, en mijn negatieve ervaring bij het examen van drie jaar geleden, toen ze ook een foto van ons hebben genomen.
Er was geen vakbondsafgevaardigde aanwezig tijden het mondeling examen, er waren 3 juryleden van de stad Antwerpen.

jef007
Berichten: 1680

#6 , 20 dec 2017 12:32

"ons kent ons" ?
ellebogenwerk?

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 20 dec 2017 13:06

Stad Antwerpen doet veel moeite om aan te werven.
Bij redelijk wat diensten is dat zeker het geval.

Is er al eens met de personeelsdienst gepraat.
Vraag is wie u gebeld heeft - naam gekend.
Waar gebeld op uw werkadres of op uw GSM?

YassineB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 dec 2017 10:37

Ik ben ervan bewust dat Stad Antwerpen op regelmatige basis nieuwe mensen aanwerven. Maar het gaat hier over de vertrouwensbreuk door hun toedoen.
Ik heb een mail gestuurd naar de medewerker die beide mails heeft gestuurd om meer informatie te verschaffen, ik heb gevraagd voor bewijzen om hun tweede finale beslissing te staven anders zou ik stappen naar de vakbond en desnoods naar de arbeidsrechtbank.
Ik werd daarna opgebeld door de leidinggevende van de dienst Personeelsmanagement, afdeling werving en selectie. Zij verontschuldigde zich over het voorval en zei dat zij het gsm van haar medewerker heeft gecheckt en ze kon wel constateren dat hij wel degelijk naar mijn privé nummer heeft gebeld om mij telefonisch op de hoogte te brengen, en dat zij vertrouwen heeft in haar medewerkers.
Waarop ik heb geantwoord dat ik ook vertrouwen heb in mijn smartphone en mijn gezichtsvermogen, en dat zij gerust een printscreen kan doorsturen waarop staat dat de medewerker in kwestie mij heeft gebeld, en hoeveel seconden/minuten tegen mij heeft gesproken.
Ik had haar ook gevraag om hun tweede beslissing te staven met bewijzen, anders zal ik naar de vakbond stappen om de nodige stappen te ondernemen.
Ik heb nogmaals benadrukt dat het zeker niet mijn bedoeling om een gunstige resultaat op te eisen als het daadwerkelijk niet zo is, maar wie kan mij de zekerheid geven dat hun tweede beslissing niet foutieve is en gebaseerd is op andere zaken.

mbbs1024
Berichten: 474

#9 , 21 dec 2017 21:27

Mogelijk een geval van vriendjespolitiek, er moest misschien een politiek vriendje aan een postje geholpen worden.

Ik weet niet hoe het er nu aan toegaat, maar vroeger kon je bij ons in de gemeente enkel aan een job geraken als je een politieke duw had.
En dat is nu toch ook nog altijd het geval bij top benoemingen aan de staat, daar gaat toch elke keer een hele politieke koehandel en stoelendans aan vooraf

YassineB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 dec 2017 22:58

Ja precies, het is toch niet meer van deze tijd. Ze moeten niet van mij verwachten dat ik ze enkel op hun woord zou geloven nadat ze zo een zware fout hebben gemaakt en gelogen. Ze moeten mij zwart op wit harde bewijzen voorleggen dat ik niet geschikt was voor die functie.

Terug naar “Administratief recht”